تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۴۱۴۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی گندمزار‌های خوزستان را از ۲ مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: بارندگی‌های موثر اخیر مزارع گندم را از انجام ۲ مرحله آبیاری بی نیاز کرد و دوره رشد آنان را جلو انداخت.
  تورج نوروزی گفت: بارش رحمت الهی، گندمزار‌های آبی و دیم استان را سیراب کرده و تا حدود زیادی نگرانی و دغدغه‌های کشاورزان استان را ناشی از خشکسالی و پاییز خشک امسال برطرف کرد.

به گفته او نیاز آبی گندمزار‌های همه مناطق استان خوزستان بجز برخی نقاط غربی خوزستان از جمله دشت آزادگان وهویزه که بارش کمتری داشتند تامین شده ضمن آنکه بروز پدیده مه در روز‌های اخیر نیز سبب شده رطوبت ناشی از باران در خاک ماندگار شود.

نوروزی می گوید: بارش‌های خوب در نخستین ماه زمستان امسال تا حدود زیادی خشکسالی فصل پاییز را جبران کرده و امیدواریم با تداوم بارش‌ها نیاز مزارع گندم به آبیاری به حداقل برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری ۳۵۸هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۷هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت رفته است و گندمزار‌های دیم استان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند ودر صورت تداوم بارش‌ها در بهمن و اسفند، محصول خوبی در انتظار گندمزار‌های دیم استان خواهد بود.

امسال امکان کشت کلزا و چغندر قند به علت کاهش ذخایر آبی سد‌های استان و نبود بارش‌های پاییزی در بخش‌هایی از مناطق شمالی خوزستان از دست رفت و به جای آن کشت گندم که دارای زمان کشت طولانی تری است جایگزین شد.

در دی ماه امسال سه بارش فراگیر و موثر از نابودی گندمزار‌های آبی و دیم استان جلوگیری و کشاورزان خوزستانی را امیدوار کرد.

بارش‌ها وضعیت مخازن سد‌های استان را که در وضعیت بحرانی قرار داشتند بهبود بخشید، ولی هنوز تا رسیدن به نرمال فاصله دارند.
بنا به اعلام هواشناسی خوزستان بیشترین نگرانی از نظر ذخایر آبی سد‌ها در حوضه رودخانه کرخه است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار