تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۳۷۴۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وجود بیش از ۲۹۰۰ بیمار مبتلا به HIV در خوزستان / ۸۰ درصد مبتلایان، مرد هستند
مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه کل موارد مبتلا به اچ آی وی در خوزستان ۲ هزار و ۹۰۹ مورد است، گفت: ۲۰ درصد موارد HIV مثبت در خوزستان نیز زن و ۸۰ درصد مرد هستند.

همایون امیری با اشاره  به ۱۰ آذرماه روز جهانی ایدز اظهار کرد: هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده و امسال شعار روز جهانی ایدز " اجازه نمی‌دهیم کرونا برنامه مراقبت HIV را تحت تاثیر قرار دهد" تعیین شده است.

وی افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های پیشگیری از HIV / ایدز مطرح است و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و جامعه برای حرکتی تاثیرگذار به منظور کنترل ایدز است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان امکان‌پذیر است، گفت: در این روز با حرکتی همسو در اطلاع‌رسانی عمومی، جلب همیاری، بازتاب فعالیت‌های انجام شده و اجرای برنامه‌های ابتکاری جدید در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کشوری کنترل ایدز همگام و همراه می‌شویم.

وی با اشاره به تبعات ابتلا به ایدز، افزود: جوامعی که با گسترش ایدز مواجه هستند سازنده‌ترین و پویاترین شهروندان خود را از دست می‌دهند. هنگامی که مردان و زنان جوان بر اثر ابتلا به ایدز، بیمار می‌شوند، اغلب از دردهای روحی، انزوای اجتماعی و مشکلات جسمی و اقتصادی رنج خواهند برد و خانواده‌ها نیروی کار خود و موقعیت اجتماعی‌شان را از دست می‌دهند و از فقر و بیماری رنج می‌برند. همچنین بر اثر نگاه تلخ و بدنام کننده مردم، منزوی می‌شوند و حقیقت ابتلا به ایدز را انکار می‌کنند؛ این در حالی است که خطر گسترش ایدز به دیگران وجود دارد.

امیری با بیان اینکه این افراد نیازمند آسایش و راهنمایی‌های کاربردی هستند، بیان کرد: سال گذشته ایران، مانند سایر نقاط جهان به صورت بی وقفه و خستگی‌ناپذیر برای مهار اپیدمی کووید - ۱۹ در تلاش و فعالیت بوده است و بدیهی به نظر می‌رسد که سایر خدمات ضروری سلامت از جمله پیشگیری، تشخیص و درمان HIV تحت تاثیر این اپیدمی قرار گیرند.

وی افزود: بدین منظور و برای پررنگ کردن اهمیت شناسایی به موقع افراد HIV مثبت، برنامه‌ریزی برای برگزاری کارزارهای روز جهانی ایدز انجام شده است. افزایش تشخیص در طول اپیدمی کووید - ۱۹، برجسته‌سازی نیازهای افرادی که با HIV زندگی می‌کنند در شرایط بحران و طراحی سیستم‌های منعطف برای ارائه خدمات، از محورهای اصلی کارزار امسال است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهداف هفته اطلاع‌رسانی ایدز، گفت: جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و سازمان‌ها، جلب مشارکت انجمن‌های دولتی و غیر دولتی، معرفی کارزار من هم آزمایش HIV می‌دهم با هدف افزایش تشخیص در طول اپیدمی کووید - ۱۹ از اهداف این هفته است.

امیری با اشاره به وضعیت ایدز در کشور بیان کرد: تعداد افراد HIV مثبت در ایران تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰، در مجموع ۴۲ هزار و ۹۳۳ نفر بوده است و تاکنون مرگ ۲۰ هزار و ۲۴۸ نفر از این تعداد ثبت شده است.

وی افزود: اگرچه ۸۱ درصد کل موارد HIV مثبت را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که ۳۲ درصد موارد مثبت از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه اول امسال، مربوط به زنان و  ۶۸ درصد مربوط به مردان بوده است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۴۶ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

امیری با اشاره به عمده‌ترین راه انتقال HIV از سال ۱۳۶۵ تاکنون در ایران، گفت: ۵۸.۱ درصد موارد انتقال HIV از طریق تزریق مشترک، ۲۳.۹ درصد از راه رابطه جنسی، ۱.۷ درصد از طریق مادر به کودک و ۱۶.۱ درصد به دلایل نامشخص رخ داده است. ۰.۲ درصد از موارد انتقال نیز مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

وی افزود: این در حالی است که بین مواردی که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ تشخیص داده شده‌اند، ۱۵.۵ درصد موارد از طریق اعتیاد تزریقی، ۵۴.۲ درصد از طریق روابط جنسی، ۲.۱ درصد از طریق مادر به کودک و ۲۸.۲ درصد به دلایل نامشخص رخ داده‌اند. هیچ مورد ابتلای جدید نیز از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: کل موارد مبتلا به HIV در خوزستان ۲ هزار و ۹۰۹ مورد است که یک هزار و ۶۲۰ مورد از این تعداد در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند. ۲۰ درصد موارد HIV مثبت در خوزستان نیز زن و ۸۰ درصد مرد هستند.

امیری افزود: ۶۵ درصد موارد انتقال در خوزستان مربوط به تزریق مشترک، ۲۳ درصد از طریق ارتباط جنسی، ۳ درصد از طریق مادر به کودک و ۹ درصد به دلایل ناشناخته بوده است. تعداد موارد مرگ منسوب به ایدز در خوزستان نیز ۹۹۱ نفر است. ۵۶ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار