تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۳۶۸۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجمع دانشگاه‌های کهنسال دنیا راه اندازی شود
 دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران با پیشنهاد راه اندازی مجمع دانشگاه کهنسال دنیا گفت: می‌توان دبیرخانه این مجمع را در ایران فعال کرد.

  حجت اله ایوبی روز چهارشنبه با حضور ویدئوکنفرانسی در آیین افتتاح و کلنگ زنی سه طرح عمرانی و فرهنگی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: بعد از اینکه  دانشگاه جندی شاپور دزفول در فهرست یونسکو قرار گرفت، اقدامات ارزشمندی توسط این دانشگاه انجام شده که ضمن قدردانی از این اقدامات، باید تداوم یابند.

وی به رسمیت شناختن دانشگاه جندی شاپور دزفول توسط یونسکو را باعث افتخار کشورمان دانست و گفت: اگر نماد علم، فرهنگ و تربیت جهان را یونسکو بدانیم در حال بازگشت به ارزش‌هایی مانند ایران و دانشگاهی مانند جندی شاپور هستیم که از ۱۷۰۰ سال راه اندازی شد.
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران بیان کرد: آغوش دانشجویان و دانشگاهیان ایران باستان و جندی شاپور دزفول به روی همه کشورها باز بود و اخلاق پزشکی و منشور اخلاق در دانشگاه جندی شاپور باستان وجود داشت.
وی افزود: امروز بعد از یک دوران ماده پرستی و اصالت دادن به ماده به این رسیدیم که علم تنها کافی نیست و سخاوت، بخشش و اخلاق اهمیت بیشتری دارد؛ در دنیایی هستیم که خواهان بازگشت به ارزش‌های فراگیر و جهان شمول است.

ایوبی با اشاره به وجود این ارزش‌ها در جهان شرق بویژه در فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: ایرانیان می‌توانند سخنگوی علم، ادب و دانش باشند برای همین پیشنهاد می‌کنم مجمع دانشگاه‌های کهنسال را راه اندازی کنیم و دبیرخانه آن را در ایران قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تمدن‌های علم و اخلاق باید نقش تاریخی خود را ایفا کنند، افزود: یکی از جایزه‌های معتبر، جایزه اخلاق علم است که هر ۲ سال یکبار به افراد ارائه دهنده خدمات ارزنده داده می‌شود که این جایزه به نام نامی ایران و بوعلی سینا داده شده است.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران از جان گرفتن دوباره جندی شاپور دزفول ابراز خرسندی کرد و اظهارداشت: اگر به دنبال هویت ایرانی اسلامی هستیم ۵۰۰ سال قبل از دانشکده سوربن دانشگاهی با عظمت جندی شاپور در دزفول وجود داشته است که اگر این را جوانان درک کنند احساس غرور می‌کنند و درمقابل فرهنگ بیگانه تسلیم نمی‌شوند.
حسن بلخاری عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با این آیین از پیگیری رئیس دانشگاه جندی شاپور در احیای این دانشگاه قدردانی کرد و گفت: کلمه دانشگاه از عالم و جهان درست شده که دانشگاه جندی شاپور دزفول این جامعیت را در زمان خودش داشته است از این رو باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی افزود: اخیرا در یک موزه چندهزار نسخه خطی پیدا شده که اگر یک ارتباط گسترده با آنها داشته باشیم می‌توانیم بخشی از تاریخ مجهول علم را با بازیابی این آثار کشف کنیم.
بلخاری به پیشینه تاریخی و هویت فرهنگی خوزستان با وجود چغازنبیل اشاره کرد و گفت: چغازنبیل یکی از نخستین مراکز تاریخی در تمدن ایران محسوب می‌شود.

 با حضور مسوولان محلی و حضور مجازی مسوولان کشوری، آزمایشگاه مرکزی و زمین چمن مصنوعی  افتتاح و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه جندی شاپور دزفول کلنگ زنی شدند

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار