تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۴۲۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح مرگ بزها در ده ثریا ایذه/ سقوط از ارتفاع علت مرگ احشام اعلام شد

خبر وقوع مرگ چندین رأس بز در حوالی رود کارون در بخش سوسن شهرستان ایذه طی چند روز گذشته واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی و حقیقی در پی داشت.

به گزارش ایلنا ، از آغاز انتشار خبر مرگ چندین رأس بز در حوالی روستای ده ثریا در خبرگزاری ایلنا، به‌سرعت موجی از شایعات در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی آغاز شد و برخی از رسانه‌ها، مرگ این بزها را به آلودگی آب کارون و پسماندهای صنعتی و برخی دیگر به مسمومیت علف‌ها مرتبط دانستند.

در همین رابطه بخشدار سوسن گفت: ورود گله‌های یکی از طوایف ساکن در منطقه به مراتع و علوفه‌های باقی مانده از شالیزارهای روستای ده ثریا منجر به درگیری میان برخی از اهالی این روستا با چوپانان و صاحبان گله شد و در نتیجه باعث خفگی ۳۱ رأس بز گردید.

حسین مرادی افزود: این دو طایفه از طوایف قدیمی ساکن در منطقه هستند و سال‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند. گله‌های مورد مناقشه متعلق به عشایر و سادات منطقه تنگ زیر می‌باشند که در پایین روستای ده شیخ سکونت دارند و این عشایر هرساله پیش از آغاز بارش‌ها مدتی را در این منطقه سپری می‌کردند و از علوفه‌های باقی مانده از شالی‌های روستاهای منطقه برای گله‌های خود استفاده نموده و سپس به تنگ زیر برمی‌گشتند.

وی ادامه داد: امسال اهالی روستای ده ثریا درصدد جلوگیری از ورود این عشایر به زمین‌های خود شدند که سرانجام به تلف شدن ۳۱ رأس بز از گله‌های عشایری سادات تنگ زیر منجر گردید.

مرادی گفت: موضوع از این قرار است که پس از مشاجره لفظی میان شالی‌کاران و گله‌داران، به هنگام درگیری برای خروج بزهای در حال چرا، به دلیل تلنبار شدن گله در بین مشاجره و سقوط از ارتفاع، تعداد ۳۱ رأس از این احشام تلف گردیدند و دلیل اصلی مرگ بزها خفگی در پی سقوط است.

وی ضمن رد مرگ این بزها به‌وسیله مرگ موش، سم یا مواردی از این دست که در برخی از رسانه‌ها عنوان شد، تصریح کرد: هیچ‌کدام از مواردی که از وقوع حادثه تا کنون عنوان شده حقیقت ندارد و دلیل اصلی مرگ این بزها خفگی است.

بخشدار سوسن، گفت: به‌محض دریافت خبر به‌طرف روستای ده ثریا حرکت کردیم و از درگیری احتمالی جلوگیری کرده و دو طرف مورد مناقشه را به حل و فصل قانونی و رسیدن به تفاهم دعوت نمودیم. به‌منظور ایجاد تفاهم، دو طرف دعوا را به بخشداری دعوت کرده و تلاش نمودیم تا موضوع را حل و فصل کنیم که متأسفانه امکان عقد تفاهم به دلیل برخی از اختلافات صورت نگرفت و موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
:
:
:
آخرین اخبار