تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۳۹۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو:‌ تامین اعتبارات تنش‌های آبی کشور را برطرف خواهد کرد
 وزیر نیرو با اشاره به وفاق خوبی که در مجلس شورای اسلامی برای کمک به حل مشکلات آب کشور وجود دارد، گفت: تامین اعتبارات این بخش کمک خواهد کرد تنش آبی در اکثر نقاط کشور برطرف شود.

  «علی اکبر محرابیان» روز (یکشنبه) در حاشیه نشست با مدیران آب و فاضلاب در محل وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص منابع اعتباری لازم وزارت نیرو را در رسیدن به اهداف کاهش تنش آبی کمک کنند.

وی ادامه‌داد: رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان فرمودند «مساله کشور مساله آب است و به‌زودی این مساله جهانی خواهد شد، این به این معنی است که باید به آن توجه ویژه شود.»

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: امروز اگر انتظارات مردم در بخش‌های مختلف بررسی شود، مهمترین انتظار  مردم این است که هم در بخش شرب، هم در بخش کشاورزی و هم صنعت بتوانیم آب مطمئن و پایدار را تامین کنیم.

محرابیان گفت: برای حصول این موضوع ۲ اقدام اصلی در دستور است، یکی اقدام‌های نرم افزاری، مدیریتی و برنامه‌ریزی و یک سری هم اقدام‌های از جنس سخت افزاری است.

وی توضیح‌داد: امروز برنامه وزارت نیرو این است که در هر ۲ بخش با علم روز و با استفاده از فرهیختگان و مدیران این بخش، هم در بخش مدیریتی و نرم افزاری و هم سخت افزاری بتواند مشکلات کشور را حل کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان‌کرد:‌ لازمه این کار این است که به احکام بودجه و منابع که مورد نیاز توجه شود.

وی اضافه‌کرد: البته در مجلس وفاق خوبی برای حل مسایل این بخش وجود دارد و از نمایندگان می‌خواهیم برای حل مسائل ما را یاری کنند تا در ظرف زمانی محدود بتوان مشکلات و تنش‌های آبی در بسیاری از نقاط کشور برطرف شود.

محرابیان خاطرنشان‌کرد: در آب‌رسانی روستایی یک برنامه جهشی برای تامین آب پایدار برای ۱۰ هزار روستا پیش‌بینی شده که نخستین قرارداد آن هفته گذشته برای هفت‌هزار و۱۰۰ روستا با قرارگاه جهادی امام حسن (ع) امضا شد که در چارچوب این قرارداد ۲۱ هزار کیلومتر خطوط انتقال اجرا می‌شود.

وی گفت: همچنین در بخش‌های شهری، سدها و شبکه‌های آب و فاضلاب نیز برای رفع تنش آبی طرح‌های خوبی طراحی شده است.

وزیر نیرو ادامه‌داد: انتظار ما این است که با این برنامه پروژه‌ها فعال شوند و بتوانند مشکلات تنش آبی را برطرف کنند.

وزیر نیرو درباره برنامه وزارت نیرو برای استفاده از آب های ژرف گفت: مطالعات و اکتشافات خوبی انجام شده و قرار است با رعایت ملاحظات زیست محیطی به اجرا برسد و این طرح اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد.

محرابیان در ادامه درباره وضعیت تامین سوخت زمستانی گفت: وزارت نفت تمام تلاش خود را کرده و اقدام های  خوبی انجام شده که تا امروز نه خاموشی و نه محدودیتی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه  نبودخاموشی امکانپذیر است، مشروط بر اینکه مصارف صنعت و خانگی مدیریت شود، افزود: برای تامین سوخت زمستانی همکاری خوبی صورت گرفته البته نتیجه به میزان سرمای دی و بهمن ماه نیز برمی‌گردد. در هر حال برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که بتوانیم مصرف برق و گاز را مدیریت کرده تا خاموشی نداشته باشیم.

۳۰۰ شهر دارای تنش آبی

محرابیان درباره شهرهای دارای تنش آبی نیز گفت: مجموع شهرهای دارای تنش ۳۰۰ شهر هستند و از این تعداد ۱۰۰ شهر تنش شدید آبی دارند که با اجرای پروژه‌های ویژه، اغلب این شهرها از تنش خارج خواهند شد.

وی درباره عدم توجه بخش کشاورزی به موضوع بهره‌وری اظهار کرد: امروز در دنیا با استفاده از فناوری‌های روز، میزان مصرف را کاهش داده و تولید و راندمان را افزایش می‌دهند. ما نیز در حوزه کشاورزی افزایش بهره‌وری را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ چند ماده پیش‌بینی شده که از جمله آنها استفاده از فناوری‌های جدید در آبیاری‌های تحت فشار است، گفت که به این ترتیب که باید حجم آب استفاده شده کم شود؛ برای این کار باید عزم ملی داشته باشیم تا در مدت‌زمان معین، همزمان با رشد فناوری، حجم آب کمتری مصرف کرده و راندمان را افزایش دهیم.

محرابیان درباره واردات آب گفت: رئیس جمهوری در اجلاس عشق‌آباد موضوع همکاری کشورهای منطقه در بخش آب را مورد توجه قرار داد. در این مدت، تاکنون جلسات متعددی با مسئولان کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان برگزار کردیم که اگر توافق و دستاوردی داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درباره طرح غدیر و پروژه آبرسانی به شهرهای استان خوزستان نیز گفت: در مرحله اول این طرح بنا بر این بود که ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، تامین آب از چرخه داشته باشیم که اجرا شده اما این میزان آب کفایت ۶۰ درصد استان خوزستان را نخواهد داشت.

وزیر نیرو افزود: موضوع دیگر اینکه کیفیت آب مناسب نیست، بنابراین طرح جایگزینی تعریف شده که با اجرای آن، میزان آب دو برابر شده و به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش خواهد یافت و کیفیت نیز ارتقاء خواهد یافت. این آب قرار است از مخزن سد دز تامین شود و در مسیر خود، مصرف آب شرب شهرها را حل کند. این پروژه در بهار ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار