تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۳۷۴۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعداد روزهای با هوای خطرناک و ناسالم در خوزستان به صفر رسید
 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه روزهای پاک در این استان از سال ۱۳۹۶ سیر افزایشی داشته است گفت: روزهای با شاخص ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک در خوزستان به شکل محسوسی کاهش یافته و در سال ۱۴۰۰ به صفر رسید.

 محمد جواد اشرفی چهارشنبه در نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا در سرسرای اداری مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: بر اساس آمار تحلیل پنج سال اخیر، از نظر غلظت و تکرر گرد و غبار شرایط استان مطلوب است به گونه ای که تعداد روزهای آلوده به گرد و غبار از ۷۱ روز در سال ۹۵ به ۶ روز در سال ۹۹ کاهش یافت.

وی افزود: این تحلیل بر اساس تکرر غلظت‌های بیش از چهارصد میکروگرم بر مترمکعب و تکرر سه ساعت به صورت متوالی است.

اشرفی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ فقط در اردیبهشت ماه ۲ روز آلوده به گرد و غبار ثبت شده که این وضعیت نسبت به سال‌های گذشته بسیار محسوس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در سال جاری بالاترین میزان غلظت گرد و غبار یک هزار و ۵۸۰ میکروگرم بر مترمکعب در ۱۰ ساعت گزارش شده است.

وی اظهار داشت: مجموعه اقدامات انجام شده در کانونهای گرد و غبار از جمله نهال کاری، مدیریت آبگیری تالاب‌ها و میزان بارندگی‌ نقش موثری در کاهش گرد و غبار و آلودگی هوا در استان خوزستان داشته است.

اشرفی گفت: منشا عمده گرد و غبار در سال های ۹۵ و ۹۶ داخلی و از کانون‌های جنوب شرق، شرق و تالاب ها بود؛ در ۲ تا سه سال اخیر گرد و غبارهای شدید با کانون داخلی گزارش نشده است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: حداقل تا یک ماه آینده سامانه پرارتفاع جنب حاره به شدت فعال است و سامانه بارشی قوی پیش بینی نمی‌شود و شرایط لازم برای ایجاد گرد و خاک در کشور عراق نیز فراهم نیست.

محمد سبزه زاری افزود: کاشت نهال، بارندگی‌ زیاد از سال ۹۷ با افزایش رطوبت کل منطقه در ایران و عراق و شکل نگرفتن بادهای شدید برای ایجاد ریز گرد از جمله عوامل کاهش گرد و غبار و آلودگی هوا بوده است.

وی در خصوص پیش بینی آلودگی هوا اظهار داشت: سازمان هواشناسی موظف است فقط پایداری جو را اعلام کند زیرا برای پیش بینی آلودگی هوا باید هر کانون ایجادکننده آلودگی ماند کارخانجات  وارد مدل پیش بینی شوند.

سبزه زاری ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار است سوزاندن زباله از سوی شهرداری انجام شود تمام شهر دودآلود و آلوده می‌شود که در هیچ مدلی مشخص نیست.

مدیر کل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: قرار است بولتن اعلام پایداری جو به صورت روزانه تهیه شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار