تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۴۱۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هر جای اهواز را نگاه می‌کنیم، مملو از زباله است / لزوم سامان‌دهی زباله‌گردها
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ظاهر خوزستان به دلیل وجود نخاله‌ها اصلا زیبنده نیست؛ هر جای اهواز را به عنوان یک کلان‌شهر را نگاه می‌کنیم مملو از زباله است.

محمد خانچی در کارگروه استانی مدیریت پسماند که امروز (۲۸ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حضور نداشتن برخی از مدیران دستگاه‌های متولی در این جلسات واقعاً جای تاسف دارد؛ در حالی که بحث سلامت، امنیت و آسایش مردم یکی از اولویت‌ها است.

 وی افزود: وجود و حضور مدیری که به این موضوعات اهمیت نمی‌دهد، در خوزستان جایز نیست و وجود این افراد در استان خوزستان برای ما هیچ اهمیتی نخواهد داشت. قطعا این موارد را در مباحث مدیریتی آقایان لحاظ می‌کنیم زیرا اولویت همه ما، سلامت مردم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم ارائه برنامه‌های هر ارگان در حوزه مدیریت پسماند، بیان کرد: صدا و سیما به عنوان یک ضلع اصلی باید اقدام کند؛ اگر بحث فرهنگ‌سازی به درستی انجام نشود هر کاری انجام دهیم هیچ فایده‌ای ندارد. جای تعجب دارد که صدا و سیما به عنوان رکن اصلی کارگروه پسماند، در این جلسه حضور ندارد.

وی با بیان اینکه مجموعه شبکه بهداشت باید داعیه‌دار کارگروه پسماند باشد اما حضور پررنگ این مجموعه را مشاهده نکرده‌ام، گفت: ظاهر خوزستان به دلیل وجود نخاله‌ها اصلا زیبنده نیست؛ هر جای اهواز را به عنوان یک کلان‌شهر را نگاه می‌کنیم مملو از زباله است.

خانچی افزود: بخشی از این وضعیت به مدیریت شهری مربوط است و بخش زیادی به فرهنگ و تک تک صنایع برمی‌گردد. در این راستا باید نقش هر ارگان و صنعت در تولید پسماند و کارهایی که در این زمینه انجام می‌دهند، مشخص شود.

وی با بیان اینکه بخشی از پارک‌های جنگلی مملو از زباله شده‌اند، ادامه داد: اگر همه در این زمینه کمک نکنند، تغییری رخ نمی‌دهد.  

وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از پسماندها باید از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده شود، گفت: بسیاری از منابع درآمدی شهرداری‌ها از پسماند است اما تعجب می‌کنم چرا شهرداری‌های خوزستان از ظرفیت پسماند به عنوان یک منبع درآمدی استفاده نمی‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: تاکنون نتونسته‌ایم بستر خوبی برای استفاده بهینه از پسماندها فراهم کنیم. اکنون یکی از بحث‌های صادراتی در خصوص ضایعات گوشی‌های موبایل است که درآمد زیادی دارد اما چرا در این خصوص توجه نمی‌شود؟ سرمایه‌گذار این کار در استان خوزستان حضور دارد اما کسی از وی حمایت نکرده است.

وی افزود: سامان‌دهی کسانی که زباله‌ها را از درب منازل جمع‌آوری می‌کنند نیز باید در دستور کار قرار بگیرد زیرا با این کار بخشی از  تفکیک زباله از درب منازل اتفاق می‌افتد اما به دلیل عدم سامان‌دهی این افراد شاهد پخش شدن زباله در سطح معابر هستیم. از طرف دیگر نیز گاهی به دلیل آشنا نبودن این افراد با مخاطرات این زباله‌ها، ممکن  است دچار مشکل شوند.

خانچی گفت: گاهی صبح تا شب جلسه برگزار می‌شود اما مصوبات جلسات دنبال نمی‌شود. ما با کسی تعارف نداریم بنابراین باید این موارد جمع‌بندی شوند و در صورت به نتیجه نرسیدن پیگیری‌ها، موضوع به عنوان ترک فعل به دستگاه‌های نظارتی اعلام شود؛ اگر با یکی دو مدیر برخورد شود، دیگر مدیران نیز درست و حسابی پای کار می‌آیند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت سایت پسماند اهواز بیان کرد: اینکه هر ساله مردم دچار آسیب شوند، قابل قبول نیست. وضعیت روستاهای اطراف سایت دفن زباله صفیره اهواز قابل تحمل نیست. نمی‌دانم این اهالی با چه انگیزه‌ای در حال زندگی در این روستاها هستند.

وی با بیان اینکه باید زمان‌بندی به سرانجام رسیدن وضعیت پسماندها تعیین شود، گفت: قبل از ایجاد نهضت جمع‌آوری نخاله باید هماهنگی‌ها با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود تا خودروهای حامل زباله دیگر نخاله‌ها را در این مکان‌ها نریزند. البته اطلاع دارم بخشی از این تخلیه نخاله کار شهرداری‌ها بود.

خانچی افزود: نهضت جمع‌آوری پسماند و سامان‌دهی پسماندها باید تا قبل از عید در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد تا حداقل ظاهر شهرها زیبنده و در خور شان مردم باشد. باید گزارش تحلیلی نیز از وضعیت پسماندها داشته باشیم تا بتوانیم در این راستا برنامه‌ریزی و کار کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار