تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۳۹۲۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امروز آخرین مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن؛
آیا مهلت ثبت نام ودیعه مسکن تمدید می شود؟
ساعت ۲۴ امشب ۳۰ آذرماه مهلت ثبت نام در وام ودیعه مسکن به اتمام می رسد و طبق شنیده ها دیگر تمدید نخواهد شد.
 فقط یک روز تا پایان ثبت نام در وام ودیعه مسکن باقی مانده وامی که شاید برای بسیاری از مستاجران گره گشا بوده باشد.

اما هنوز برای بسیاری از افراد تبدیل به بزرگترین چالش شده چرا که در این شرایط بسیاری از مردم تصور می‌کردند با دریافت تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران شاید می‌توانستند واحد مناسب تری برای خود تهیه کنند و یا حداقل بخشی از مبلغ ودیعه را پرداخت می‌کردند، اما به گفته تعداد زیادی از مستاجران هنوز بعد از گذشت ۶ ماه نتوانسته اند بانکی برای تسهیلات انتخاب کنند
۱۱ بانک تسهیلات  ودیعه  مسکن پرداخت  نمی کنند

 بانک مرکزی این مشکل را ایراد وزارت راه وشهرسازی می داند و از سوی دیگر وزارت راه وشهرسازی هم اعلام می‌کند با توجه به آمار‌های سامانه ثبت نام ودیعه مسکن حدود ۵۰ درصد از اعتبارات ۱۰ هزار میلیارد تومانی که در نظر گرفته شده پرداخت شده و در این خصوص هم بار‌ها با بانک مرکزی مکاتبه کرده ایم.
ظرفیت بانک ها تکمیل  شده است؟

در همین رابطه وحدتی یکی از مستاجران اعلام کرد: بعد از گذشت چندین ماه منتظر پالایش اطلاعات و تایید بودم که بالاخره چند روز پیش اطلاعات من تایید شد، اما در زمان انتخاب بانک‌ها با چالش دیگری روبرو شده ایم.

او گفت: من در دو بانک حساب دارم، اما هیچ کدام از این دو بانک وام ودیعه پرداخت نمی‌کنند و اعلام می‌کنند که ظرفیت و اعتبار ما به اتمام رسیده است.

وحدتی گفت:  باید ۱۰۰ میلیون تومان پول ودیعه بدهم و هیچ کدام از بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند و ما امیدوار هستیم در این زمینه بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی همکاری کنند.

براساس این گزارش طبق گزارش‌های رسیده بسیاری از مستاجران اعلام کرده اند که پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه و رسیدن به مرحله انتخاب بانک، بسیاری از بانک‌ها این پیام که «به دلیل اتمام اعتبار امکان پرداخت وام نیست» را به مخاطب می‌دهند بنابراین امکان تکمیل مراحل ثبت نام وام ودیعه وجود ندارد.

بانک‌های کار آفرین، گردشگری، ملی، ملل، سپه، آینده، سامان، ملت، پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین از جمله این بانک‌ها هستند.
هنوز ۵۰ درصد از اعتبارات بانک ها برای وام ودیعه  باقی مانده است

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مستاجران تا ساعت ۲۴، ۳۰ آذر ماه مهلت ثبت نام برای دریافت وام ودیعه مسکن را دارند و کسانی که واجد شرایط هستند به سیستم بانکی معرفی می‌شوند و این وظیفه وزارت راه وشهرسازی است که باید انجام دهند.

او با بیان اینکه ما قبول نداریم که بانک‌ها اعلام می‌کنند ظرفیت و یا اعتبارات ما به اتمام رسیده است، گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومانی که امسال در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد تا کنون حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از این میزان اعتبارات برای تسهیلات پرداخت شده است.


محمود زاده اظهار کرد: ما چندین مکاتبه تاکنون با وزارت راه وشهرسازی داشته ایم که یکی از آن‌ها دو روز پیش ارسال کرده ایم و در این مکاتبه هم عدد رقم پرداخت ارسال شده که باید در این بخش بانک مرکزی ورود کنند.
 ۱۸۴ هزار تسهیلات  پرداخت  شده است

محمود زاده تاکید کرد: تا امروز یک میلیون و ۷۸۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده اند و ۶۹۰ هزار خانوار به بانک‌ها معرفی شده اند و میزان پرداخت تسهیلات هم ۱۸۴ هزار فقره تسهیلات بوده که تاکنون پرداخت شده است.

او توضیح داد: از نظر وزارت راه وشهرسازی با این روند آماری که اعلام نشده نباید میزان اعتبارات بانک‌ها به اتمام رسیده باشد و در حال حاضر باید بانک مرکزی در این خصوص پاسخ دهد که چگونه اعتبارات بین بانک‌ها توزیع شده که بسیاری از بانک‌ها اعلام می‌کنند ظرفیت ما به اتمام رسیده است.

محمود زاده بیان کرد: تمدید تسهیلات وام ودیعه مسکن دیگر مفهومی ندارد و تا ۳۰ بهمن ماه بانک‌ها باید تسهیلات افرادی که معرفی شده اند را پرداخت کنند و در این زمینه هم با بانک مرکزی مکاتبه شده و امیدواریم بررسی مجدد و سرعت روند پرداخت تسهیلات افزایش یابد.

گفتتی است در خرداد امسال مقرر شد که به منظور حمایت از مستاجران، ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که برای تهران ۷۰ میلیون تومان برای سایر کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان تعیین شده که نسبت به وام ودیعه سال گذشته به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطاء به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا، در سال کنونی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مستاجران واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی اعطاء شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای به سیستم بانکی معرفی شوند که صرفاً در چارچوب سهمیه‌های ابلاغی باشد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار