تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۳۶۹۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تقدیر از انجمنهای زیست محیطی برگزیده خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد
انجمنهای زیست محیطی برگزیده خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در چهارمین جشنواره زیست‌ محیطی دکتر رادمنش در اهواز مورد تقدیر قرار گرفتند.
  فرشاد کریمی دبیر جایزه زیست محیطی رادمنش جمعه در آیین تقدیر از این تشکلها گفت:  تشکلهای زیست محیطی ۱۵ استان  امسال شرکت داشتند که از این میان ۱۴ تشکل به عنوان برگزیده معرفی شدند و در برنامه امروز پنج تشکل از استانهای خوزستان و کهگیلویه مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی ضمن گرامیداشت یاد محسن خیرالهی فعال محیط زیست خوزستانی افزود: به دلیل شرایط کرونایی برگزاری مراسم  در دو مقطع زمانی در اهواز و تهران برنامه ریزی شد که تقدیر از برگزیدگان بقیه استانها طی هفته های آینده در تهران صورت می گیرد .

وی محورهای انتخاب تشکلهای فعالتر را ترویج اخلاق زیست محیطی در سطحی فراگیر ، فداکاری و ازخودگذشتگی برای حفاظت از محیط زیست و ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزشهای زیست محیطی عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این آیین طی سخنانی تاکید کرد:  باید تلاش شود جشنواره زیست‌محیطی دکتر رادمنش به یک جشنواره ملی تبدیل گردد.

محمد جواد اشرفی ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر رادمنش و برگزارکنندگان این جشنواره گفت : تغییرات اقلیمی و فعالیتهای بشر موجب شده وضعیت زیست محیطی جهان به مخاطره بیفتد.

وی اظهار داشت: انسان قرن  بیستم امانتدار و میراث دار خوبی برای  نسل بعد از خود نبوده که امیدواریم نسل حاضر بتواند در حفاظت و صیانت از محیط زیست که متعلق به نسل های آینده است بهتر عمل نماید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به  پیامدهای استفاده نامتوازن انسان از  طبیعت به خصوص سوخت های فسیلی و پیامدهای آن اشاره کرد و افزود:  با توجه به توان محیط زیست و ایجاد گسترده گازهای گلخانه‌ای اثرات زیان بخش را بر محیط زیست خواهد داشت از سوی دیگر استفاده غیر اصولی از زمین کشاورزی و بهره گیری بی رویه از سموم  نشان از رفتار بد ما انسانها با طبیعت دارد.

او ادامه داد خشکسالی‌ اخیر از لحاظ شرایط جوی ، بارش ها  و کم آبی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است  و در چنین شرایطی شاهد عدم رعایت الگوی کشت هم بودیم که  باعث می‌شود حقآبه تالابها و محیط زیست تامین نشود.
 وی افزود  اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به تعیین میزان نیاز آبی برای تالاب ها در تیر و  مرداد ماه امسال ۲۵ متر مکعب آب تعیین کرده بود.

وی گفت با توجه به  اینکه الگوی کشت متناسب با شرایط آبی رعایت نشده بود حق آبه تالاب تامین نشد و کم آبی  باعث شد که  تالاب‌ها از لحاظ کارکرد  زیست محیطی و اقتصادی آسیب ببینند.
 او از  فعالان محیط زیست خواست تلاش کنند تا همه مدیران  ارشد کشور و حتی جهان به ضرورت حفاظت از محیط زیست به الزام احترام به محیط زیست هدایت شوند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود  اقدام  دکتر رادمنش و برگزاری جشنواره را در این راستا موثر دانست و گفت:  سازمان حفاظت محیط زیست از این اقدام  حمایت خواهد کرد.

اشرفی گفت : این جشنواره در ابتدا  استانی بود ولی اکنون از سراسر کشور شرکت کننده و مخاطب دارد و  در حال تبدیل شدن به یک جشنواره  ملی است لذا پیشنهاد می کنیم  برای پیشرفت این جشنواره ، ضمن حفظ ماهیت غیردولتی آن ، با تشکیلات قوی تر  به عنوان یک برند برای استان تبدیل شود.

وی گفت: همان گونه که خوزستان از لحاظ صنعتی و کشاورزی سرآمد است  باید در حوزه فعالیت و پاسداشت از محیط زیست نیز به یک الگو تبدیل شود.

وی ضمن گرامیداشت خاطره اولین دبیر  این جشنواره محسن خیرالهی  از این فعال و تسهیلگر محیط زیست تقدیر کرد و گفت امیدوارم همه  فعالان بتوانند ادامه دهنده راه او باشند .

دکتر محمد رادمنش نیز در این جشنواره ضمن تقدیر از فعالان محیط زیست گفت فعالان این عرصه  پاسدارانی  هستند که حفاظت  از محیط زیست را بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می دهند و این کار  را وظیفه خود می دانند چرا که اگر  محیط زیست ما آسیب ببیند  زندگی برای همه سخت و غیر ممکن خواهد شد.
 وی ادامه داد شرایط منحصر به فرد حیات تنها در زمین هست لذا همه ما باید حافظان این عناصر تشکیل دهنده محیط زیست باشیم .
وی در خصوص چهارمین دوره این جایزه زیست محیطی  گفت:  در ابتدا برگزاری این جشنواره فقط در سطح استانی بود  و هم اکنون از سراسر کشور این جشنواره مخاطبان بیشتری پیدا کرده که مایه دلگرمی است .
 رادمنش  فعالیت های زیست محیطی فعالان محیط زیست را  تاثیر گذار در جامعه  دانست و گفت :  امروزه کسی شکار  حیوانات را ارزش نمی داند  بلکه رفتار شما در زمینه فرهنگ سازی در این حوزه باعث شده که این به عنوان یک رفتار غیر زیست محیطی شناخته شود.
وی ادامه داد: رشد حرکت و نهضت درختکاری ۱۰ سال پیش وجود نداشت ولی امروز حتی در دورافتاده ترین روستاها نیز شاهد فعالیت هواداران و فعالان این نهضت هستیم.

وی گفت: در جشنواره چهارم  جمعا ۷۰ اثر از ۱۵ استان  ارسال شده که از بین آنها ۱۴ انجمن و ۱۷ شخصیت توسط داوران برگزیده شدند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

 جشنواره دکتر رادمنش اولین جشنواره غیر دولتی استان خوزستان است که در سال ۹۶ با کمک و تلاش زنده یاد محسن خیرالهی در استان خوزستان برگزار شد.
در این جشنواره از فعالان و علاقمندان به محیط زیست که در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست اقدامات شاخص و ارزنده‌ای داشته‌اند تقدیر و جوایزی اهدا  شد.

در مراسم امروز تشکل زیست محیطی نهضت سبز زاگرس، انجمن زیست محیطی دارستان اندیمشک ، انجمن زیست محیطی دوستداران طبیعت دشت بزرگ گتوند، انجمن بانوان طبیعت دوست آسماری مسجدسلیمان، انجمن سبزگامان دیاربلوط وبابونه ایذه، انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و فعالان زیست محیطی برگزیده بنامهای  سید باقرموسوی ، پرستودیبانیا ، عبدالصاحب عبودی، حاتم چالوچی، سید محمود موسوی، محمد داس مه، علیرضا ایرانی ، هاشم نازی، فتح الله آزرم وحسن بهداروندی مورد تقدیر قرار گرفتند.  

برچسب ها: محیط زیست
:
:
:
آخرین اخبار