تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۵۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسافران کروناییِ بخش جاده‌ای چطور رصد می‌شوند؟
  مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گفت: کنترل سلامت مسافران جاده‌ای هم‌چنان به صورت «بصری» توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی انجام می‌شود و این وضعیت تا زمان برقراری ارتباط با سامانه «امید» ادامه خواهد داشت.

  قرار بر این بود تا از اول آذرماه هیچ مسافر واکسن نزده‌ای امکان سفر نداشته باشد و اگر با تشخیص سامانه «امید» واکسینه حساب نشدند، همراه با تست PCR منفی مجاز به انجام سفر برون شهری خود با استفاده از ناوگان حمل‌و نقل عمومی شوند. 

با این حال به دلیل عدم راه اندازی سامانه «امید» در استان‌ها، مدیریت هوشمند فاصله‌گذاری اجتماعی در سفرهای برون‌شهری نیز اکنون اجرا نمی‌شود و هم‌چنان کنترل سلامت مسافران توسط شرکت‌های حمل ونقلی انجام می‌شود.

اکنون ۱۰ روز می‌شود که اتوبوس‌ها در همه مسیرها با ۸۰ درصد ظرفیت خود مسافرگیری می‌کنند و دیگر خبری از خالی بودن صندلی کنار دست هر مسافر نیست. همین موضوع الزام به اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی آن هم در آستانه شیوع موج جدیدی از کرونا به نام کرونای «اومیکرون» را تشدید می‌کند.

در این پیوند، «داریوش باقر جوان» مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چگونگی  مدیریت پروتکل های بهداشتی در سفرهای جاده‌ای با توجه به تاخیر در راه اندازی سامانه امید و اتصال آن به استان‌ها، افزود: اکنون کنترل سلامت مسافران به صورت بصری انجام می‌شود و اگر اجازه ارتباط کنترل سیستمی داده شود به مدیریت هوشمند در سفرهای جاده‌ای و کنترل سیستمی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه قرار بود از ابتدای آذرماه فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت هوشمند انجام شود، یعنی افرادی که طبق «سامانه امید» کارت واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند یا تست PCR منفی با اعتبار ۷۲ ساعت ندارند، اجازه تردد با ناوگان را نداشته باشند، اظهار داشت: با تاخیر در برقراری ارتباط سیستمی، این مسوولیت اکنون با شرکت‌های حمل و نقلی در زمان فروش بلیت و سوار شدن مسافر است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای درباره رعایت شیوه‌نامه‌ها در سفرهای ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای، گفت: ‌از اول آذرماه هیچ مسافر واکسن نزده‌ای امکان سفر ندارد و مسافر باید تست پی. سی. آر. منفی داشته باشد، اما همان‌طور که عنوان شد این نظارت به صورت هوشمند انجام نمی‌شود.

به گفته باقر جوان، نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقلی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی نیز با مسوولیت مستقیم مدیران استانی انجام می‌شود.

وی در عین حال گفت: محلول‌پاشی در ابتدا و انتهای سفر، الزام مسافران به استفاده از ماسک و ارائه اقلام بهداشتی به صورت دقیق اجرا می‌شود، ارائه بلیت به صورت اینترنتی و پرداخت‌ها به صورت تراکنش‌های اعتباری است و مسافران به راحتی امکان تهیه بلیت دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار