تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۳۷۱۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸ آذر ۷۶، معجزه‌ای در ملبورن
اگرچه تهامی حضور کوتاهی در زمین بازی دیدار با استرالیا داشت اما هم‌چون سایر بازیکنان، در خلق حماسه ملبورن تاثیرگذار ظاهر شد. تساوی که ایران را پس از ۲۰ سال راهی جام‌جهانی کرد و با گذشت ۲۴ سال از آن روز خاص برای فوتبال ایران، خاطره آن صعود همچنان در ذهن تمام ایرانی‌ها باقی مانده است.
 سیدابراهیم تهامی، هشتم آذرماه سال ۷۶ و رقم خوردن حماسه ملبورن را یک معجزه برای فوتبال ایران می‌داند.

اگرچه تهامی حضور کوتاهی در زمین بازی دیدار با استرالیا داشت اما هم‌چون سایر بازیکنان، در خلق حماسه ملبورن تاثیرگذار ظاهر شد. تساوی که ایران را پس از ۲۰ سال راهی جام‌جهانی کرد و با گذشت ۲۴ سال از آن روز خاص برای فوتبال ایران، خاطره آن صعود همچنان در ذهن تمام ایرانی‌ها باقی مانده است.

 به مناسبت این روز، گفت‌وگویی با تهامی انجام داده ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

"بازی خیلی خوب بود و استرالیا نیز یک تیم استثنایی بود؛ همه تیم نیز یکدل شده بودند که ایران به جام جهانی برود. البته در حالی که من فکر می‌کردم جزو لیست ۱۱ نفره باشم، وقتی آقای ذوالفقار نسب لیست  را خواند، من در ترکیب اصلی قرار نگرفتم. حتی آقای ویرا به من گفت سید چرا به زمین نمی‌روی که به او گفتم من جزو لیست نیستم که واقعا ناراحت شد و در حالی که داشت سیگار می‌کشید، سیگارش را روی زمین انداخت و زیر پایش له کرد و از رختکن بیرون رفت. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از لیست خط خوردم، آن هم در حالی که تا روز قبل از بازی در تمرین جزو ۱۱ نفر بودم. به هر حال همچنان معتقدم که آن ترکیب، نظر ویرا این نبود.

وقتی متوجه شدم در لیست ۱۱ نفره نیستم، خیلی دلخور شدم چون اصلا فکر نمی‌کردم ذخیره باشم اما من به آقای استیلی و مرحوم میناوند گفتم شما به زمین می‌روید اما تیم با ورود من به زمین، به جام جهانی می‌رود که تیم زمانی به جام جهانی می‌رود که خدا و جَدم کمک کرند که تاثیرگزار باشم و همین اتفاق رقم بخورد.

جو ورزشگاه سنگین بود و استرالیایی‌ها برای آن بازی برنامه‌ریزی داشتند و جو ورزشگاه واقعا وحشتناک بود و به نوعی کار را تمام شده می‌دانستند و اصلا فکر نمی‌کردند که صعود نکنند. دانش‌آموزان زیادی را از مدارس به ورزشگاه آورده بودند و بلندگوهای زیادی در ورزشگاه بود و جو را برای ما سنگین کرده بودند البته ایرانی‌ها و خیلی از مردم کشورهای آسیایی هم در ورزشگاه حضور داشتند و من دیدم پرچم کشور ایران در دست‌شان بود و به نوعی ما اصلا تنها نبودیم. استرالیایی‌ها در حالی که خود را آماده جشن صعود کرده بودند، بعد از نتیجه‌ای که حاصل شد، آهنگ غمگینی در ورزشگاه نواختند و مات و مبهوت مانده بودند. اصلا باور نمی کردند که صعود نکنند و این موضوع برای آن‌ها خیلی سنگین بود.

من هم دقیقه ۷۶ وارد زمین شدم و البته همچنان دلخورد بودم اما چون می‌دانستم استرالیا قوی است و ما هم با دو گل باخته بودیم، گفتم همه باید کمک کنیم تا تیم صعود کند. به هر حال با روحیه خوب وارد زمین شدم و خدا هم کمک کرد و روی گل اول تاثیر صد درصد داشتم و حتی به نظرم روی گل دوم هم تاثیرگذار بودم و البته می شد آن پاس به من داده شود و. من گل بزنم اما آنقدر آن لحظات حساس بود که توپ به خداداد عزیزی رسید و آن گل به یادماندی زده شد. من کلا ۱۴ دقیقه در بازی بود، دقایقی که اتفاقات خوب و به یادماندنی رقم خورد.

وقت کشی به یادماندنی هم از نظر مردم ایران داشتم، البته به نظرم آن تعویض می‌توانست بازیکن دیگری باشد اما مربی تشخیص داد به خاطر این که یک مدافع وارد کند و بازی را کنترل کند، من از زمین خارج شوم که من هم احترام گذاشتم. زمانی که خواستم بیرون بروم، استیلی به من گفت"سید نرو بیرون و بند کفشت را باز کن و کمی معطل کن. کارت زرد هم بگیری مهم نیست". اما علی دایی که همیشه به من احترام می گذاشت و همیشه به من آقا سید می‌گفت، به من گفت "آقا سید برو بیرون نا مبادا کارت قرمز بگیری و ۱۰ نفر بشویم".

به نظر من ویرا در این صعود خیلی تاثیرگذار بود. او یک مرد شریف بود و به نظرم آن زمان مسئولان ورزش ایران به او خیانت کردند. درست نبود، مربی تیمی را به جام جهانی برساند اما بعد او را کنار بگذارند.

همچنین به نظر من سیدابراهیم تهامی ایران را به جام جهانی برد (با خنده). شوخی می‌کنم همه باهم برای این صعود همدل شده بودیم و نباید از نقش پررنگ دعای مردم ایران هم گذشت. به نظر من حماسه ملبورن یک معجزه برای فوتبال ایران بود.

من معتقدم صعود ایران به جام جهانی در روند تحول و پیشرفت فوتبال ایران تاثیرگذار بود و فوتبال ما رونق پیدا کرد و خدا را شکر مرتبا در حال صعود به جام جهانی هستیم اما برعکس استرالیا که آن زمان یک تیم استثنایی بود و بهترین بازیکنان اروپایی را در اختیار داشت، بعد از عدم صعود به جام جهانی، فوتبال شان نابود شد و فوتبال شان ضربه خورد."

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار