تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۳۶۹۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارم آذر اندیمشک، روز آزمون بزرگ استقامت
 چهارم آذر ۱۳۶۵ برگی زرین در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و یک روز ماندگار در تقویم دفاع مقدس است، روزی که مردم مقاوم شهرستان اندیمشک در برابر هجوم جنگنده‌های دشمن و در آزمون استقامت و شجاعت، سربلند و سرافراز شدند.

حماسه مقاومت مردم اندیمشک در چهار آذر برابر جنگنده های دشمن بعثی، نماد زیبایی از عشق و پایداری بود.روزی که پیر و جوان و زن و مرد مقاومت کردند تا در سایه ایثار و فداکاری و استقامت آنان، خاک و آبروی اندیمشک و خوزستان و کشور از گزند دشمن حفظ شود.

روز چهارم آذر ۱۳۶۵ روز بزرگ فداکاری، خون و حماسه مردم اندیمشک، و روزی که این شهرستان شاهد طولانی ترین بمباران هوایی دشمن بعثی بود.

بدون تردید هر وجب خاک پرافتخار خوزستان تداعی گر حماسه‌هایی است که قلم از بیان شکوه و عظمت آنها عاجز است.

کدام قلم است که بتواند داستان مقاومت و فداکاری فرزندان این خطه به خون آغشته را بنویسد و یا حتی زاویه‌ای از آن همه اخلاص و استقامت را به تصویر بکشد.

کدام قلم است که آن پیکرهای مطهر به خون آغشته را بتواند تفسیر کند یا حتی گوشه‌ای از آن همه حماسه را به تصویر بکشد.

نام خوزستان و اندیمشک با فداکاری و شهادت طلبی پیوندی ناگسستنی دارد.چه بسیار صحنه‌های ماندگاری که در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام خلق شد تا خاک این دیار از تعدی دشمن بعثی که با حمایت گسترده استکبار جهانی و غرب دست به تجاوز زده بود، در امان بماند.
چه دلاور مردان و شیرزنانی که در جبهه و پشت جبهه ماندند و جنگیدند و حماسه آفریدند تا نام ایران اسلامی پرآوازه بماند.

هنوز هم  زخم های عمیق بر جای مانده از دوران دفاع مقدس یادآور عظمت حماسه مردان و زنان این دیار است.
چهارم آذر ۱۳۶۵ روز اندیمشک و روز سرافرازی همه ایرانیان  است که برای دفاع از کشور حماسه آفریدند.

اندیمشک ورودی شمالی استان خوزستان است که با توجه به ظرفیت‌هایی مانند راه‌آهن، انبار نفت، شرکت بوتان گاز، سدهای دز و کرخه و قرارداشتن در کریدور شمال به جنوب و برخورداری از موقعیت ممتاز ریلی و جاده‌ای، دارای اهمیت خاصی در بین سایر شهرهای استان است.

دشمن بعثی که تاب مقاومت در برابر رزمندگان اسلام را در جبهه‌ها نداشت بارها شهرهای پشت جبهه را هدف حملات موشکی و هوایی خود قرار داد تا انتقام شکست در جبهه‌ها از جمله عملیات پیروزمندانه والفجر هشت را از مردم بیگناه بگیرد.

متجاوزان بعثی با تجهیزات کامل و جنگنده های پیشرفته به جنگ با مردمی آمدند که سلاحی جز ایمان و اعتقاد به ارزش های اسلام و انقلاب نداشتند.

درچهار آذر ۱۳۶۵ جنگنده های هوایی دشمن یکی پس از دیگری جای جای اندیمشک را هدف قرار دادند.به یکباره شهر در خون و خاک تیره و تار شد و پیکرهای مطهر مردم مقاوم این شهرستان در خون غلتید تا سند محکم جنایت دشمن بعثی باشند. 

نخستین حمله هوایی دشمن بعثی حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها مورد بغض و کینه دشمن قرار گرفته بود و در این روز چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه شهادت طلبی مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه آنان مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
در حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز ۳۰۰ نفر به شهادت رسیدند و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند که در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
بمباران هوایی دشمن در این روز به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
مادران شهدا در چهارم آذر سال ۶۵ قطعات تکه تکه پراکنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده کردند اما از ایمان و اعتقاد خود عقب نشینی نکردند.

یک خبرنگار پیشکسوت اندیمشکی در این باره گفت: در دوران جنگ تحمیلی اخبار مرتبط با این شهرستان را مخابره می‌کردم و هر لحظه آمادگی حمله عراق را داشتم. روز چهارم آذر ۱۳۶۵،  ۵۴ فروند هواپیمای دشمن در عملیاتی که حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید مراکز حساس اندیمشک را مورد هجوم قرار دادند.

علی عیسی نمی افزود:برای تهیه گزارش در محل بمباران‌ حضور یافتم. حمله هوایی صدام آنچنان غیر انسانی و دلخراش بود که کار خبر را فراموش کردم و مانند هر انسان دیگری که در محل بود به کمک مجروحان و حمل پیکر شهدا پرداختم.

وی بیان کرد: در این حمله با صحنه های دلخراشی روبه رو شدیم و بدن‌ تکه تکه شده برخی مجروحان و شهدا را از لابه‌لای شاخه‌های درختان جمع آوری کردیم.

وی ادامه داد:حدود یک ساعت از حضورم در محل گذشته بود. آخرین هواپیماها در حال بازگشت بودند که بمبی به زمین اصابت کرد بعد از آن نمی‌دانم چه شد؛ شدت موج انفجار مرا گرفت و متوجه شدم پایم مجروح شده است.

این خبرنگار افزود: پس  از این بمباران و جنایت که صدام انجام داد، مردم مقاوم اندیمشک با حضور باشکوهشان در مراسم تشییع شهدای این روز، عمق اعتقاد خود به ارزش های اسلام و انقلاب را نشان دادند.

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس هم با اشاره به رشادت مردم اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی گفت: روز چهار آذر سخت ترین و تلخ ترین روز برای اندیمشک بود که با فداکاری ، مقاومت و ایثار خود آن را در تاریخ ماندگار کردند.

سبزمراد صادقی افزود: مردم با وجود دیدن صحنه های بسیار تلخ و دلخراش و پیکرهای تکه تکه شده فرزندان خود ، پای آرمان های خود ماندند.

وی گفت: هر دقیقه این روز برای مردم اندیمشک بسیار سخت و طولانی سپری می شد و با وجود دیدن صحنه تکه تکه شدن اقوام خود ، در برابر طولانی ترین بمباران دشمن به خوبی ایستادگی کردند.

یکی از شهروندان اندیمشک هم گفت: بمباران وحشیانه جنگنده های دشمن در این روز به دلیل پشتیبانی مردم از جبهه های نبرد در دوران دفاع مقدس بود.

رضا زارعی افزود: خطوط ارتباطی، تمرکز نیروهای جبهه و جنگ و رزمندگان، وجود خطوط مهم ریلی راه آهن و دیگر ویژگی های ممتاز اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
زهرا رمضانی یکی دیگر از شهروندان اندیمشک هم گفت: با وجود مطالبه دیرینه مردم برای ثبت این حماسه در تقویم ملی کشور ، هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است.

شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان بیش از یکهزار شهید تقدیم میهن اسلامی کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار