تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۳۶۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام جمعه اهواز: مهمترین پیام تنش آبی لزوم استغفار به درگاه الهی است
 امام جمعه اهواز با بیان اینکه مساله مهم در بحث کاهش نزولات آسمانی تضرع و استغفار به درگاه الهی است گفت: مهمترین پیام این وضعیت سر به آسمان بلندکردن و از خدا خواستن است لذا از مراجع قم و سایر علما می‌خواهیم با تبیین این موضوع باب استغفار و برگزاری نماز استسقا را بگشایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) این شهر با پرداختن به مساله تنش آبی و علل ،عوامل و راهکارهای خروج ازاین وضعیت افزود: کمبود منابع آبی یک مساله جهانی است.

وی گفت: گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی در کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که چهارمیلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال در شرایط کم آبی به سر می برند، و نیمی از شهرهای جهان کم آبی را تجربه می کنند و ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا با کمبود شدید آب روبه رو هستند.

وی اضافه کرد:کاهش نزولات آسمانی در کشور ما امسال محسوس تر است به طوری که در دومین ماه پاییز هنوز بارندگی قابل توجهی نداشته‌ایم و ۳۰۰ شهر در کشور و هزاران روستا در ۲۵ استان ایران درگیر کم آبی و تنش آبی هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: با این وجود مشکل فقط کمبود منابع آبی نیست، موضوع عمده مدیریت منابع آبی موجود است که دراین راستا اصلاح شبکه آبرسانی، تغییر الگوی آبیاری، ترویج آبیاری قطره‌ای و فاصله گرفتن از الگوهای سنتی آبیاری غرقابی، ایجاد کانال‌ها و زهکش‌ها و در کل افزایش بهره وری منابع موجود لازم است. 

حجت الاسلام موسوی فرد با تاکید بر لزوم توجه به اصلاح الگوی کشت ادامه داد: الگوی موجود کشت با الزامات و شرایط جاری منطبق و متوازن نیست مثلا در بخشی از استان ما و استان اصفهان برنج کاری می‌شود که قابل قبول نیست؛ مسوولان باید چاره اندیشی کنند و کشت های جایگزین را به کشاورزان معرفی کنند؛ خشکه کاری الگوی بسیار موفقی است که دراین شرایط باید ترویج شود.

وی همچنین با گرامیداشت هفته بسیج گفت: در شرایط موجود کشور توجه به فرهنگ بسیجی و سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است؛ فسادستیزی از مهمترین ماموریت‌های رهبران الهی است؛ نخستین بسیجی تاریخ امام علی (ع) بود که باید شیوه زندگی ایشان و تجمل گریزی این بزرگوار برای همه به ویژه مسوولان الگو قرار گیرد.

لزوم ورود قوای سه گانه به حقوق‌های نجومی

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به لزوم توجه به عدالت اجتماعی بیان کرد: از سال ۹۵ که بحث حقوق‌های نجومی در کشور مطرح شده دایم تاکید کرده و خواسته‌ایم که با این معضل برخورد لازم صورت گیرد؛ برخی از این حقوق‌ها با توجیه‌های قانونی پرداخت می‌شود ، این بدان معناست که باید ساختار اصلاح شود؛ لذا  اگر دراین حوزه نیاز به تصویب قوانین است مجلس شورای اسلامی ورود و اقدام کند؛ برخی دستگاه‌ها گویی تافته جدابافته هستند وحتی حقوق‌های ۱۰۰ میلیون تومانی و...دارند درحالی که به تعبیر حضرت آقا این بسیار بد است که کسانی حقوق های کذایی دریافت کنند.

وی افزود: کسانی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کنند وقتی وضعیت بد معیشتی افراد دیگر جامعه را می‌بینند چطور این پولها به کامشان زهر نمی‌شود؟ وقتی خوی اشرافی گری در یک قشر حاکم شود به سایر قشرها تسری پیدا می‌کند و این آفت در نهایت موجب مشکلات اجتماعی و متلاشی شدن بسیاری از ساختارهای اجتماعی می‌شود. 

امام جمعه اهواز ادامه داد: در کشور قشر کم درآمد کم نداریم لذا این روحیه اشرافی گری به ویژه در میان برخی مسوولان قابل تحمل نیست؛ ما هر هفته این موضوع را یادآور می شویم؛ این مسایل موجب سلب اعتماد عمومی می‌شود لذا از قوای سه گانه مصرانه می خواهیم در اسرع وقت در رابطه با تایید قوانین و ایجاد ساز وکار و اهرم کنترل دستمزدهای آنچنانی اقدام کنند زیرا برخورد قانونی و قاطع با حقوق‌های نجومی و اصلاح قانون خواسته عمومی مردم است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار