تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۲۳۷۴۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پویش مردمی بذر کاری به منظور احیای جنگل‌های زاگرس راه اندازی شد
معاون مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از آغاز پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس خبر داد.
  موثقی معاون مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در پویش بذر کاری جنگل‌های زاگرس گفته است که بر اساس بررسی‌ها ۵۲ درصد فقرات آتش سوزی جنگل‌ها در کل کشور از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ مربوط به جنگل های زاگرس کشور است.

او به لحاظ سطحی ۶۳ درصد تخریب در سطح جنگل‌های زاگرس را مربوط به آتش سوزی عنوان کرد که نشان دهنده آمار بالایی است و علاوه بر آن مشکلات دیگری نیز گریبان گیر زاگرس است؛ زراعت زیراشکوب، چرا بی رویه دام‌ها و ریز گرد‌ها از دیگر معضلات محیط زیست زاگرس هستند.

اکوسیستم زاگرس شکننده شده و به گفته موثقی یک و نیم میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس بر اساس اطلاعات دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها و بررسی‌های میدانی دچار مشکلات ناشی از حمله آفات و امراض و به ویژه بیماری زغالی بلوط قرار گرفتند.

معاون مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این آمار، تکان دهنده هستند و عزم ملی را برای رفع آن می‌طلبد که ما نیز به همین منظور در پی اجرای برنامه‌های ملی برای کنترل آفات و امراض و احیای جنگل‌ها را در سطح وسیع تری هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان جنگل‌ها بنا بر اهمیتی که زاگرس در امنیت زیستی و امنیت غذایی کشور دارد پویش مردمی بذر کاری در جنگل‌های زاگرس را راه اندازی کرده که هدف از آن احیای این مناطق است که بسیار سخت، زمان بر و طاقت فرسا است، اما در هر حال منابع طبیعی کشور یکی از شاخص‌های توسعه کشوری است.

بازیار موثقی اجرای عملیات احیای جنگل‌ها را نیازمند حفاظت دانست که از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در قالب قوانین و قانون حفاظت از منابع بهره برداری استفاده می‌شود.

این مسئله نشان می‌دهد که سازمان جنگل‌ها به دنبال راهبرد اقتصادی شدن طرح‌های منابع طبیعی است.

یکی از موضوعاتی که طی چند سال اخیر مدنظر قرار گرفته، استفاده از گونه‌های چند منظوره مثمر و اقتصادی است که بتواند به ارتقا معیشت جوامع محلی نیز کمک کند.

با این راهبرد علاوه بر آنکه کارکرد‌های زیستی نقش جنگل‌ها محقق می‌شود در همین حال در اقتصاد روستا و منابع طبیعی اثر گذار خواهد بود.

معاون مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از تهیه سندی به همین منظور خبر داد که وظایف و تکالیف را برای دستگاه‌های مختلف تعیین می‌کند که باید به چه شکل و با چه ظرفیتی کار کنند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار