تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۲۳۶۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زخم کاری کم‌آبی/ کشاورزان چهارمحال و بختیاری منتظر یک وعده هستند
کم‌آبی زندگی کشاورزان چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر خود داده است، طرح‌های انتقال آب از این استان بحران‌ها را تشدید کرده و هم‌چنان نیز پروژه‌های انتقال آب از استان اجرا می‌شود، در حالیکه بیش‌تر چشمه‌ها، چاه‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌های فصلی این استان خشک شده‌اند و رودخانه‌هایی مانند زاینده‌رود نیز آبدهی کمی دارند، کشاورزان این استان از تبعیض‌ها گلایه‌مند، این در حالیست که حتی وعده‌ای برای حل مشکلشان از سوی مسئولان داده نمی‌شود.
زخم کاری کم‌آبی/ کشاورزان چهارمحال و بختیاری منتظر یک وعده هستند
  وزیر نیرو در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه پس از سفر به استان اصفهان برای بررسی مشکلات آبی و بررسی پروژه‌های انتقال آب به چهارمحال و بختیاری سفر کرد، وزیر نیرو در جمع کشاورزان اصفهان حضور پیدا کرد، در این دیدار وعده حل مشکلاتشان و تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود را داد و از آن‌ها خواست به او اعتماد کنند، اما هیچ وعده‌ مشخصی برای حل مشکلات مردم این استان و اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن که برای مردم این استان دارای اهمیت است، داده نشد.

کشاورزان این استان به‌شدت از وضع توزیع آب گلایه‌مند هستند، اما مطالبات خود را از مبادی رسمی و قانونی پیگیری می‌کنند و خواسته خارج از عرف و غیرقانونی ندارند، ذخیره سد زاینده‌رود به‌علت برداشت‌های بی‌رویه و خشکسالی شدید به پایین‌ترین حد خود رسیده است و این یک خطر جدی برای تامین آب شرب خواهد بود، به‌نظر می‌رسد واقعیات در حوزه آب باید به‌طور شفاف برای مردم بیان شود تا مردم در این شرایط دولتمردان را همراهی کنند.

زخم کاری کم‌آبی/ کشاورزان چهارمحال و بختیاری منتظر یک وعده هستند

زمانی‌که آبدهی منابع آبی در سرچشمه به‌شدت کاهش پیدا کرده است و نیازهای حوضه مبدا را برآورده نمی‌کند، قطعا اجرای پروژه‌های انتقال آب زندگی و معیشت مردم در سرچشمه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همچنین استان‌های مقصد نیز با مشکل مواجه خواهند شد، زیرا بر روی آبی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به هیچ عنوان پایدار نیست.

چرا مدیریت تاسیسات وزارت نیرو بر اساس قانون به مردم چهارمحال و بختیاری واگذار نمی‌شود؟

کریمی- نماینده کشاورزان منطقه بیرگان در شهرستان کوهرنگ در خصوص وضعیت کشاورزان در این منطقه، اظهار کرد: از ۱۲ زیر حوضه زاینده‌رود تنها چشمه کوهرنگ با دبی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد که این میزان آب شرب ۲۰۰ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند، اگر این دبی آب کمتر شود، تامین آب شرب با مشکل مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: بیت " اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشکسالی" مصداق شرایط فعلی چهارمحال و بختیاری است، بارش‌ها در این استان به کمترین میزان خود رسیده و آبی برای انتقال از این استان وجود ندارد.

کریمی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در چند دهه گذشته، گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید تاسیسات وزارت نیرو در هر استان تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای همان استان باشد، اما در چهارمحال و بختیاری این مصوبه اجرایی نمی‌شود، مردمانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس خط‌ شکن بودند، آیا توانایی اداره یک نیروگاه برق‌آبی در کوهرنگ را ندارند که این کار به استان مجاور واگذار شده است.

نماینده کشاورزان منطقه بیرگان در شهرستان کوهرنگ با تاکید بر اینکه در پروژه‌های انتقال آب باید حق و حقوق استان مبدا نیز در نظر گرفته شود، تصریح کرد: در پروژه‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نیازهای آبی آتی و فعلی مبدا دیده نشده و هیچ حقی به مردم این منطقه پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه سد و تونل کوهرنگ ۳ حق و حقوق مردم بیرگان نادیده گرفته شده و هیچ مرجعی تاکنون پاسخگوی مشکلات مردم نبوده است، برای حل مشکلات مردم در این منطقه باید کارگروه حقوقی و فنی تشکیل شود و مدیران متخلف نیز باید پاسخگو باشند مردم نمی‌دانند مطالباتشان را از کجا پیگیری کنند.

زخم کاری کم‌آبی/ کشاورزان چهارمحال و بختیاری منتظر یک وعده هستند

کشاورزان چهارمحال و بختیاری دغدغه نان دارند

فرهادی- نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات آبی در این استان، اظهار کرد: مردم رنج‌دیده این استان خواسته‌های خود را فقط از مجاری قانونی مطالبه می‌کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان چهارمحال و بختیاری علاوه بر دغدغه آب، اکنون دغدغه نان نیز دارند، آینده فرزندان این استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اجرای سد و تونل کوهرنگ ۳ مشکلات بسیاری را برای مردم منطقه بیرگان ایجاد کرده است و تا زمانی‌که این مشکلات حل نشود، باید این پروژه متوقف شود.

فرهادی با تاکید بر اینکه مشکلات کشاورزان چهارمحال و بختیاری با سایر استان‌های مجاور قابل مقایسه نیست، متاسفانه مصوبات گذشته تاکنون اجرایی نشده است، و باید سریعا برای حل مشکلات آبی این استان چاره‌ای اندیشیده شود.

مردم منتظرند وعده‌ها محقق شود

بهادری- نماینده کشاورزان مردم شهرستان بن با گلایه از توقف طرح‌های کشاورزی حوزه زاینده‌رود، عنوان کرد: این طرح‌ها تکمیل شده است، اما تخصیص آب به‌بهانه بارگذاری جدید به این طرح‌ها داده نمی‌شود و سهام‌داران این طرح‌ها که تمام سرمایه خود را صرف اجرای این طرح‌ها کرده‌اند، اکنون بلاتکلیف هستند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای حل مشکلات کشاورزان در چهارمحال و بختیاری داشته باشد، مردم این استان مطالبه آب  دارند. چرا باید آب زاینده‌رود برای استفاده صنایع در استان‌های کویری مانند یزد انتقال داده شود، کشاورزان شرق اصفهان نیز این مطالبه را دارند.

بهادری با بیان اینکه مدیریت سد زاینده‌رود باید ملی باشد، گفت: پنج استان از آب این سد استفاده می‌کند، چرا مدیریت این سد باید در دست استان اصفهان باشد، مدیریت این سد باید ملی باشد، چرا از کشاورزان چهارمحال و بختیاری حق‌آبه مطالبه شده و هزینه آن صرف امورات جاری شرکت آب منطقه‌ای می‌شود.

نماینده کشاورزان مردم شهرستان بن تاکید کرد: شعارها و وعده‌ها باید عملی شود، مردم از بی‌عدالتی در حوزه آب خسته شده‌اند و باید با صداقت با مردم برخورد شود.

وی تصریح کرد: مردم چهارمحال و بختیاری خواستار حق و حقوق قانونی خود هستند.

امکان تخصیص آب برای هیچ طرحی در حاشیه زاینده‌رود وجود ندارد

درخشان یکی از صاحبان طرح‌های رفاهی و خدماتی در حاشیه زاینده‌رود، گفت: متاسفانه امکان تخصیص آب برای هیچ طرحی در حاشیه زاینده‌رود وجود ندارد، این طرح شش لیتر آب برای تامین آب شرب نیاز دارد و در صورت اجرا ۱۵۰ نفر اشتغالزایی می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی نمی‌توانیم برای یک طرح گردشگری آب تخصیص دهیم، اختصاص آب برای کشاورزی نیز امکانپذیر نیست، متاسفانه رای دادگاه برای تخصیص آب به این طرح اجرایی نمی‌شود.

دستان پینه‌بسته کشاورزان چهارمحال و بختیاری را ببینید

رحیمی- نماینده کشاورزان سامان می‌گوید: مردم چهارمحال و بختیاری هیچ قدرتی برای احقاق حقوق قانونی خود در حوزه آب ندارد، طرح‌های کشاورزی حوزه زاینده‌رود که تمام مجوزهای قانونی را دارند،  متوقف شده‌اند، مسئولان باید در جمع مردم حضور پیدا کنند و صدای آن‌ها را بشنوند.

وی بیان کرد: مشکلات کشاورزان چهارمحال و بختیاری دیده شود، چرا طرحی که تمام مجوزهای قانونی را اخذ کرده باید به بهانه‌ بارگذاری جدید از تخصیص آب محروم شود، دستان پینه‌بسته کشاورزان این استان را ببینید.

جنجال- نماینده کشاورزان شهرستان اردل نیز در خصوص مشکلات این قشر در حوزه بهشت‌آباد، گفت: مردم چهارمحال و بختیاری هیچ نماینده‌ای در وزارت نیرو ندارند، باید برای حل و فصل مشکلات آبی بین دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان یک نماینده بی‌طرف انتخاب شود.

وی عنوان کرد: در حوزه بهشت‌آباد حتی آب برای آشامیدن وجود ندارد چه برسد به صنعت و کشاورزی، با اجرای تونل بهشت‌آباد زندگی ۵۰۰ هزار نفر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ویران می‌شود، متاسفانه آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اختیار کافی ندارد.

زخم کاری کم‌آبی/ کشاورزان چهارمحال و بختیاری منتظر یک وعده هستند

آبی برای آشامیدن در یک کیلومتری زاینده‌رود وجود ندارد

شکرالهی- نماینده کشاورزان مردم یان‌چشمه در خصوص مشکلات کم‌آبی در بن، اظهار کرد: در یک کیلومتری زاینده‌رود قرار داریم، اما آب برای خوردن نداریم، سهام‌داران طرح‌های حاشیه‌زاینده‌رود با مشکل مواجه شده‌اند، اگر امکان تخصیص آب به این طرح‌ها وجود نداشت، چرا مجوز اجرا صادر شد.

وی افزود: سهام‌داران طرح‌های کشاورزی، زندگی خود را صرف اجرای این طرح‌ها کرده‌اند و اکنون بلاتکلیف هستند.

شکرالهی در پایان تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری صنعت قوی وجود ندارد، اگر کشاورزان نتوانند از طریق کشاورزی معیشت خود را تامین کنند با مشکل مواجه می‌شوند، مسئولان به داد کشاورزان این استان برسند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار