تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۳۷۰۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"شادگان"؛ شهری با ثروت خدادادی که محرومیتش دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد
 ظرفیت‌های عظیم شهرستان شادگان حکایت نان و دندان را زنده می کند. وجود تالاب، خورهای فراوان قابل عبور برای کشتی و قایق، دسترسی به آب‌های خلیج فارس این شهرستان را به ونیز ایران بدل کرده است.

 شادگان، شهری پر از ظرفیت‌های خدادادی و مردمی که محرومیتش دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان کشوری و استانی است،

ظرفیت‌های عظیم این شهرستان حکایت نان و دندان را زنده می‌کند. وجود تالاب، خورهای فراوان قابل عبور برای کشتی و قایق، دسترسی به آب‌های خلیج فارس این شهرستان را به ونیز ایران بدل کرده است.

دارا بودن بیش از 2 میلیون اصل خرما و صنایع بسته بندی آن، دسترسی به فرودگاه‌های متعدد، استقرار 2 شرکت نیشکر فارابی و سلمان فارسی در شادگان، بنادری برای صید و تجارت می‌تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران بومی و غیر بومی شود اما متأسفانه عدم توجه به این ظرفیت‌ها سبب خم شدن کمر نخل‌ها و ناامیدی اهالی شده است.

اکنون نخل‌های تشنه شادگان چشم انتظار صنایع بالادست خوزستان هستند تا شاید که روزی وجدان مسؤولان بیدار شود، گردشگران برای دیدن تالاب مسافت بسیاری را می‌پیمایند اما در این شهرستان ظرفیتی برای پذیرای مسافران گردشگر و توریست‌ها وجود ندارد.

بوی مهربانی از کوچه پس کوچه‌های این شهر به مشام می رسد، اهالی با آن  با روی خوش مسافران را در منازل خود اسکان می‌دهند، شاید همین مهر بی حد مرز سبب شده تا کسی در این شهرستان به فکر ساخت مسافرخانه و هتل نباشد.

مردم این دیار از قوانین نانوشته‌ای تبعیت می‌کنند که همین امر سبب وجود امنیتی بی‎‌‌ مانند در شادگان است.

سرپرست فرمانداری شادگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از اهواز به شرایط جوی مساعد این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا اهمیت بازدید در فضای باز را دو چندان کرد از این رو با توجه به وضعیت بیماری در شادگان، فضای باز این تالاب می‌تواند به نقطه امنی برای بازدیدکنندگان و گردشگران تبدیل شود.

وی با اشاره به رتبه دوم تالاب شادگان از نظر وسعت در جهان تصریح کرد: در حال حاضر این تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از تالاب‌های معروف جهان محسوب می‌شود.

امید صبری پور، در خصوص ظرفیت‌های ویژه این شهرستان عنوان داشت: وجود گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی خاص نقطه قوت تالاب شادگان به شمار می رود، همچنین دارا بودن بیش از 400 پل زیبایی خیره کننده به این شهرستان بخشیده و نشان از موقعیت ویژه شادگان است.

صبری پور افزود: کارگاه‌های بلم سازی، نون زرد و تولید صنایع دستی شادگان در حال حاضر به ثبت ملی رسیده اند. 

وی به ایجاد اطلس گردشگری در شادگان اشاره داشت و گفت: در جهت شناساندن ظرفیت‌های این شهرستان به سایر مناطق نگارش اطلس و مطالعات گردشگری در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین پیگیرهای مربوط به بحث خواهرخواندگی ونیز و شادگان آغاز شده که امیدواریم در آینده نتایج خوبی از این مذاکرات حاصل شود.

سرپرست فرمانداری شادگان درخصوص پیگیری سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاران ایرانیان خارج از کشور در صنایع پایین دستی و تکمیلی خرما بیان داشت: به زودی درخواست خود را پیرامون میزبانی نشست کنوانسیون سالانه بین المللی رامسر در شادگان را کلید خواهیم زد.

حجت الاسلام مجید ناصرنژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در این شهرستان عنوان داشت: بیکاری و فقر ناشی از آن، کمبود زیرساخت های اشتغال، بی توجهی شرکت های اطراف نسبت به ظرفیت جوانان این شهرستان از مهمترین مشکلات مردم این شهرستان است.

وی از کمبود شدید آب برای کشاورزی و آشامیدن در این شهرستان خبرداد و تصریح کرد: متأسفانه عدم برنامه ریزی صحیح در بحث آب سبب شده تا کشاورزی و نخیلات این منطقه به خطر بیوفتد؛ در حقیقت مدیریت اصولی آب می تواند شادگان را به قطب کشاورزی  در منطقه بدل کند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش آب ورودی به تالاب شادگان افزود: کاهش میزان آب ورودی به این تالاب در دراز مدت موجب خشک شدن این ظرفیت کم نظیر خواهد شد.

حجت الاسلام ناصرنژاد ادامه داد: منابع موجود در دهیاری ها و شهرداری شادگان بسیار اندک است، همین امر موجب شده تا زیرساخت های موجود در شهرستان نظیر آسفالت، فضای سبز، پارک ها و دیگر خدمات شهری به وضع نامطلوبی دچار شوند.

وی گفت: باتوجه به سفر آیت الله رئیسی در روزهای آغازین ریاست جمهوری خود به خوزستان، امیدواریم که خدمات این مردم به انقلاب فراموش نشود و در آینده شاهد نتایج خوبی باشیم.

شوری آب بسیاری از مشاغل را نابود کرد

همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شادگان در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: خودکفایی بندر شادگان در بسیاری از زمینه‌ها سبب شده تا قوانینی نانوشته و تقسیم کاری عادلانه در بخش‌های مختلف این شهرستان جهت فعالیت‌های اقتصادی صورت گیرد.

حسن ناصر،  از شور شدن تدریجی آب موجود در تالاب خبرداد و عنوان داشت: یکی از منابع درآمدی مناطق عرب خوزستان گیاهی دارویی به نام «خرد» است که متأسفانه به دلیل شوری آب در حال نابودی است.

وی با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری در تالاب افزود: در حال حاضر بیش از 300 نوع پرنده و 110 گونه گیاهی در تالاب شادگان شناسایی شده است و مجموعا 500 موجود زنده در این تالاب زندگی می کند که برای حیات خود نیازمند آب هستند.

ناصر، ادامه داد: فعالان محیط زیست در هنگام وقوع سیل خوشحال می شوند چرا که بقای جلگه خوزستان و تالاب‌ها به سیل است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: قوم عرب شادگان بیش از 30 نوع غذا و 15 نوع کلوچه مختلف دارد که هر کدام از این‌ها مختص به منطقه ای خاص است.

ناصر با اشاره به محرومیت و عدم رسیدگی مسؤولان به برخی از روستاهای این شهرستان گفت: متاسفانه برخی از روستاهای شادگان فاقد امکانات اولیه زندگی مانند آب، برق، گاز و مدرسه هستند که توجه هر چه بیشتر مسؤولان را می طلبد.

وی در پایان ابراز داشت: حضور در میان مردم و بازدید از روستاها می تواند موجب شناخت هر چه بیشتر مشکلات شهرستان شود؛ لذا مسؤولان باید در مسیر برداشتن موانع ما را یاری کنند تا بتوانیم در راستای خدمت به مردم گام برداریم.

رفع بیکاری جوانان، خرید تضمینی خرما، ایجاد تفرجگاه‌های گردشگری در روستاهای مشرف به تالاب به ویژه حدبه، ارائه امکانات اولیه به روستاها نظیر«آب، برق وگاز»، ساخت مدرسه و مسافرخانه از جمله مطالبات این مردم است. لازم به ذکر است؛ شهرستان 3 هزار و 197 کیلومتر مکعبی شادگان نیازمند نگاه ویژه مسؤولان است تا به یاری خدا سایه محرومیت از سر این شهرستان کنار رود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار