تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۲۳۵۹۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستاورد ۹۳ هزار میلیارد ریالی سفر رییس جمهوری برای تکمیل فاضلاب اهواز
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از اختصاص اعتباری بالغ بر۹۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل فاضلاب اهواز خبر داد و گفت: این اعتبار در نشستی که برای نهایی کردن مصوبه های سفر رییس جمهوری به خوزستان با حضور معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد تخصیص داده شد.

  محمدرضا کرمی‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گویی رسانه ای افزود: این اعتبار در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای اهواز در نظر گرفته شده است که با این کار، مشکل فاضلاب اهواز یکبار برای همیشه حل می شود.

وی اظهار داشت: ۴۱ درصد شبکه فاضلاب اهواز طی ۳۰ سال اجرا شده است و با برنامه ریزی انجام شده قرار است ۵۹ درصد این شبکه طی ۲ سال اجرایی شود که کار بسیار بزرگی است.

مدیر عامل آبفا خوزستان با اشاره به مشکل آب و فاضلاب اهواز و شهرهای جنوبی خوزستان گفت: مقوله فاضلاب و دفع آب های سطحی متفاوت است و به همین دلیل قانون، فاضلاب را به وزارت نیرو و دفع آب های سطحی را به شهرداری واگذار کرده است ولی در اهواز، ماهشهر، خرمشهر و آبادان یک شبکه فاضلاب بیشتر وجود ندارد و این شبکه نیز تکمیل نشده است.

کرمی نژاد، با بیان اینکه مشکل فاضلاب و دفع آب های سطحی در شهرهای شمالی خوزستان نداریم ادامه داد: اهواز و شهرهای جنوبی خوزستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از جمله مسطح بودن، شیب بسیار کم و بافت خاص و منحصر به فرد خاک دارای مشکل فاضلاب هستند.

وی با اشاره به اقدام صورت گرفته برای رفع مشکل فاضلاب خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بندر امام و دشت آزادگان گفت: لایروبی شبکه در این شهرها از چند ماه گذشته آغاز و پمپ های جدید در ایستگاه های تصفیه خانه نصب شده است ضمن اینکه برای رفع نقاط ریزشی این شهرها نیز پیمانکاران مختلف مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: اقدام های در حال انجام شرکت آب و فاضلاب خوزستان در شهرهای دشت آزادگان، سوسنگرد، هویزه و خرمشهر به دلیل پیچیدگی خاص از جمله کارهی سنگین است که در حال اجرا است.

فاضلاب شرق اهواز در مدار بهره برداری قرار گرفته است

وی با اشاره به آخرین وضعیت فاضلاب شرق اهواز گفت: این فاضلاب با ظرفیت ۱۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری قرار گرفته است. این تصفیه خانه که یکی از بهترین تصفیه خانه های خاورمیانه است در محله تست نهایی است و به زودی وارد مدار می شود.

وی ادامه داد: مراحل اجرایی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز با حل مشکل اداری پیش آمده، به زودی توسط پیمانکار شروع می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان روند تکمیل طرح های فاضلاب در استان را رضایت بخش دانست و افزود: با سرعت کنونی طرح های فاضلاب در اهواز و شهرهای مختلف خوزستان امیدواریم با بهره برداری از این طرح های در ماه های آینده بخش مهمی از مشکل فاضلاب خوزستان برطرف شود.

تخصیص بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال به فاضلاب خوزستان از طریق ماده ۵۶

کرمی‌نژاد، افزود: تصفیه خانه فاضلاب شادگان هم اکنون ۹۸ درصد تکمیل شده است و این تصفیه خانه در هفته آینده به بهره برداری می رسد ضمن اینکه تصفیه خانه آبادان تا پایان اسفندماه امسال، تصفیه خانه خرمشهر تا نیمه اول ۱۴۰۱  و تصفیه خانه بندر امام و بندر ماهشهر تا پایان ۱۴۰۱ تکمیل می شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار از محل ماده ۵۶ برای تکمیل شبکه فاضلاب خوزستان گفت: ماده ۵۶ دریافت وام از بانک ها با تضمین پرداخت دولت است که از این محل اعتباری بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال به فاضلاب خوزستان تخصیص داده شد که با نهایی شدن توافق با بانک ها کار با سرعت بسیار آغاز شده است.

کرمی نژاد، ادامه داد: از محل تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورو عنایت رهبر معظم انقلاب برای حل مشکل فاضلاب اهواز، سال گذشته پنج هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال معادل ریالی آن به آبفای خوزستان داده شد.

۱۰۵ کیلومتر فاضلاب اهواز توسط قرارگاه خاتم اجرا می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، ادامه داد: قرارداد امضا شده با قرارگاه خاتم شامل اجرای ۱۰۵ کیلومتر خط شبکه، احداث ۱۵ ایستگاه جدید و تعمیر و بازسازی ۱۰ ایستگاه پمپاژ موجود است که اعتبار این قرارداد به ارزش ۱۷ هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل تملک دارایی است.

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تکمیل ۲۵ درصد شبکه فاضلاب اهواز را به عهده گرفته است که با تکمیل شبکه در دست اقدام این قرارگاه، ورودی فاضلاب اهواز به کارون از هشت تا ۱۰ نقطه مسدود و به تصفیه خانه منتقل می شود.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم تمام قامت برای حل مشکل فاضلاب اهواز به میدان آمده است ادامه داد: ۷۷ پیمانکار دیگر در خیابان های اهواز هم اکنون مشغول بازسازی، نوسازی و یا ترمیم شبکه فرسوده موجود است.

کرمی نژاد افزود: ۴۱ درصد فاضلاب اهواز هم اکنون اجرا و ۲۵ درصد نیز به عهده قرارگاه خاتم قرار گرفته است که با این اقدام ۶۵ درصد کل شبکه اهواز تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، اظهار داشت: تکمیل ۳۵ درصد باقی مانده فاضلاب اهواز با مجوز وزیر نیرو از طریق مناقصه به پیمانکار داده می شود که اجرای این طرح با اعتبار ۳۲۰ هزار  میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت می شود.

وی نصب لوله های بتنی بی کیفیت را دلیل شکستگی و بالازدگی فاضلاب در معابر شهری اهواز دانست و گفت: دهها پیمانکار از سه ماه گذشته مشغول اصلاح، تعمیر و بازسازی ۸۸ نقطه بحرانی فاضلاب در اهواز هستند ضمن اینکه ۵۰ نقطه دیگر نیز قرارگاه خاتم به عهده گرفته است.

کرمی نژاد ادامه داد: ۴۰ نقطه بحرانی دیگر که در سال های اخیر با ریزش و پس زدگی فاضلاب مواجه بوده اند، در قالب ۴۰ طرح جدید به زودی به پیمانکاران داده می شود که تمام این طرح ها تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.

مشکل فاضلاب خوزستان تا پایان سال ۱۴۰۲ به طور کامل رفع می شود

وی عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب  و رییس جمهوری و تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکل اهواز و خوزستان را امیدبخش دانست و گفت: با اعتبار بسیار خوب در نظر گرفته شده برای حل مشکل فاضلاب خوزستان امیدواریم با تکمیل این شبکه مشکل فاضلاب اهواز تا پایان سال ۱۴۰۲ به طور کامل حل شود.

کرمی نژاد، ادامه داد: عملیات اجرایی شبکه فاضلاب اهواز از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است این شبکه با گذشت ۳۰ سال تا کنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه شبکه فاضلاب خرمشهر و آبادان نیز حدود ۵۲ تا ۵۴ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: پنج تصفیه خانه مهم خوزستان در شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر و بندر امام تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسند.

جمعه پنجم شهریور ماه رییس جمهوری کشورمان در اولین سفر استانی خود، به طور سرزده به خوزستان سفر کرد و در اولین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار