تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۳۶۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال کشتی خوزستان خوب نیست!
کشتی خوزستان، سرزمین بزرگان کشتی و مهد کشتی فرنگی ایران بر خلاف دوران اوج و شکوفایی خود در سال‌های گذشته، حال و روز خوشی ندارد.
حال کشتی خوزستان خوب نیست!

کشتی خوزستان به عنوان مهد کشتی فرنگی ایران بر خلاف دوران اوج و شکوفایی خود در سال‌های گذشته، حال و روز خوشی ندارد و عدم استفاده از نخبگان کشتی در راس هیات کشتی خوزستان و بی‌توجهی به وضعیت قهرمانان این خطه، زنگ خطر را برای مهد ‌کشتی فرنگی ایران و خطه قهرمان‌پرور خوزستان به صدا در آورده است.

در این میان رییس فدراسیون کشتی با وجود انتقادهای جامعه کشتی استان و وضعیت نامناسب بزرگانی همچون غلامرضا قصاب، توجه چندانی به حال و اوضاع کشتی خوزستان ندارد و تنها نظاره‌گر بی‌تفاوتی مسئولان هیات کشتی خوزستان است و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان نیز نظارت چندانی بر وضعیت کشتی استان ندارند.

بزرگان کشتی استان بارها از وضعیت کشتی خوزستان در میان بی توجهی‌های رییس هیات کشتی و فدراسیون کشتی گلایه داشته‌اند اما ظاهرا گوش شنوایی برای این گلایه‌ها نیست و امید نمی‌رود با ادامه این روند برنامه‌ای برای حل مشکلات کشتی استان وجود داشته باشد.

سرزمین بزرگانی همچون برادران قصاب، برادران کاکاحاجی، مصطفی کبابی، کیانوش دارش، برادران رحیمی، برادران قلاوند، برادران زیدوند، برادران عبدولی، شهاب ایراندوست، غلامعلی کبابی، جهانگیر دل پسند، شاعری، امیری، جلیل عروجی، جمال عبادی تا استعدادهای ناب کشتی فرنگی همچون میرزازاده، دادمرز، مردانی، محسن‌نژاد، ناصرپور، کاویانی‌نژاد، طاهری، قاسمی‌منجزی و بسیاری دیگر از چهره‌های آینده‌ساز کشتی ایران، آن‌گونه که انتظار می‌رود مورد حمایت قرار نمی‌گیرند تا کشتی نیز مانند سرزمین نفت‌خیز و دوست داشتنی خوزستان، با محرومیت دست و پنجه نرم کند.

 اواخر اسفند سال گذشته بود که احمد عبدالخانی ریاست هیات کشتی خوزستان را با ۹ رای اعضای مجمع به دست آورد، عبدالخانی با وعده‌هایی همچون جذب منابع مالی برای بهبود وضعیت جامعه کشتی خوزستان و احداث و تجهیز زیرساخت‌های کشتی، موفق به جلب نظر اعضای مجمع شد و به صندلی ریاست مهمترین هیات استانی کشتی در ایران تکیه زد.

عبدالخانی بر خلاف روسای گذشته همچون حسین مرعشیان و یا اردوان صاحب که چند ماهی سرپرستی هیات را بر عهده داشت، از دل جامعه کشتی استان بیرون نیامد تا انتقادهای زیادی به چرایی حضور او در راس کشتی خوزستان مطرح شود.

با گذشت حدود ۹ ماه از آغاز به کار عبدالخانی، خبری از اجرای وعده‌های او پیش از انتخابات نیست تا کشتی خوزستان هر چه بیشتر به سمت آینده‌ای نه چندان خوب شتاب بگیرد. هیاتی که همواره بر اساس سنجش عملکرد در رده های اول تا سوم کشور قرار داشت، امسال به رده دهم سقوط کرد تا صدای زنگ خطر برای خطه قهرمان‌پرور کشتی ایران بیش از پیش به گوش برسد.

با وجود گذشت ۹ از آغاز فعالیت عبدالخانی، حتی چارت سازمانی هیات کشتی خوزستان نیز مشخص نشده و خبری از جذب منابع مالی و پول برای سر و سامان دادن به وضعیت قهرمانان، مربیان و باشگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشتی استان نیستو قهرمانان کماکان از نداشتن شغل و بی‌توجهی‌ها گلایه دارند و آن‌طور که انتظار می‌رود مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و استفاده از نخبگان کشتی استان در هیات کشتی چندان مورد توجه نیست و جمعیت کشتی‌گیران خوزستان نیز روند نزولی دارد.

رییس هیات کشتی خوزستان، بر خلاف تاکید رییس فدراسیون کشتی که خواستار سرکشی‌های منظم به نقاط مختلف هر استان است، سرکشی‌های منظمی به هیات‌های شهرستان‌های استان ندارد که همین امر باعث شیب نزولی کشتی در شهرهایی مثل اندیمشک، اهواز و دیگر نقاط استان شده است.

هر چند نمی‌توان از دلاوری کشتی‌گیرانی همچون امین میرزازاده در رقابت‌های امیدهای جهان گذشت، اما مردانی و طاهری دو نماینده کشتی فرنگی استان در رقابت‌های جهانی نروژ دست‌شان از رسیدن به مدال کوتاه ماند تا خوزستان بر خلاف فارس که به سرعت خود را به سطح اول کشتی ایران رسانده، جایی در مدال‌آوری رقابت‌های جهانی نروژ یا المپیک توکیو نداشته باشد.

در شرایطی که برادران عبدولی به خاطر حواشی به وجود آمده دیگر جایگاه گذشته را در تیم‌ملی ندارند، حداقل انتظار از رییس هیات کشتی خوزستان این بود که پا پیش بگذارد و برای حمایت از برادران عبدولی و حل مشکل آن‌ها با ریاست فدراسیون کشتی و سرمربی تیم‌ملی وارد مذاکره شود، اما در عمل شاهد هیچ تحرک در خور توجهی از عبدالخانی برای حل اختلافات به وجود آمده نبودیم.

خوزستانی که همواره در مسابقات قهرمانی کشور در رده نونهالان حتی تا ۷ مدال طلا کسب می‌کرد، امسال هر چند بر سکوی قهرمانی ایستاد اما سهم کشتی‌گیران خوزستانی از مدال‌های طلا، تنها یک نشان بود.

علیرضا دبیر نشان داده اهمیت زیادی برای هیات‌های کشتی سراسر کشور و مخصوصا استان‌های کشتی‌گیر خیز مثل خوزستان قائل است، اما در شرایطی که از استان مدال آور مازندران انتقاد می‌کند، عجیب است که توجهی به وضعیت نا به سامان کشتی خوزستان و حتی تهران علی رغم انتقادهای فراوان ندارد.

چند روز پیش نیز میزبان رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی کشور در رده‌های مختلف سنی اعلام شد اما باز هم جای خوزستان در این میزبانی‌ها خالی است و سیستان و بلوچستان و فارس به همراه خراسان رضوی و قم، میزبان رقابت‌های کشتی فرنگی شده‌اند!

خوزستان در دوره قبل مدیریت فدراسیون کشتی بارها میزبانی شایسته‌ای از رقابت‌های مهم داخلی و بین‌المللی داشت اما مشخص نیست چرا دیگر خبری از این میزبانی‌ها نیست و در مقابل توجه فدراسیون کشتی معطوف به استان‌هایی نظیر فارس و سیستان و بلوچستان شده است، اتفاقی که می تواند قطب کشتی فرنگی ایران را هر چه بیشتر  تضعیف کند.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: کشتی ، خوزستان ، ورزش
:
:
:
آخرین اخبار