تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۳۷۳۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک میلیون هکتار زمین قابل کشت در خوزستان بدون آب است
 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به خشکسالی و تنش آبی شدید و پیامدهای آن در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ گفت: حتی در شرایط نرمال بارندگی‌، آب برای یک میلیون هکتار زمین قابل کشت در خوزستان وجود ندارد.

 خدارحم امیری زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری در سرسرای اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اهواز افزود: دشت خوزستان ۲.۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد که به دلیل کمبود آب و نبود شبکه آبیاری کافی، تاکنون تنها ۱.۲ میلیون هکتار زیرکشت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود گفت: اگر کل زمین‌های قابل کشت در خوزستان مورد استفاده قرار گیرند سهم استان در تولید محصولات کشاورزی کشور به بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: مدیریت آب در بخش کشاورزی در دست وزارت نیرو است ولی زمین برای کشت در دست ما است از این رو هر برنامه ریزی برای توسعه کشاورزی خوزستان به آب وابسته است که مدیریت آن خارج از بخش کشاورزی است.
امیری زاده با بیان اینکه افزایش میزان بهره وری ، استفاده از روش های آبیاری نوین، مکانیزاسیون و آموزش ترویجی در توسعه بخش کشاورزی استان تاثیرگذارهستند افزود: در کنار بهره وری درست از آب ، باید سایر مولفه ها مورد توجه قرار گیرد چیزی که در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته است.

۹۵درصد بخش کشاورزی خوزستان به آب‌های سطحی وابسته است

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به خشکسالی و تنش آبی شدید و پیامدهای آن در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹  گفت: ۹۵درصد حیات بخش کشاورزی خوزستان به آب‌های سطحی و روان آبها است از این رو کشاورزان امسال به دلیل کاهش آورد رودخانه‌ها با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کمبود آب و کاهش شدید ذخایر سدهای خوزستان سبب شده تا کشت کلزا و چغندرقند در مناطق شمالی استان و در حوضه دز ممنوع شود و کشت گندم آبی نیز که سال زراعی گذشته ۴۳۴ هزار هکتار بود در سال زراعی جاری به ۳۵۰ هزار هکتار کاهش یابد.  
وی به خشکی فصل پاییز امسال و به تاخیر افتادن کشت محصولات اساسی در خوزستان که سبب کاهش تولید در واحد سطح نیز خواهد شداشاره کرد و گفت: دلیل تاخیر کشت پاییزه، نبود آب کافی و نیز نبود بارش مناسب در سال آبی جاری که برای خوزستان از اهمیت و تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است بوده است.
امیری زاده، مجموع نیاز آبی کشت پاییزی و کشت‌های دایمی همچون باغ ها و مزارع نیشکر را در خوزستان ۳.۳میلیارد متر مکعب بیان کرد و افزود: تامین این میزان حقابه کشت پاییزی در خوزستان توسط سازمان آب و برق خوزستان امکان پذیر نبود از این رو تغییر الگوی کشت و جایگزینی برخی محصولات در دستور کار قرار گرفت تا بتوان کشت پاییزی را با به کارگیری روش هایی مدیریت کرد.


توسعه کشت قراردادی
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال برای دومین سال متوالی کشت قراردادی در خوزستان با اضافه شدن گندم توسعه می‌یابد تا نگاه "تولید محور" به "تجاری سازی بخش کشاورزی" تبدیل شود.
امیری زاده با بیان اینکه راهبرد وزارتخانه متبوع  بر توسعه کشت قراردادی نیز متمرکز است افزود: امسال کلزا ، گندم و چغندرقند که سه کشت اساسی در خوزستان است به روند کشت قراردادی پیوستند تا جایگزین خرید تضمینی شوند.
وی با بیان اینکه کشت قراردادی به سود کشاورز است و کشاورز نگران فروش محصول خود نیست ادامه داد: این موضوع می‌تواند کشاورزی ما را از حالت"تولید محور" به تجاری محور" تبدیل کند چیزی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد.

تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبری
رییس سازمان جهاد کشاورزی به تخصیص اخیر آب از سوی وزارت نیرو برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: امسال ۴۵ هزار میلیارد ریال برای آماده سازی ۲۲ هزار هکتار از زمین‌های شرق و شمال شرق خوزستان در قالب گام دوم این طرح ملی اختصاص یافته است.
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای گام دوم این طرح، در سطح ۲۵۵ هزار هکتار را، ۸۰۰ هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: در شرایط فعلی تامین این اعتبار از سوی دولت امکان پذیر نیست.
گام نخست طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در سطح ۲۹۵ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ایلام در اسفند ۱۳۹۷ با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیشنهاد کرد برای اجرای به هنگام و سریع گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که از توانایی فنی و مالی بالایی برخوردار هستند وارد عمل شوند.

نگرانی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خوزستان
امیری زاده با ابراز نگرانی شدید از تغییر کاربری زمین‌های حاصلخیز خوزستان به ویژه در مناطق شمالی استان در یک دهه اخیر گفت:باید با نظارت قوی جلوی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و قطعه قطعه شدن آنها را گرفت چون این یک تهدید جدی برای حیات بخش کشاورزی استان است.
وی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را یک مشکل کشوری و ملی بیان کرد و افزود: قوانین موجود برای  جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بازدارنده نیست.

استان خوزستان با تولید سالانه حدود ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، مقام نخست کشور را داراست.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار