تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۳۹۵۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراحل طلاق توافقی چگونه است و داشتن وکیل طلاق چه مزایایی دارد؟


وکیل طلاق توافقی شخصی است که وکالت فردی که مایل به گرفتن طلاق توافقی است را به عهده می‌گیرد. این وکیل در زمینه طلاق و حمایت از حقوق فردی که طلاق می‌گیرد تخصص دارد و در همین زمینه فعالیت می‌کند. از آنجایی که طلاق توافقی یک روند خسته کننده و احتمالاً طولانی است، بهتر است از وکیل طلاق توافقی برای تسریع و تسهیل روند دادرسی در دادگاه خانواده استفاده کنید. علاوه بر این موارد مراحل طلاق توافقی ممکن است سخت و پیچیده باشد و در این صورت احقاق حق در دادگاه کار آسانی نیست.

به طور کُلی مراحل طلاق توافقی به این صورت است که زوجین می‌توانند شخصاً یا با ارائه وکالت به وکیل کارت ملی، شناسنامه و عقدنامه خود را ارائه کنند. اگر اقدام به به گرفتن وکیل کنید احتیاجی به حضور در دادگاه نیست و وکیل به نمایندگی از شما در دادگاه حضور می‌یابد و طلاق را پیگیری می‌کند. نکته مهم در مورد طلاق توافقی این است که زوجین روی مسئله طلاق توافق دارند و دادگاه تنها به جزئیات این طلاق می‌پردازد.

شرایط طلاق توافقی

در قانون انواع مختلفی از طلاق تعریف شده است که ممکن است به درخواست زوج، زوجه یا توافقی باشد. در طلاق توافقی زوجین بر روی مسائل مالی پیرامون طلاق توافق دارند. در واقع طلاق توافقی آسان‌تر از سایر انواع طلاق است و لازم نیست راه پر پیچ و خمی طی شود؛ مراحل طلاق کوتاه‌تر شده و سرعت رسیدگی بالاتر خواهد بود.

اما در طلاق توافقی نیز ممکن است زوجین در مورد مسائلی توافق نداشته باشند اما در مورد اصل طلاق موافق باشند. سعی دادگاه در این موارد این است که در تمام مسائل به توافق برسند تا مشکلی به وجود نیاید و وکیل طلاق توافقی نیز باید همین مسئله را پیگیری کند. به صورتی که زوجین باید بر روی مسائلی مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، جهیزیه، مسائل مالی مثل نفقه فرزندان و ... توافق پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین تصمیمات مهم در طلاق توافقی این است که سهم زن از دارایی زندگی مشترک چقدر است. از این رو گاهی زن به کمک فرد متخصصی مثل وکیل طلاق توافقی یا حتی وکیل مهریه احتیاج دارد تا بتواند به حقوق خود برسد. البته گاهی ممکن است بالعکس، مرد برای احقاق حق خود به وکیل احتیاج داشته باشد.

مراحل طلاق توافقی

برای پیگیری و انجام طلاق توافقی اولین مرحله ثبت نام در سامانه تصمیم و صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مراکز بهزیستی سات. بعد زوجین باید با همراه داشتن شناسنامه، کارت مالی و عقدنامه خود به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کنند و درخواست طلاق توافقی را ثبت کنند تا دادگاه زمان رسیدگی به طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش را صادر کند. البته وکیل زوجین نیز با همراه داشتن وکالتنامه خود می‌تواند این مراحل را طی کند.

بعد از ثبت درخواست طلاق، زوجین به مشاور خانواده معتمد مراجعه می‌کنند تا به صدور گواهی عدم سازش کمک کند. دادگاه خانواده رای خود در مورد طلاق را با گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند. این رای قابلیت اعتراض دارد. وکیل طلاق توافقی در طی این مراحل به شما کمک می‌کند مسیر راحت‌تر و کوتاه‌تر را برای طلاق سپری کنید و به تمام حقوق خود برسید.


طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

اولین اصل در طلاق توافقی رضایت طرفین است و وکیل طلاق توافقی نیز تمام سعی خود را برای کسب رضایت و توافق زوجین صرف می‌کند. زوجین باید در مورد تمام مسائل مالی و غیر مالی به توافق برسند و وکیل باید انگیزه لازم را در این مورد ایجاد کند. این فرایند ممکن است طولانی‌ترین فرایند طلاق باشد. در این صورت نمی‌توان هیچ زمان مشخصی را برای سرانجام گرفتن طلاق توافقی بیان کرد و این مسئله به عوامل مختلفی مثل شهری که در آن زندگی می‌کنید، میزان توافقات، استفاده از وکیل و .... بستگی دارد.

اما به طور کُلی می‌توان گفت که مدت زمان ارائه حکم نهایی طلاق از سوی دادگاه خانواده تقریباً دو ماه به طول می‌انجامد. البته در شهرهای کوچک ممکن است مدت زمان آن تا 45 روز کاهش پیدا کند. اما خبر خوب این است که با داشتن وکیل طلاق توافقی مدت زمان طلاق کوتاه‌تر می‌شود و البته آسان‌تر نیز خواهد بود.

مزایای اخذ وکیل طلاق توافقی

امروزه تمام امور حقوقی به صورت تخصصی قابل پیگیری است و برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر روند دادرسی و همچنین کاهش هزینه‌ها، بهتر است زوجین برای طلاق توافقی نیز از وکیل کمک بگیرند. وکیل طلاق توافقی به خصوص در مورد خانم‌ها منجر به اجتناب از شکست و نتیجه نامطلوب در طلاق می‌شود و نتیجه مطلوب را فراهم می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اینکه هر گونه اقدام قانونی و حقوقی در مورد طلاق انجام بدهید، با وکیل تماس بگیرید و حداقل یک مشاوره حقوقی بگیرید. وکیل حتی می‌تواند با دخالت خود توافق میان زوجین را تسریع بخشد. شما می‌توانید قبل از اقدام قانونی با وکیل مشورت کنید و در صورتی که صلاح دانستید با وکیل به توافق برسید و یک وکالتنامه رسمی به او بدهید. در این صورت حتی می‌توانید بدون حضور در دادگاه خانواده از حقوق خود دفاع کنید. برای این کار کافی است یک دفتر وکالت معتبر پیدا کنید.


مزایای وکیل طلاق توافقی برای شما بسیار زیاد است اما مهم‌ترین آنها شامل:

· چناچه زوجین تصمیم به اخذ طلاق توافقی داشته باشند، این فرایند طولانی است و به حضور زوجین در جلسات دادگاه نیاز است. اما با اخذ وکیل نیازی به حضور فرد در دادگاه نیست و حتی صیغه طلاق در دفتر خانه با حضور وکیل صورت می‌گیرد.

· در صورتی که از وکیل استفاده کنید، تنش و اختلاف کمتری بروز پیدا می‌کند. از آنجایی که زوجین در گذشته ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند، استفاده از وکیل می‌تواند در جلوگیری از تنش موثر باشد.

· حضور وکیل طلاق توافقی به دلیل آشنایی او با روند دادرسی و قوانین مربوطه، باعث می‌شود تمام مراحل توافق راحت‌تر و سریع‌تر پیش برود.

· حضور وکیل مستلزم پرداخت حق الوکاله است اما به دلیل اینکه وکیل می‌تواند بهتر از حقوق شما دفاع کند، قطعاً در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد و از نظر اقتصادی نیز این مسئله به صرفه است.

بهترین وکیل طلاق توافقی

برای انتخاب یک وکیل طلاق توافقی ایده آل و مورد اطمینان، باید به مهارت‌ها و سابقه وکیل توجه کنید. برای اخذ وکیل لازم نیست هزینه زیادی پرداخت کنید و در اغلب موارد مبلغی از مهریه به عنوان وکالتنامه در نظر گرفته می‌شود. تنها توصیه ما این است که برای انتخاب وکیل حتما به توصیه‌های افراد متخصص و آشنایانتان توجه کنید و به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید.

دفتر وکالت میعاد عدالت یکی از معتبرترین موسسه‌های حقوقی تهران است که با بهترین وکلای تهران همکاری می‌کند. از این رو شما با مراجعه به این موسسه از هر نظر آسوده خاطر خواهید بود. برای اخذ مشاوره تلفنی رایگان می‌توانید با شماره تماس 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

:
:
:
آخرین اخبار