تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۷۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان خوزستانی محصولات خود را بیمه کنند
 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از کشاورزان این استان که امسال کشت پاییزی را شروع کردند خواست محصولات خود را بیمه کنند چون سال سختی به دلیل کمبود بارندگی پیش رو است.

خدارحم امیری زاده افزود:کشت پاییزی در خوزستان که مهمترین و گسترده‌ترین بخش کشاورزی استان است در حالی شروع شده که میزان بارندگی در فصل پاییز از حد نرمال بسیار کمتر بوده است از این رو با توجه به نقصان بارش ها ، احتمال بروز خسارت برای محصولات پاییزی همچون گندم بسیار زیاد است.
وی با اشاره به مخاطرات و درجه بالای ریسک(خطرپذیری) در بخش کشاورزی خوزستان اظهار داشت:برای جبران خسارت وارده به کشاورزان ، هیچ راهی مطمئن تر از بیمه محصولات کشاورزی نیست بنابراین کشاورزان خوزستانی که در معرض انواع مخاطراتی همچون خشکسالی ، سیل ، سرمازدگی و بروز انوع آفات قرار دارند نباید تصور کنند که بیمه یک مساله کم اهمیت است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی یک فرصت برای حمایت دولت از بخش کشاورزی است افزود: دولت ۵۵درصد حق بیمه را پرداخت می کند و تنها ۴۵درصد حق بیمه برعهده کشاورز است.
وی گفت: دولت به دلیل مشکلات فراوان قادر نیست خسارت وارده به بخش کشاورزی را پرداخت کند از این رو بیمه محصولات کشاورزی به عنوان بخش ضروری و جدایی ناپذیر از کشاورزی تلقی شود.
امیری زاده بر توسعه کشت قراردادی که تصمیم قطعی وزارت جهادکشاورزی با هدف حمایت عملی از بخش کشاورزی و ارتقای امنیت غذای کشور است تاکید کرد و افزود:در کشت قراردادی ، طرف قرارداد کشاورز موظف است محصول را بیمه کند و این سبب رفع نگرانی کشاورزان خواهد شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود:امسال کشت قراردادی برای سه محصول گندم ، چغندر قند و دانه روغنی کلزا در استان برنامه ریزی شده تا بار مالی دولت برای خرید تضمینی محصولات اساسی کاهش یابد.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۳۵۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است که نسبت به سال زراعی گذشته ۸۴هزار هکتار کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس اعلام صندوق بیمه محصولات کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری تنها ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان بیمه شدند.
درسال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ سطح اراضی کشت پاییزی در خوزستان به علت خشکسالی ، کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان کاهش یافته به طوری که کشت چغندر قند و کلزا در شمال خوزستان ممنوع و در مناطق غربی و مرکزی استان نیز محدود شده است.
هواشناسی خوزستان پیشتر پیش بینی کرده بود میزان بارش ها در پاییز امسال کمتر از حد نرمال و در زمستان در حد نرمال خواهد بود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، عسل ، فراورده های دامی و شیلات ، مقام نخست کشوری را دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار