تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۴۰۵۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۶ نکته مهم و ضروری برای وکالت تعویض پلاک خودرو که اگر ندانید، متضرر می‌شوید


وکالت تعویض پلاک خودرو

یکی از مراحلی که در خرید و فروش خودروی دست دوم باید طی کنید، مرحله تعویض پلاک است. بعد از امضای مبایعه‌نامه، خریدار و فروشنده باید به اتفاق در مراکز شماره‌گذاری حضور داشته باشند و کار فک پلاک و تعویض آن به پلاک جدید را با هم انجام دهند. وکالت تعویض پلاک، یکی از راه‌هایی است که منجر به سرعت بخشیدن خرید و فروش خودرو می‌شود. فروشنده می‌تواند به خریدار وکالت بدهد تا نیازی به حضور خودش در مراکز شماره‌گذاری نباشد. اما در رابطه با این وکالت چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا آگاهی بیشتری در این مورد داشته باشید.

وکالت تعویض پلاک

بسیار اتفاق می‌افتد که در هنگام خرید و فروش خودرو، فروشندگان به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری زیاد، امکان حضور در مراکز شماره‌گذاری برای تعویض پلاک و برگه سبز خودرو را ندارند. در این‌گونه مواقع فروشندگان می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به خریدار وکالت بدهند.
یکی از انواع وکالت خودرو، وکالت تعویض پلاک است. در این نوع وکالت، فروشنده، خریدار را به عنوان وکیل خود انتخاب می‌کند و اجازه می‌دهد که به عنوان نماینده وی در مراکز تعویض پلاک حضور داشته باشد.

نکاتی که در مورد وکالت تعویض پلاک باید بدانید

نکته۱: فروشنده با دادن وکالت تعویض پلاک به خریدار، به مراکز شماره‌گذاری نمی‌رود و وکیل خود را به عنوان نماینده می‌فرستد، ولی در صورتی‌که بخواهند، سند قطعی دریافت کنند، فروشنده و خریدار هر دو باید در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشند؛ مگر اینکه فروشنده وکالت فروش هم به خریدار بدهد.
نکته۲: وکالت‌نامه تعویض پلاک اجباری نیست. فقط در صورتی که فروشنده، تمایل داشته باشد این وکالت را به خریدار می‌دهد و انجام کار تعویض پلاک را به عهده خریدار می‌گذارد. در هر صورت، چه فروشنده در مراکز شماره‌گذاری حضور داشته باشد چه نداشته باشد، پلیس به راحتی می‌تواند به اطلاعات هویتی مالک خودرو، جرائم و تخلفات راهنمایی و رانندگی وی دسترسی داشته باشد. چون تمامی این اطلاعات در سیستم ضبط و ثبت شده‌است.

برای خرید و فروش خودرو علاوه بر نکاتی که در مورد تعویض پلاک باید بدانید، می‌بایست به نکاتی در هنگام خرید فروش وکالتی ماشین نیز دقت کنید که هنگام معامله متضرر نشوید.

مدارک لازم برای وکالت تعویض پلاک خودرو

وقتی برای وکالت دادن به منظور تعویض پلاک خودرو به دفترخانه مراجعه می‌کنید، یک‌سری مدارک را باید به همراه داشته باشید. این مدارک عبارتند از:

· مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)

· برگه سبز خودرو

· برگه کمپانی (برای خودروهای وارداتی برگه گمرک را باید ارائه دهید(

· آدرس، کد پستی و شماره تلفن فروشنده و خریدار

· بنچاق‌ها یا اسناد خرید و فروش قبلی

حضور خریدار در محل دفتر اسناد رسمی برای وکالت دادن الزامی نیست.


مدارک لازم برای وکالت تعویض پلاک خودرو

اعتبار زمانی وکالت‌نامه تعویض شماره خودرو

وقتی می‌خواهید به عنوان فروشنده به خریدار برای تعویض پلاک خودرو وکالت دهید، حتماً نباید زمان خاصی را مشخص کنید. می‌توانید مدت زمان را باز بگذارید یا محدودیت زمانی قرار دهید و تاریخی مشخص کنید. خریدار موظف است تا تاریخ مذکور، کار تعویض پلاک را انجام دهد. به توصیه کارشناسان، بهتر است که محدودیت زمانی قرار دهید تا از مشکلات آینده جلوگیری کنید. در صورتی‌که شخص خریدار یا وکیل در مدت زمان مقرر، کار تعویض پلاک را انجام ندهد، می‌توانید دوباره آن را تمدید کنید.

یکی از مشکلاتی که این وکالت دارد این است که گاهی اوقات خریدار در مدت زمانی مقرر، اقدام به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید نمی‌کند. وی با همان پلاک فروشنده اقدام به تردد در خیابان‌ها می‌کند. در این صورت تمامی تخلفاتی که مرتکب شود به پای فروشنده گذاشته می‌شود. به همین دلیل پلیس راهنمایی و رانندگی درباره این نوع از وکالت‌نامه هشدار داده‌است و توصیه می‌کند که خریدار و فروشنده با هم به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. اگر نمی‌توانید در مراکز شماره‌گذاری حضور داشته باشید حتماً محدودیت زمانی برای تعویض پلاک در وکالت‌نامه قائل شوید.

پرداخت هزینه مربوط به اعطای وکالت تعویض پلاک

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو بر عهده فروشنده است. هزینه وکالت‌نامه تعویض پلاک خودرو هر ۴ سال یک‌بار تغییر می‌کند. سال ۹۹، این مبلغ حدود ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شد، لذا تا سال ۱۴۰۳ همین مبلغ اعتبار دارد. اگر در مدت زمان مقرر، خریدار فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید را انجام ندهد، این‌بار هزینه تمدید بر عهده خریدار است.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتری در مورد وکالت تعویض پلاک هستید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/rural-insurance/


وکالت تعویض پلاک ماشین

چند نکته مهم

نکاتی که برای پرداخت هزینه تعویض پلاک باید به آ‌ن‌ها توجه کنید به شرح زیر است:

1. در صورتی‌که در مدت زمان قید شده در وکالت‌نامه، کار تعویض پلاک انجام نشده‌باشد و نیاز به تمدید آن باشد، مجدداً این هزینه باید پرداخت شود. گویی از ابتدا این وکالت‌نامه تنظیم می‌شود. فروشنده برای تمدید مهلت اعتبار وکالت‌نامه باید رضایت داشته باشد.

2. هزینه وکالت تعویض پلاک برای خودروهای داخلی و خارجی تفاوتی ندارد و برای هر دو یکسان است.

3. می‌توان سند دیگری موسوم به عنوان "اقرارنامه اصلاحی” هم برای تمدید مهلت اعتبار وکالت‌نامه تعویض پلاک تنظیم کرد.

قانون همیشه راه‌هایی برای سریع‌تر شدن و راحتی افراد جامعه در نظر می‌گیرد. وکالت تعویض پلاک، یکی از همان راه‌ها برای انجام سریع‌تر مراحل خرید و فروش خودرو است. اگر قصد تعویض پلاک از طریق برگه وکالت‌نامه دارید، حتما تمام جوانبی را که در بالا به آن اشاره شد در نظر بگیرید تا این کار به درستی و کاملا قانونی انجام شود.

بر گرفته از: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

:
:
:
آخرین اخبار