تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلفات ۲۰ درصدی در مرغداری‌های خوزستان به دلیل آنفلوآنزای مرغی
 مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه در استان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است گفت: نمونه‌هایی از آنفلوآنزای مرغی و بیماری نیوکاسل در برخی مرغداری‌های خوزستان دیده شده که تلفات ۲۰ درصدی درپی داشته است.

مصطفی کنارکوهی بیان کرد: هیچگونه بیماری از نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خوزستان مشاهده نشده است و این نوع بیماری با آنفلوآنزای مرغی کاملا متفاوت است.

وی گفت:متاسفانه در یک ماه گذشته شاهد تلف شدن ۲۰ درصد مرغ‌ها در مرغداری‌های خوزستان ناشی از شیوع آنفلوآنزای مرغی بودیم.
وی با اشاره به عوامل شیوع این بیماری در بین مرغ ها افزود: کاهش کیفیت جوجه یک روزه و تاخیر در تامین نهاده‌ها، و یاغیر استاندارد بودن خوراک مرغ‌ها، و انتقال کود در برخی از مرغداری‌های شمال خوزستان می‌تواند از عوامل شیوع این بیماری باشد.
وی ادامه داد: نمونه‌هایی از این بیماری در استان های دیگر نیز مشاهده شده است و تلاش در کنترل این بیماری را داریم تا تلفات کمتری را شاهد باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر نیاز همکاری هر چه بیشتر مرغداران برای مهار این بیماری افزود: نُرم تلفات مرغ بر اثر این بیماری در کشور هشت درصد بوده که میزان تلفات در خوزستان بالاتر بوده است.

آنفلوآنزای مرغی که گاهی اوقات به آن آنفلوآنزای پرندگان هم گفته می شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می کند، اما بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است.

یکی از بیماری های مهم و قابل توجه دیگر در گله مرغ و خروس و یا ماکیان که تلفات بسیاری از آنها را در پی خواهد داشت، بیماری نیوکاسل است.

در خوزستان بالغ بر ۸۰۰ مرغداری وجود دارد که سالانه بیش از ۶۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می دهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار