تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۳۶۹۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکیدگی بلوط، عامل اصلی بروز بیماری و آفات در این گونه ارزشمند
کارشناس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی خوزستان خشکیدگی بلوط‌ها را علت اولیه بروز بیماری‌ها و جولان آفات در دامنه های زاگرس عنوان کرد.
 ، افسانه حسینی، کارشناس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان مساحت بیشه زار‌ها و جنگل‌های استان را حدود یک میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: عمده پوشش گیاهی این جنگل‌ها در دامنه‌های زاگرس گونه بلوط است که در سال‌های اخیر برخی بیماری‌ها و آفات گریبان آن‌ها را گرفته است.

او علت اولیه بروز بیماری‌ها و جولان آفات را خشکیدگی بلوط‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به معضلی جدی در سراسر تبدیل شده است و استان خوزستان نیز از این مشکل مستثنی نیست، البته عوامل اولیه و ثانویه در بروز بیماری‌ها و آفات دخیل هستند که مشکلات مدیریتی، چرای بی رویه دام ها، کشت زیراشکوب، خشکسالی ها، سن بالای درختان، از بین رفتن دشمنان طبیعی، ریزگرد‌ها و... در دسته عوامل اولیه ضعیف شدن بلوط‌ها و ابتلا آن‌ها به بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

حسینی با بیان اینکه عوامل مذکور سبب کُند شدن جریان شیره گیاهی در درختان بلوط می‌شوند، اظهار داشت: زمانیکه یک درخت دچار ضعف عمومی می‌شود، آفات ثانویه و فرصت طلب مانند؛ سوسک‌های چوب خوار و بیماری زغالی با منشا نوعی قارچ به نام بیسکومیاس به آن حمله می‌کنند و زوال درخت را به دنبال داشته باشند و هم اکنون شاهد خشک شدن و از بین رفتن سطح وسیعی از درختان بلوط در جنگل‌های شهرستان‌های زاگرسی شامل؛ ایذه و باغملک هستیم که اتفاقی تلخ و ناگوار است.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به وسعت جنگل‌ها و نبود امکانات برای مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و همچنین از بین رفتن حشرات مفید و دشمنان طبیعی، باید از سایر روش‌ها نظیر؛ هرس کردن، عملیات اصلاحی-بهداشتی که قطع سرشاخه‌های آلوده و معدوم کردن آن‌ها است برای از بین بردن بیماری‌ها و حفاظت از درختان بلوط استفاده شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار