تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۴۴۹۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادامه تنش آبی در پایین دست حوضه‌های کرخه و جراحی

 مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ادامه شرایط خشکسالی در استان، گفت: بخشی از زمین‌های کشاورزی پایین دست رودخانه‌های کرخه و جراحی در چهار شهرستان در کشت پاییزه با مشکل تامین آب روبه‌رو شدند.
 فرهاد ایزدجو روز دوشنبه در حاشیه بازدید معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تنش آبی در پایین دست حوضه رودخانه کرخه در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: آب مورد نیاز کشت پاییزه در خوزستان به تناسب خشکسالی به طور کامل تامین شده و فقط در انتهای رودخانه کرخه در شهرستان‌های حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان، و انتهای رودخانه جراحی در شهرستان شادگان که با کمبود آب روبه رو هستیم.
 
به گفته وی، در دشت آزادگان حدود ۱۲۰ هزار تا ۱۲۵ هزار هکتار کشت صورت گرفته که در مقایسه با سال‌های نرمال که ۱۳۵ هزار هکتار است، حدود پنج درصد با تنش آبی همراه بوده است.

وی با اشاره به بازدید از زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه با هدف تامین آب این زمین‌ها، افزود: با توجه به خروجی ۱۵۰ مترمکعب از سد کرخه و سد دز که از کانال اسپیل کرخه (کانال انتقال آب دز به کرخه) در حال تامین است، آب بیشتر زمین‌ها غیر از انتهای حوزه هویزه از رودخانه کرخه نور تامین شده است.

ایزدجو دلیل این امر را محدودیت رودخانه کرخه نور از نظر سازه‌ای بیان کرد و گفت: در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی، محدودیت‌ رودخانه کرخه نور بهبود می‌یابد و با اجرای طرح‌های کوتاه مدت میزان آب تحویلی بیشتر خواهد شد.

وی همچنین یکی دیگر از اهداف سفر امروز معاون وزیر نیرو را بازدید از پیشرفت فیزیکی طرح میان مدت طرح آبرسانی غدیر دانست و اضافه کرد: در تلاش هستیم که طرح آبرسانی میان مدت غدیر تا پیش از تابستان سال آینده وارد مدار شود.

ایزدجو ادامه داد: طرح میان مدت غدیر یک طرح ۲.۵ ساله بود که پس از سفر رییس جمهور به خوزستان در شهریور گذشته و دستور اکید وی، تکلیف شده است که در مدت هشت ماه به اتمام برسد.

وی با تشریح سه قسمت طرح میان مدت غدیر، گفت: این طرح شامل پروژه چمران و خطوط انتقال آن، پروژه تامین ۱۰ مترمکعب برثانیه آب از سد دز  (ایستگاه پمپاژ W۲ ) و توسعه ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس است.

ایزدجو افزود: پروژه چمران برای انتقال پنج مترمکعب برثانیه از کانال چمران به تصفیه‌خانه شماره ۲ اهواز اجرا شده و اکنون بیش از ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲ پروژه دیگر این طرح با مشکل تامین تجهیزات (پمپ‌ها و الکتروموتورهای خاص) روبه رو هستند که پیگیر تامین آنها هستیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینکه برای نخستین بار نوبت‌بندی آب در حوضه کرخه اجرا شده، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی تشکل‌های کشاورزی همکاری خوبی در رعایت نوبت‌بندی داشتند، در گذشته کشاورزان بالادست آب بیشتری مصرف می‌کردند اما اکنون کشاورزان سعی کرده‌اند سقف سهمیه تعیین شده را رعایت کنند تا پایین دستی‌ها با مشکل روبه‌رو نشوند.

وی همچنین دریافت نشدن حقابه هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه از بهار امسال را رد کرد و گفت: هورالعظیم از طریق شاخه‌های نیسان و هوفل رودخانه کرخه، آب مورد نیاز را دریافت کرده است.

تنش آبی در حوضه رودخانه کرخه و اعتراض کشاورزان در ماه‌های اخیر، سفر معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو را به دنبال داشت. محمد جوانبخت در نخستین سفر خود به خوزستان پایین دست کرخه در شهرستان هویزه و ایستگاه‌های پمپاژ پل پیروزی و معرض را بازدید کرد. ادای احترام به مقام شهدای هویزه و بازدید از طرح آبرسانی غدیر در محل کانال چمران نیز از دیگر برنامه‌های وی در روز دوشنبه بود. جوانبخت در این سفر حاضر به مصاحبه و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشد.

ادامه تنش آبی در پایین دست حوضه‌های کرخه و جراحی

خشکی پایین دست کرخه

یکی از کشاورزان هویزه و نماینده کشاورزان حاشیه رودخانه کرخه نور در جریان سفر امروز معاون وزیر نیرو خواستار تامین آب کشت زمستانه کشاورزان منطقه شد.

رحیم بوعذار گفت: همه زندگی مردم این منطقه و تنها راه معیشت آنها کشاورزی است؛ ما چه تقصیری داریم که در انتهای مسیر رودخانه کرخه قرار داریم که هیچ آبی برای کشت نداشته باشیم؟

وی افزود: مردم این منطقه مرزنشین بوده و سپر دشمن و سپر ریزگردها هستند و در جریان حمله دشمنی که هم زبان و هم دینشان بود، حتی یک وجب از خاک خود را ندادند؛ این رودخانه خشک شده و فاجعه‌ای به بار آورده و ما از شما می‌خواهیم آب رودخانه را به انتهای آن و زمین‌های کشاورزی برسانید.

بوعذار اضافه کرد: این مردم وطن دوست و ولایتمدار هستند و با وجود فضای مجازی و پیشرفت‌های علمی همه چیز را می‌بینند بنابراین نباید کاری بشود که دشمنان انقلاب و اسلام از مطالبات به حق مردم سوءاستفاده کنند.

جوانبخت معاون وزیر نیرو نیز با اشاره به ایثارگری‌ مردم در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، وعده کرد که تمام تلاش‌های برای رساندن آب به زمین‌های کشاورزی انجام شود.

بر اساس این گزارش، شهبازی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان پیش از این گفته بود: آورد حوضه کرخه یا کاهش ۵۶ درصدی روبه رو است و برنامه نوبت‌بندی آبیاری کشت پاییزه در پایین دست این رودخانه آغاز شده است.

به گفته وی، حوضه کرخه هم اکنون بدترین شرایط آبی را در خوزستان دارد و با خشکسالی شدید روبه روست و آورد این رودخانه از ابتدای سال آبی (اول مهر) تاکنون ۷۹۲ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۶ درصد کاهش داشته است.

بحران آب در تابستان امسال در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان، اهالی شهرها و روستاها و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.

رودخانه کرخه یکی رودخانه‌های دایمی خوزستان و از منابع تامین کننده اصلی آب شرب این استان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. کاهش آبدهی این رودخانه، تالاب هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه را در سال‌های اخیر با معضل کم آبی روبه رو کرده است.

سازمان آب و برق خوزستان در اطلاعیه‌ای کشت محصولات پرمصرف آب از جمله شلتوک را در تابستان در این استان ممنوع اعلام کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار