تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۴۱۷۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکمیل طرح جامع فاضلاب دزفول ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  مدیر آبفا منطقه دزفول گفت: تاکنون ۳۸ درصد طرح جامع فاضلاب دزفول اجرا شده که برای تکمیل آن ۲۵هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 مصطفی اسماعیل سالم روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اداره آبفا منطقه دزفول افزود: ۳۸ درصد طرح جامع فاضلاب دزفول اجرا شده که پیگیر هستیم اعتبارات موردنیاز تامین و بخش عمده ای از مشکلات شهروندان برطرف شود.
حسین سعادتی معاون آب و فاضلاب آبفا منطقه  دزفول نیز گفت: طرح جامع فاضلاب دزفول در هسته مرکزی شهر دزفول طراحی و فاز اول و دوم آن تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه این طرح آماده شبکه گذاری بوده ولی تکمیل آن با مشکل کمبود اعتبار مواجه است، افزود: طبق برآورد فعلی، ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح جامع فاضلاب نیاز است که قرار بود طبق ماده ۵۶ قانون، بخش خصوصی ورود کند تا ظرف پنج سال مشکل فاضلاب دزفول حل شود. 
سعادتی درخصوص حل مشکل فاضلاب بیمارستان تامین اجتماعی دزفول که آلودگی زیست محیطی دارد نیز گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای حل مشکل بیمارستان و پادگان در نظر گرفته شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.
وی با بیان اینکه ۹۰ میلیارد ریال برای رفع مشکل فاضلاب هسته مرکزی شهر دزفول اختصاص داده شده است، افزود: برای رفع مشکل فاضلاب بافت قدیم دزفول نیز ۲ طرح پیمانی با ۲۵۰ میلیارد ریال  درنظر گرفته شده که احتمالا خردادماه سال آینده کار عملیاتی این بافت آغاز می‌شود.

سعادتی ادامه داد: طرح فاضلاب از خیابان آفرینش به سمت رودخانه دز و ساحلی آغاز شده که ۲۵ درصد آن اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده و بقیه آن در حال انجام است.
مدیر آبفا منطقه دزفول درخصوص حل مشکل آب روستاهای دزفول نیز گفت: با ادغام آبفا شهری و روستایی ۸۸ روستا تحویل آبفا شد که برخی از این روستاها طرح‌های نیمه تمام یا در دست اجرا دارند.

محمد گلچین پور معاون آب و فاضلاب روستایی آبفا منطقه دزفول نیز گفت: روستاهایی مانند ماهور برنجی علیا و سفلی و میدان با مشکل کمبود آب مواجه بودند که با استفاده از اعتبارات دولتی شبکه گذاری این روستاها انجام شد.
وی اظهار امیدواری کرد با حفر چاه جدید برای روستای ماهور برنجی سفلی تا ۲ ماه آینده مشکل افت فشار اهالی حل شود.
گلچین پور افزود: آب روستای کهنک از چاه واقع در تاسیسات آبرسانی سبزاب تامین می‌شد که پیگیر حفر چاه برای این روستا شدیم؛ تملک زمین  تاحدودی انجام شده و ۹ کیلومتر از سه راهی فضیلی تا کهنک شبکه گذاری شده که وقتی وارد مدار شود، مشکل آب چند روستای دزفول حل می‌شود.
وی درخصوص مشکل آب روستای بنه حاجات نیز گفت: شبکه داخلی، تجهیز چاه و منبع هوایی این روستا تامین  شده و به زودی وارد مدار می‌شود.
معاون آب و فاضلاب روستایی آبفا منطقه دزفول اظهارداشت: ۲۵ منبع هوایی روستایی و ۲۰ منبع بتنی در مناطق مختلف روستایی دزفول وجود دارد که بازسازی و تعمیر منابع هوایی آنها در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: منبع آب روستای شوهان علیا به طور کامل بازسازی شده و مشکل روستای حمزه کارون، سیدعنایت، بنوت پایین و خیبر نیز در حال رفع شدن است.

گلچین پور با اشاره به اینکه روستای سنجر نیز به منبع آب هوایی جدید نیاز دارد، گفت: پروژه شهرک عدالت هفت روستا را تحت پوشش دارد که با هماهنگی مجری طرح، شبکه اصلاح و خطوط شبکه بزودی  اجرا می شوند. 

مدیر آبفا منطقه دزفول به مشکلات آب و فاضلاب شهر نیز پرداخت و گفت: کوی آزادگان دزفول با  افت فشار شدید مواجه بودند و برخی مجتمع‌های مسکونی در برخی مناطق با تانکر آبرسانی می‌شدند که در دست اقدام است.
اسماعیل سالم افزود: مناطق شرق دزفول مانند شهرک صنعتی شماره ۲، حسین کلولی، مهاجران و  سیاه منصور جزو مناطق پرتنش شهر دزفول بودند که با حفر یک حلقه چاه افت فشار حل شد.

وی ادامه داد: با ریزش چاه مصلا در جنوب دزفول  مشکلاتی ایجاد شد و مناطق جنوبی از جمله روستای بن جعفر، کوی سعدی و ذوالفقار دچار مشکل شدند که با حفر چاه بقعه بن جعفر مشکل به طور موقت حل شد.
مدیر آبفا دزفول اظهارداشت: اکنون با حفر ۲ حلقه چاه مشکل تصفیه خانه جنوب را تقریبا حل کردیم؛ در مناطق شرقی دزفول نیز مشکل خاصی  وجود ندارد ضمن اینکه برای افت فشار نیز در صدد هستیم یک چاه برای مناطق شرقی حفر کنیم.
وی افزود: اهالی کوی مدرس به سمت شوشتر آب شرب قابل استحصالی ندارند که مجبوریم از دزفول برای آنها آب بفرستیم.
اسماعیل سالم افزود: با توجه به‌ پیش بینی احداث  یک شهرک صنعتی دیگر نیازمند تامین آب شرب  آنها نیز هستیم که پیگیری لازم در این زمینه در حال انجام است.
مدیر آبفا منطقه دزفول درخصوص رفع مشکل فشار آب فرهنگ شهر و ۸۶ هکتار نیز گفت: این مناطق جزو مناطق مشکل دار ما بودند که با پیگیری های انجام شده توسط فرمانداری، نماینده و آبفا، سازمان آب و برق خوزستان پای کار آمد و مشکل حل شد.

وی افزود: ادامه این طرح، خط ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ متصل و تا ولی آباد و مدرس و زندان اجرا و مشکل این مناطق تا حدودی برطرف شد؛ یک خط ۲ونیم کیلومتری مانده تا مشکل آب شرق دزفول حل شود.
اسماعیل سالم اظهارداشت: برای رفع مشکل افت فشار  شمال دزفول نیز پیگیر هستیم تا مشکل کوی  زیباشهر نیز حل شود.
وی درخصوص مشکل صفی آباد، دزآب و میانرود نیز گفت:  اقدامات خوبی در این خصوص  انجام شده زیرا لوله گذاری های صفی آباد بی کیفیت بود و پمپ‌ها فرسوده بودند که با تعویض ۲ پمپ در صفی آباد و اورهال چاه‌ها مشکل برطرف شد.
مدیر آبفا منطقه دزفول درخصوص حل مشکل شهر منتظران نیز گفت: پمپ آب این شهر مشکل داشت که با تعمیر لوله‌های جداره پمپ مجبور بودیم برخی ساعات فشار آب را کم کنیم تا مشکل نداشته باشند.
وی افزود: تیرماه و مردادماه مرغداران بخش شهیون به دلیل مشکل آب، اعتراضاتی داشتند زیرا کاهش سطح آب مخزن سد دز باعث شد پمپ‌ها از آب خارج شوند که با کارگزاری یک  پمپ مشکل حل شد ضمن اینکه با افزایش بارندگی پمپ ها دوباره وارد مدار شدند و مشکل آنها حل شد. 
اسماعیل سالم گفت: تصفیه خانه فاضلاب دزفول قبلا فقط یک پمپ داشت که با اقدامات انجام شده  اکنون ۲۲ پمپ فعال در مدار دارد که امیدواریم برای محیط زیست مشکل ساز نشود.
مدیر امور آبفا منطقه دزفول در خصوص مشکل کوی مسلم که منجر به ورود فاضلاب به رودخانه دز شده بود نیز اظهارداشت: انشعاب برخی خانه ها  وصل نشده بود که با همکاری مجری طرح انشعاب آنها  وصل شد.
وی افزود: در کوی آزادگان ۲ نقطه از جمله مجتمع طلاب مشکل فاضلاب داشتند که با اعتبارات جاری مشکل تا حدودی حل شد ضمن اینکه بخش فرهنگیان نیز در دست پیگیری است.

۹۰ درصد شبکه داخلی آب منطقه سرسرباز انجام شد

اسماعیل سالم درخصوص مشکل منطقه سرسرباز سیاه منصور نیز گفت: اهالی این منطقه از شبکه به صورت رشته ای اشتراک کشیدند که معضل بزرگی ایجاد شده بود،  ۹۰ درصد شبکه داخلی این منطقه انجام شده و امیدواریم با ساماندهی این منطقه مردم از آب شرب بهره مند شوند.

وی افزود: با تکمیل این طرح ۸۵۰ اشتراک به اشتراک های آب دزفول اضافه می‌شود.
مدیر آبفا دزفول در خصوص حل آب مسکن ملی و مسکن مهر نیز گفت: این طرح ها  باید در طرح مسکن و شهرسازی پیش بینی می شد با این وجود با امکانات موجود اتصال آب برای مجتمع های درحال ساخت انجام شد.
وی افزود: حل مشکل آب مسکن محرمان ، زنان سرپرست خانوار و معلولان نیز در اولویت قرار گرفته که شبکه راه اندازی شده تا برای ساخت وساز مشکلی نداشته باشند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار