تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۴۱۵۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بساط وانت‌بارهای اهواز روی دوش شهر/تعلل شهرداری در ساماندهی بساط فروش‌ها
سالهاست سد معبر وانتی‌ها و بساطی‌های کنار مسیرهای پرتردد با گره ترافیکی در معابر، مخدوش کردن منظر شهری، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و... همراه بوده است اما شهرداری اهواز در ساماندهی آن‌ها تعلل می‌کند.
  شاید بارها گذرتان به مناطق حاشیه شهر اهواز خورده باشد و یا از این مسیرها برای ورود و یا خروج از شهر استفاده کنید، اما برای تردد از این مسیرها مجبور هستید مسیر سه، چهار دقیقه‌ای را در عرض 15 دقیقه طی کنید.

دلیل طولانی شدن زمان تردد از آن مسیرها وجود بساطی‌ها و وانت‌بارهایی است که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را در بساط خود گذاشته و می‌فروشند و با شرایطی که به وجود آورده‌اند سد معبرهای طولانی را ایجاد کرده و سبب باریک شدن مسیر تردد خودروها شده‌اند.

اگر چه معطلی در مسیر پر ترافیک و تحمل صدای بوق‌های ممتدد خودروها، آدم‌ها را تا حدود زیادی کلافه می‌کند اما گاهاً همین رهگذران، در کنار غرغر کردن‌های پشت فرمان و توقف کوتاه مسیر، پایین بودن قیمت اجناس بساطی‌های مسیر را فرصتی برای تهیه مایحتاج روزانه خود دانسته و اقدام به خرید از آن‌ها می‌کنند.

 با این حال موضوع سد معبر وانتی‌ها و بساطی‌های کنار مسیرهای پرتردد شهروندان قطعاً با انواع تخلفات راهنمایی و رانندگی آمیخته شده و مصداق بارز نقض حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

وانت‌بارها ترافیک جاده را بالا برده‌اند

سعید عموری یکی  از شهروندانی است که روزانه مسیر سه‌راه سوسنگرد تا کوی ملاشیه برای رفتن به کار خود طی می‌کند، وی می‌گوید: هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت وانت‌بارهای زیادی در طول مسیر جاده بساط فروش محصولات خود را پهن کرده‌اند، بنده کارگر هستم و زندگی این قشر را درک می‌کنم اما به این شیوه بساط کردن در کنار جاده، بارها خطر ساز شده  و ترافیک زیادی را ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: مواردی پیش آمده که خودرویی با سرعت در حال گذشتن از جاده به بساطی‌ها برخورد کرده و سبب پخش شدن میوه و محصولات آنها در وسط خیابان می‌شود و همین برخوردهای کوچک مشاجره طولانی بین کاسب و راننده را به وجود آورده است.

 بساطی‌ها چهره شهر را زشت کرده‌اند

جمال سعیدی شهروند دیگری است که روزانه از مسیر کوی زرگان تا شهرستان ویس تردد دارد، وی معتقد است حالا که بساطی‌ها و انت‌بارها تا وسط خیابان بساط خرید و فروش خود را پهن کرده‌اند برای اینکه اتفاقی نیفتد یا مسیر دیگری را برای تردد رانندگان تعریف کنند یا شهرداری آن‌ها را ساماندهی کند، حتماً باید اتفاقی بیفتد و کسی مصدوم شود تا مسؤولان به این قضایا ورود کنند؟

وی می‌افزاید: علاوه بر حوادث احتمالی که ممکن است بساط کردن وانت بارها در کنار جاده به وجود بیاورند، وجود این بی نظمی در کنار مسیرهای پر رفت و آمد چهره زشتی از شهر بر جای گذاشته است، در شهرهای دیگر یا مکانی را برای وانت بارها تعیین کرده‌اند تا برای شهروندان ایجاد مزاحمت نکنند و یا وانت بارها به صورت دورگردی اقدام به فروش محصول خود می‌کنند.

از طریق مراجع قضایی برای حل معضل وانت‌بار اقدام کردیم

عبدالامیر مجدم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با ابراز تاسف از سد معبری که وانت‌بارها و بساطی‌هایی که در کنار جاده‌ها فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: سد معبر کردن وانت‌بارها و بساطی‌ها یکی از عارضه‌هایی است که روی ترافیک و ایمنی شریان‌های اصلی تاثیر خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما اشرافی روی این قضیه نداریم و مرتب از طریق مراجع قضایی برای حل این معضل اقدام کردیم، افزود: در ورودی‌های اصلی شهر مانند اتوبان پاسداران، خروجی جاده کوت عبدالله-آبادان، سه‌راه سوسنگرد به سمت ملاشیه و ... بسیاری از این وانت بارها برای تردد مردم مشکل ایجاد کرده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: برخی از این وانت‌بارها اهوازی نیستند و از خارج شهر اقدام به بساط کردن در کنار برخی مسیرها کرده‌اند که باید ساماندهی شده و مسیر ایمن شود.

مجدم بیان کرد: با توجه به اینکه  وانت‌بارها و بساطی‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی باید تدایبری اتخاذ کنند که هم معیشت این عزیزان دچار آسیب نشود و هم با ساماندهی آن‌ها بتوان مشکل تردد را حل کرد.

 تعلل شهرداری در ساماندهی وانت بارها

 با توجه به ایجاد گره ترافیکی در معابر، مخدوش کردن سیما و منظر شهری، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و... توسط وانت‌بارها، تعلل معاونت خدمات شهری شهرداری همچنین سازمان ساماندهی مشاغل شهری در اجرای طرح ساماندهی وانت بارها و میوه فروشان در میادین و خیابان‌های اصلی شهری مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان چه به لحاظ جانی و چه به لحاظ سیمای شهری به وجود آورده است.

این مهم یکی از وظایف ذاتی شهرداری است که با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است شهرداری باید این معضل را با همکاری نیروی انتظامی حل کند.

از طرفی تحقیقات خبرنگار فارس نشان می‌دهد علاوه بر وانت بارهای شهری برخی وانت بارها خارج از اهواز در مسیرهای مختلف اهواز اقدام به فروش محصول خود کرده‌اند که کد گذاری و شناسایی وانت‌بارهای غیرشهری تا حدودی می‌تواند به کاهش معضل ترافیکی در حاشیه شهرها کمک کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار