تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۴۱۱۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایربگ‌هایی که در تصادف مرگبار بهبهان «ترک فعل» کردند/ علیه خودروسازان اعلام جرم شود
 در حالی که باز شدن ایربگ می‌توانست از صدمه دیدن راننده و سرنشینان خودروها در حادثه جاده بهبهان جلوگیری کند اما در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشد و حالا یک کارشناس صنعت خودرو اعلام کرده است که کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.
ایربگ‌هایی که در تصادف مرگبار بهبهان «ترک فعل» کردند/ علیه خودروسازان اعلام جرم شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سه روز پیش بر اثر مه‌آلودگی هوا 59 خودرو در محور بهبهان- رامهرمز با یکدیگر برخورد کردند که در این حادثه پنج نفر جان باختند و 42 تن مصدوم شدند.

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان در ساعات اولیه این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: این تصادف در دو لاین رخ داده که در یک لاین 9 خودرو با هم برخورد کرده‌اند و در لاین مقابل، در فاصله حدود 200 متری، حدود 50 خودرو تصادف کرده و سه خودرو آتش گرفته‌اند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های اولیه، رعایت نکردن سرعت مطمئن در وضعیت مه‌آلود، عامل وقوع حادثه امروز بوده است، اما علت دقیق بعد از بررسی‌های کامل اعلام می‌شود.

ایربگ هیچ خودرویی باز نشد

اما سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور در تشریح حادثه جاده بهبهان با بیان اینکه عدم رعایت فاصله طولی منجر به تصادف می‌شود، گفت: در حادثه  جاده بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد.

وی  تصریح کرد: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

 

10 روز پیش ماشین خریده بودم ولی ایربگ باز نشد

هادی مکی یکی از مصدومان حادثه جاده بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: بنده حدود 10 روز قبل از وقوع حادثه پژو پارس صفری خریداری کرده بودم اما در زمان حادثه ایربگ آن باز نشد.

وی افزود: شدت تصادف به حدی بود که ماشین بنده کاملاً خراب و به نوعی له شد به گونه‌ای که به سختی توانستم از ماشین خارج شوم، اگر چه در روز تصادف مصدوم شدم اما الحمدالله حالم خوب است.

این شهروند بهبهانی با بیان اینکه زمین زراعی بنده حوالی همان جاده است و با این مسیر کاملاً آشنایی دارم، گفت: در روز حادثه با وجود اینکه به دلیل مه‌آلود بودن جاده خیلی آرام رانندگی می‌کردم، در حین رانندگی ناگهان خودروی سنگین از عقب به خودروی بنده ضربه زد که با اولین ضربه احساس کردم  پتویی جلوی ماشین را گرفت و با این ضربه به روی پرایدی که کمی جلوتر بر اثر تصادف وارونه شده بود پرت شدم.

مکی بیان کرد: بعد از اینکه به زحمت خودم را از ماشین خارج کردم سراغ راننده پراید رفتم و با سختی کمک کردم تا از پراید خارج شود.

پژو پارس مدل سال 92

ابوالقاسم شهرویی راننده مصدوم دیگر حادثه جاده بهبهان است، وی  با اشاره به باز نشدن ایربگ ماشین در هنگام وقوع حادثه، اظهار کرد: تصادف به شکلی بود که نه تنها ایربگ ماشین من باز نشد بلکه ایربگ هیچ کدام از ماشین‌ها باز نشده و ظاهراً  تنها ایربگ یک خودروی سمند باز شده است.

وی افزود: نیروی انتظامی و راهور نیز در بررسی که از خودروها انجام دادند نیز متوجه موضوع باز نشدن ایربگ ماشین‌ها نیز شده بودند.

این شهروند حادثه دیده گفت: خودرو بنده پژو پارس مدل سال 92 است که در حال حاضر  بر اثر تصادف چند روز گذشته از چهار قسمت کاملاً خراب و پرس شده است.

ال 90 بی ایربگ!

فرشاد قاسمی دیگر شهروند بهبهانی است که خودروی وی اِل 90 سال 90 است، او در رابطه با باز نشدن ایربگ ماشینش در روز حادثه، اظهار کرد: ایربگ ماشین هم از سمت خودم و هم از سمت فردی که در صندلی جلو، بغل دست بند نشسته بود باز نشد، ما سه نفر در ماشین  بودیم که یک نفر ما عقب بود.

وی با بیان اینکه جاده مه‌آلود بود اما مه غلیط نبود، افزود: زمانی که ترمز گرفتم دیگر متوجه نشدم چه اتفاقی برای ما افتاد، ابتدا یک خودرو از عقب به ماشین من ضربه محکمی زد و پس از آن سه تا چهار ماشین پشت سرهم به خودروی ما ضربه زدند.

این شهروند گفت: آنقدر حال ما در داخل ماشین بد شده بود متوجه هیچ چیزی نشدیم و  فقط ضربه دیگر خودروها به خودرویی که در آن بودیم را حس می‌کردیم.

 

درخواست اعلام جرم علیه خودروسازان

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در رابطه با باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه جاده بهبهان، اظهار کرد:  چرا معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد، ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود 60 خودرو به درستی عمل نکرده است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص کیفیت خودروها، افزود: کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.

پنج کشته و 42 مصدوم

ایربگ یا کیسه هوا وسیله‌ای است که برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان در زمان تصادفات از آن استفاده می‌شود به این صورت که ایربگ خودرو در زمان تصادف پر از باد شده و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی‌آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می‌کند.

این در حالی است که در حادثه اخیر جاده بهبهان ایربگ هیچ کدام از خودروهای حادثه دیده فعال نشده بود و شاید همین عامل در مرگ پنج نفر و مصدون شدن بالغ بر 40 نفر بی‌تاثیر نبوده است.

   با توجه به آمار تلفات و خسارت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان صدور دستورات قضایی لازم برای رسیدگی به این تصادف زنجیره‌ای را انجام داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از مرگ 510 نفر و افزایش 17  درصدی نسبت به سال قبل بر اثر سوانح جاده‌ای استان خوزستان در ده ماهه اول سال نیز خبر داد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار