تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۳۴۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزانه هزاران مترمکعب گازاسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می شود
  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می‌شود که خطرات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد کرده است.

 محمد جواد اشرفی در نشست بررسی جمع‌آوری فلرهای نفتی که روز پنجشنبه در شرکت نفت و گاز کارون در اهواز و با حضور رییس سازمان بازرسی کشور برگزار شد بیان کرد: متاسفانه طرح آماک به خوبی در خوزستان  اجرا نشد، و از ریاست سازمان بازرسی تقاضا داریم به این موضوع ورود کرده تا طرح آماک به درستی عملیاتی شود.

وی گفت: هر چند تلاش هایی در این باره انجام شده به عنوان مثال فاز دوم پالایشگاه بید بلند ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز را دریافت می‌کند اما کافی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی با نفت، تنها در بحث جمع آوری فلرهای نفتی خلاصه نمی شود افزود: از دیگر مشکلات زیست محیطی که شرکت نفت ایجاد میکند پساب های نفت، و سایر آلاینده ها است که باید برای این مشکلات فکری شود.

وی گفت: در اهواز شرکت نفت، رفتار مناسبی در قبال سلامتی مردم ندارد و اقدام موثری برای رفع آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی انجام نمی‌دهد.

اشرفی ادامه داد:دستگاه قضایی باید در این خصوص برخورد جدی تر را با شرکت نفت داشته باشد چرا که در بلند مدت با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: قرار بود شرکت نفت ۲۰۰ هزار هکتار فضای سبز را در مناطقی از استان که فعالیت نفتی دارد ایجاد کند اما هیچ اقدامی انجام نداده است؛ یکی از عوامل وجود گرد و غبار در خوزستان آلودگی های نفتی است که می توان با ایجاد فضای سبز در کاهش آن کمک کرد.

وی با بیان اینکه شرکت نفت در بیشتر زمین ها و مناطق اهواز معارض است افزود: این شرکت باید اجازه کاشت نهال و فضای سبز را بدهد تا اهواز بیش از این دچار آلودگی زیست محیطی ناشی از آلاینده های نفت نشود.

اشرفی بیان کرد: گاز سوزی به شدت در تمام میادین نفتی خوزستان  وجود دارد و وجود تعداد زیاد فلر نفتی مشکلات زیادی را برای سلامت جسم و روان مردم ایجاد کرده است.

رییس سازمان بازرسی کشور که به همراه رییس قوه قضاییه به خوزستان سفر کرده ، روز پنجشنبه از تاسیسات نفتی شرکت کارون در اهواز و تاسیسات طرح آماک ( طرح جمع آوری فلرهای نفتی) بازدید کرد و در نشستی با مسوولان و مدیران شرکت مناطق نفتخیز جنوب، روند اجرای طرح آماک را جویا شد.


رییس سازمان بازرسی:سوزاندن گازهای همراه نفت سرمایه کشور را هدر می‌دهد
 
 رییس سازمان بازرسی کشور گفت: گازهای همراه با نفتی که سوزانده می‌شوند سرمایه‌های این کشور هستند که اگر فرآوری شوند ده‌ها برابر سودآوری خواهند داشت؛ بنابراین باید برای جمع‌آوری این گازها هر چه سریعتر اقدام لازم انجام شود.

 حجت‌الاسلام حسن درویشیان روز پنجشنبه در نشست با مدیران شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز کارون در شهرستان اهواز بیان کرد: گازی که هم اکنون در فلرها و مشعل‌های نفتی، سوخت می شود یک نعمت خدادادی است که هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه این اقدام در کنار ضرر مالی که به کشور وارد می کند باعث آلودگی زیست محیطی و ایجاد مشکل برای سلامت و زندگی مردم می‌شود ادامه داد: باید از بخش خصوصی برای جمع آوری این حجم گاز همراه با نفت که سوزانده می‌شود استفده کرد.

رییس سازمان بازرسی کشور افزود: در این شرایط دولت امکان تامین اعتبار برای جمع آوری این گازها را ندارد و باید مشوق هایی برای سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر و داخل کشور ایجاد کرد تا در این امر مهم ورود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت:طبق قانون جمع آوری این گازها باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت توانایی ورود به این موضوع بسیار بزرگ و مهم را ندارد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب نیز در این نشست گفت: در مناطق نفتخیز جنوب طرح های متفاوت برای جمع آوری گازهای همراه با نفت داریم که یکی از طرح های مهم طرح آماک است .

علیرضا دانشی با بیان اینکه مطالعات و اجرای این طرح از سال ۸۹ شروع و در سال ۹۵ پایان یافت ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که با پیمانکار ایجاد شد و کمبود نقدینگی هنوز این طرح کامل نشده است.

وی گفت: ظرفیت تولید نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز است که مناطق نفتخیز جنوب  سه میلیون بشکه نفت را تولید می کند که از این حجم تولید نفت، حجم گاز زیادی تولید می شود.

دانشی ادامه داد: در کنار مساله سوزاندن گازهای همراه با نفت، دغدغه دیگر شرکت نفت، همجواری مناطق مسکونی و پیشروی آنها به نزدیکی مخازن نفتی است که خطرات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: این گازهای همراه با نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی ها هستند و می توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متاسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از سوی دولت وقت و تامین نکردن اعتبار لازم باعث شد تا طرح آماک به طور کامل اجرا نشود.

دانشی گفت:با توجه به فرسودگی تاسیسات نفتی امکان فعالیت مدام در طول ۲۴ ساعت وجود ندارد و به دلیل توقف هایی که انجام می شود گاز سوزی نیز رخ می دهد؛ اگر این تاسیسات به روز شوند هدر رفت منابع نفتی و گاز نیز بسیار کاهش می یابد.

وی افزود: بیشترین تلاش ها برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در اهواز صورت می‌گیرد اما در شهرستان های دیگر همچون رامهرمز، رامشیر و آغاجاری با مشکل فلرهای نفتی روبه رو هستیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: پارسال ۲۶ طرح در آغاجاری، گچساران و رامشیر برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت انجام گرفت و هشت طرح نیز در اهواز در دست اقدام است که باید تا سال ۱۴۰۱ به پایان برسند اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی ، این طرح‌ها در موعد مقرر به پایان نخواهند رسید.

وی افزود: برای جمع آوری فلرهای نفتی در سطح اهواز و خوزستان تقاضای تامین منابع را داریم؛ متاسفانه جمع آوری این گازها برای بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای آن، هیچ جذابیتی وجود ندارد که در این امر ورود کند.

برای خاموش شدن فلرهای نفتی (سوزاندن گازهای همراه با نفت) به دلیل ضرر مالی و زیست محیطی که ایجاد می کنند طرح آماک در خوزستان اجرایی شد که به طور کامل به سرانجام نرسید.

واژه آماک از بهم پیوستن حروف اول میدان های نفتی آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال تشکیل شد. این طرح از سال ۱۳۸۳ در دستور کار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفت.

رییس سازمان بازرسی کشور روز پنجشنبه به همراه رییس قوه قضاییه وارد خوزستان شد.

رییس قوه قضاییه را در این سفر، تنی چند از معاونان و مسوولان دستگاه قضا همراهی می‌کنند که به نمایندگی از وی در برخی از شهرستان های استان حضور پیدا خواهند کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار