تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۴۱۳۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار فعالان محیط زیست به مردم اهواز‌‌ / به پرندگان زیبای مهاجر در پل سفید غذا ندهید
 با گسترش روز افزون آمار بازدید کنندگان از پرندگان بر روی پل هلالی اهواز، چالش‌ها و خطرات ارتباط انسان با این پرندگان و همچنین خطر تکثیر این پرندگان برای حیات وحش اهواز افزایش یافته است.

  در روزهای گذشته، تعدادی از شهروندان اهوازی برای خوش‌گذرانی و بازدید از پرندگان مهاجری که بر روی پل هلالی اهواز، زیست دارند، جمع شده می‌شوند که سبب افزایش حساسیت‌ها نسبت به خطر ارتباط انسان با این پرندگان و همچنین خطری که این پرندگان همه چیز خوار برای زیست دیگر پرندگان دارند، شود.

در چند ماه اخیر، با ورود پرندگان کاکایی به شهر اهواز برخی از شهروندان، با نیت خیرخواهانه و یا تفریح بر روی پل هلالی اهواز به بازدید از این پرندگان و غذا دادن به آنان می‌آیند و غافل از خطرات این پرندگان برای محیط زیست اقدام به غذا دادن به آنان می‌کنند.

در این میان، با رایج شدن این رفتار در میان مردم، سرعت تکثیر مثل آن‌ها افزایش یافته است که این موضوع سبب نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به خطر این پرندگان برای محیط زیست شده است.

در این خصوص مرتضی حزباوی، فعال محیط زیست در استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با بیان اینکه، پرندگان موجود در پل هلالی اهواز از نوع کاکایی هستند، اظهار داشت: این پرنده همچون کلاغ همه چیز خوار است و جزو پرندگان فرصت طلب است.

وی افزود: این پرندگان علاوه بر ماهیان و موجودات ریز جسه دریایی و میوه درختان، از تخم دیگر پرندگان و حتی جوجه آنان و پرندگان ریز جسه تغذیه می‌کنند که با افزایش نسل آنان در واقع خطر زیست دیگر پرندگان بومی اهواز که تنوع آنان بیش از 10 نوع است و برخی نیز در خطر انقراض هستند، می‌شود.

این فعال محیط زیست در ادامه تصریح کرد: سرعت تکثیر مثل در این نوع پرنده بالا بوده که با توجه به نبود رقیب برای آن در اهواز، هیچ عاملی نمی‌تواند جلوی تکثیر مثل آن و کنترل جمعیت آن را بگیرد مگر عدم دخالت انسان در زیست این پرنده.

وی با بیان اینکه غذا دادن به این پرندگان از نظر محیط زیست و حیات وحش غلط است، افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هرگونه دخالت انسان در محیط زیست حیوانات از لحاظ افزایش،کاهش و یا نابودی منابع غذایی و نمونه‌های آن منع شده است و حتی در برخی کشورها جرم تلقی می‌شود.

در این خصوص پوریا سرداری، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با بیان اینکه نتیجه غذا دادن به حیوانات وحشی که در شهر حضور دارند مانند پرندگان با غذا به حیوانات اهلی بی صاحب در شهر مانند سگ و گربه کاملاً متفاوت است، اظهار داشت: انسان بر محیط اطراف خود تاثیر گذار است و گاهی این تغییر موجب تغییر در رفتار حیوانات و محیط زیست می‌شود.

وی افزود: در طول تاریخ بارها این تجربه حاصل شده است که هرگاه انسان در طبیعت دخالت کرد، موجب بحران و یک چالش بزرگی شده است که بیشترین زیان این تغییر نیز متوجه خود انسان شده است.

این کارشناس محیط زیست در ادامه تصریح کرد: غذا دادن به حیوانات وحشی موجود در شهر مانند پرندگان، موجب تغییر در رفتار آن‌ها شده و باعث بروز خطرات گسترده‌ای در محیط زیست شهری می‌شود.

در این میان این اشتیاق مردم نسبت به موضوع دیدن حیوانات وحشی و غذا دادن به آنان نیاز به بررسی است که در این خصوص محمد ابراهیمی کارشناس شهرسازی با بیان اینکه دیدن موجودات زنده در شهر موجب پویایی و شور در دل شهروندان می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه حدود یک دهه از تعطیلی تنها پارک حیات وحش اهواز یا به اصطلاح باغ وحش اهواز می‌گذر و در خصوص راه اندازی مجدد آن هیچ تصمیمی وجود ندارد.

وی افزود: دیدن حیوانات وحشی برای مردم دارای جذابیت‌هایی بوده که وجود رودخانه کارون برای افزایش تنوع حیوانات یک امتیاز است که نه تنها از این موضوع تاکنون هیچ استفاده‌ای نشده بلکه همان باغ وحش ساده که در برخی شهرهای کوچک نیز وجود دارد، در کلانشهر اهواز نیز نیست.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه مسئله اشتیاق مردم برای دیدار با پرندگان بر روی پل هلالی یک فرصت بسیار خوب برای سرمایه گذاری است، تصریح کرد: تمام مدیران شهری در دنیا از فضای سبز و پارک‌ها و مکان‌های جذاب برای مردم، به عنوان فرصت جذب سرمایه استفاده می‌کنند اما در اهواز متاسفانه در میان مدیران شهری به هیچ وجه دیده نشده و به گونه‌ای است که تاکنون مدیران شهری اهواز چندان اشتیاقی برای جذب سرمایه و سرمایه گذار نداشته اند.

خطر تکثیر مثل پرندگان کاکایی و همچنین شیوع و اشتراک بیماری انسانی و حیوانی میان انسان و این پرندگان موضوعی است که باید هرچه سریع‌تر در خصوص آن تصمیم گیری شود و رسانه‌ها باید در خصوص خطرات آن شفاف سازی کنند از طرفی هم نیز باید نسبت به نیاز مردم باید پاسخ مناسب داد و از آن نیز برای یک فرصت برای جذب سرمایه استفاده کرد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار