تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۳۴۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی تولید ۴۰ درصد شکر کشور در خوزستان
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال از مجموع کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر ۶۳۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم که این میزان حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور است.
 

  عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حاشیه آغاز عملیات برداشت نیشکر در کشت و صنعت حکیم فارابی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال از مجموع کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر ۶۳۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم که این میزان حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور است.

وی افزود: مزارع نیشکر در شهرستان‌های خرمشهر، شادگان، کارون، اهواز، باوی، شوش و شوشتر واقع شده‌اند. ظرفیت اسمی هر یک از واحدهای هفت‌گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۱۰۰هزارتن شکر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی عنوان کرد: عملیات برداشت نیشکر هر ساله از اواخر مهرماه آغاز و تا اواسط فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این عملیات بزرگترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور است که ۱۰۰ درصد به شکل مکانیزه و با دستگاه‌های برداشت نیشکر به نام «هاروستر» انجام می‌شود.

ناصری با اشاره به تبعات خشکسالی امسال بر محصول نیشکر بیان کرد: با مدیریت انجام‌شده در بحث مسائل آب، توانستیم بهار و تابستان سخت و کم‌آب امسال را پشت سر بگذاریم هرچند که کاهش حجم آورد رودخانه‌ها باعث افزایش شوری آب مورد نیاز برای کشت نیشکر شد.

وی افزود: به دلیل شوری و مشکلاتی که در بحث تأمین آب وجود داشت، در بیشتر شرکت‌های نیشکری به خصوص در نیشکر دهخدا با نقصان و کاهش شدید محصول مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امسال با کاهش حدود ۱۸ درصدی محصولات مواجه هستیم، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود گیاه نیشکر را با رشد ۲۴۰ سانتی‌متری برداشت کنیم اما با توجه به شرایط شدید کم‌آبی، با رشد ۲۰۸ سانتی‌متری کار برداشت را آغاز کردیم.

وی افزود: در شرکت توسعه نیشکر از بهترین و مدرن‌ترین روش آبیاری با راندمان بیش از ۵۰ درصد استفاده می‌کنیم و با سیستم آبیاری که استفاده می‌کنیم آبیاری کم فشار سطحی است.

ناصری با اشاره به مدیریت منابع آبی، عنوان کرد: شیوه آبیاری نیز در مزارع توسعه نیشکر به شیوه هیدروفلوم بوده و راندمان آبیاری در توسعه نیشکر ۵۵ درصد است. این روش بهترین و مدرن‌ترین شیوه آبیاری کشاورزی در دنیا محسوب می‌شود.

وی افزود: مزارع نیشکر در سال‌های اخیر با دو ابر بحران سیل و خشکسالی مواجه شدند، اما با تدبیر صورت‌گرفته از سوی این شرکت از جمله اعمال بازچرخانی آب برای کاهش الگوی مصرف توانست از این بحران‌ها سربلند خارج شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵٫۵ میلیون تن نیشکر و حدود ۶۰۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت‌های هفتگانه استان خوزستان تولید شود.

ناصری عنوان کرد: کشت و صنعت هفت تپه هم که اخیراً به ما پیوسته، در حال اورهال است و از خشکسالی آسیب جدی دیده‌ است.

وی افزود: حدود ۲ هزار هکتار از اراضی نیشکر هفت تپه خشک و ۵ هزار هکتار آن با محصول ۳۰۰ هزار تن نیشکر و ۳۰ هزار تن شکر قابل برداشت است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توانایی‌های زیادی دارد و واگذاری نیشکر هفت تپه به ما مشکلی برای توسعه نیشکر ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: امسال برای اولین بار، محصول مزارع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه زیر نظر مدیریت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برداشت می‌شود.

ناصری اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم برداشت نیشکر را به روش سبز انجام دهیم و حداقل ۲۰ درصد برداشت نیشکر را می‌توان به صورت سبز انجام داد چون ارتفاع نی در ۲۰ درصد مزارع نیشکر کوتاه است اما در مزرعه‌ای که نی می‌خوابند امکان برداشت سبز نیشکر وجود ندارد.

وی افزود: در مکان‌هایی که امکان برداشت سبز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هم باشد مشکلی نداریم و افزایش مقاومت خاک، خودکفایی کشور، تأمین بازارهای داخلی، ایجاد اشتغال بومی‌ها، بهبود شرایط محیط‌زیستی، بالابردن سرانه فضای سبز از جمله مزایای اجرای طرح‌های نیشکر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: الکل، خمیرمایه، نئوپان، ام دی اف، خوراک دام، کاغذ، کمپوست و… از دیگر محصولات جانبی شرکت توسعه نیشکر به حساب می‌آیند.
وی افزود: در یک سال اخیر ۳۴ میلیون لیتر الکل، هفت هزار و ۵۰۰ هزار تن مایه خمیر و ۱۰۰ هزار مترمکعب تخته ام دی اف در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید و به بازار داخلی عرضه شده‌ است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار