تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۳۴۱۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار :بدنه مدیریتی خوزستان بر اساس منافع مردم بازسازی می‌شود

استاندار :بدنه مدیریتی خوزستان بر اساس منافع مردم بازسازی می‌شود


 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تغییرات مدیریتی در استان بر اساس استراتژی مشخص انجام خواهد شد گفت: بدنه مدیریتی نه در راستای منافع سیاسی بلکه در راستای خدمت رسانی و منافع مردم بازسازی می شود.

صادق خلیلیان  اظهارداشت: شناسایی افراد شایسته و دارای برنامه‌های کارشناسی برای اصلاح امور در حال انجام است و قطعا با تیم مدیریتی همراه و توانمند، برنامه‌های توسعه‌ای استان خوزستان، دنبال خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نارسایی‌های بسیار زیادی طی سال‌های اخیر در استان خوزستان ایجاد شده است افزود: این استان به مدیرانی نیاز دارد که برای رفع مشکلات پیش آمده، برنامه‌های توسعه ای ارائه کنند و نسبت به دغدغه‌های مردم بی‌تفاوت نباشند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان اضافه‌کرد: ظرفیت‌های موجود در استان نیازمند درک واقعی متولیان و تصمیم گیران است که در این صورت می‌توان شاهد توسعه واقعی بود.

خلیلیان با تاکید بر اینکه بازسازی بدنه مدیریتی استان یک ضرورت انکار ناپذیر است افزود: این در حالی است که فرآیند تغییر مدیران استانی از ضعیف ترین آنها (مدیران ضعیف) آغاز خواهد شد.


همراهی اعضای هیات دولت برای کاهش مشکلات خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ساختارهای مدیریتی کشور برای رفع مشکلات استان خوزستان از تحولات تاثیرگذاری برخوردار شده‌اند گفت: این استان برای کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در همین راستا، امروز شاهد همراهی‌های بسیار خوبی از سوی اعضای هیات دولت هستیم برای

رفع مشکلات موجود استان هستیم.

وی ادامه‌داد: بررسی و پیگیری مشکلات این استان در سطح مسئولان ملی بصورت هرچند هفته یکبار و به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود؛ در جریان برگزاری این نشست‌ها که شخصا نیز در آنها حضور دارم، وزیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور به ارائه گزارش می‌پردازند.

وی با بیان اینکه کارگروه‌هایی که با موضوع استان خوزستان برگزار می‌شوند با جدیت، اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری و همچنین مصوبات هیات دولت را پیگیری می‌کنند افزود: باید توجه داشت، به عنوان استاندار خوزستان، موضوع مطالبات و خواسته‌های مردم استان را با تمام توان در دستور کار

دارم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مشکلات استان در حوزه های آب و فاضلاب در اولویت قرار دارند و بخش مهمی از تمرکز دستگاه های اجرایی متولی در سطح ملی، تامین منابع مالی و همچنین پیگیری رفع موانع اجرایی در زمینه پیشرفت فیزیکی اینگونه پروژه های عمرانی است.

پیوند منافع استانی و ملی

نماینده عالی دولت در خوزستان همچنین این استان را به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای توسعه کشور دانست و گفت: باید توجه داشت که در صورت پیوند منافع استانی و ملی، همگام با توسعه کشور، توسعه محلی در خوزستان نیز رقم زده می‌شود.

وی با بیان اینکه خوزستان نیازمند تحول اساسی است گفت: مردم انتظار توسعه واقعی را دارند و موضوعات اصلی آنها رشد در شاخص‌های مختلف است؛ بنابراین باید مولفه‌های مطالبه‌گری نیز بر اساس ظرفیت ‌ای این استان پیگیری و دنبال شود.

استاندار خوزستان با تاکید براینکه خواسته مردم استان خوزستان به‌هیچ عنوان محدود به کاهش میزان مالیات و یا هزینه‌های آب و برق نمی‌شود گفت: در صورتی که ظرفیت‌های این استان به درستی مورد بهره‌وری و استفاده قرار گیرد، قطعا سطح مطالبات استان در راستای تحقق اهداف نظام و

مشارکت در توسعه اقتصادی کشور بسیار کلان‌تر از چنین موارد سطحی خواهد بود.

نماینده عالی دولت در استان افزود: تولید ثروت در خوزستان از طریق استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی، در ردیف برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای استان قرار خواهد گرفت تا علاوه بر پرداخت به موقع تکالیف دولتی از جمله مالیات؛ توانایی لازم برای تولید برق و همچنین تامین امنیت غذایی کشور با

محوریت خوزستان محقق شود.

خلیلیان با اشاره به اینکه در همین راستا  برنامه ۲ ساله توسعه خوزستان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حال تهیه است گفت: بعد از تدوین این برنامه، طی لایحه‌ای برنامه توسعه برای ارائه به هیات دولت تقدیم می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: توسعه خوزستان باید برابر با ساختارهای اجرایی کشور و متناسب با ظرفیت‌های قانونی دنبال شود و به همین منظور، این برنامه توسعه‌ای تهیه خواهد شد.

خلیلیان خاطرنشان‌ کرد: تصویب این برنامه در هیات دولت، ساختارهای قانونی لازم را در اختیار استان قرار می‌دهد تا زمینه تحقق چشم اندازهای تعیین شده برای توسعه استان، فراهم شود.

تجاری سازی ظرفیت‌های خوزستان با محوریت تامین منافع مردم

وی همچنین از استان خوزستان به عنوان یک منطقه استراتژی که از ظرفیت‌های مختلفی در حوزه‌های صنعتی و جغرافیایی برخوردار است نام برد و گفت: این درحالی است که همواره نرخ بالای بیکاری یک نقطه ضعف جدی برای استان محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان بیان داشت: نقطه ضعف یاد شده نیازمند برنامه ریزی کارشناسی است که می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری تا حد زیادی کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه تجاری سازی ظرفیت‌های خوزستان به نفع مردم و ایجاد سرمایه گذاری‌های مختلف باید با نگاه ویژه و متفاوت‌تری نسبت به گذشته انجام گردد گفت: استان خوزستان از طریق مرزهای زمینی و دریایی با کشورهای مختلفی در ارتباط است؛ لذا این ارتباط باید به افزایش حجم مبادلات

تجاری تبدیل شود.

خلیلیان افزود: ارتباطات تجاری استان خوزستان باید مسیرهای متعددتری را تجربه کند و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد تا به کاهش نرخ بیکاری در استان منجر شود.

وی از راه‌های زمینی و ریلی خوزستان به عنوان یک ظرفیت ویژه در حوزه حمل و نقل اشاره‌ کرد و گفت: جاده به عنوان یک شاخصه بسیار مهم در رشد اقتصادی هر منطقه تاثیرگذار است و نیاز است تا با بهبود شرایط حمل و نقل، بازارهای جدیدی را برای تولیدات استان فراهم کرد.

استاندار خوزستان به پروژه ساخت بزرگراه اهواز به لردگان اشاره کرد و گفت: این مسیر دسترسی علاوه بر اینکه مطالبه مردم خوزستان در مقاطع مختلف زمانی بوده، ازجمله خواسته‌های فعالان اقتصادی نیز محسوب می‌شود تا از این طریق حمل کالاهای تولیدی از سرعت بیشتری برخوردار باشد.

وی به توجیه اقتصادی در زمینه توسعه خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: راه آهن از طریق دسترسی به مراکز بار، نقش بسیار تاثیرگذاری در بهبود فعالیت های اقتصادی در خوزستان دارد؛ این ظرفیت در خوزستان باید به عنوان یک مولفه در توسعه رونق تجاری در خوزستان همواره مورد توجه قرار گیرد.

خلیلیان عنوان کرد: باید توجه داشت که زیرساخت‌های مورد نیاز در استان را باید بصورت ۲جانبه دنبال کرد؛ بطوری که علاوه بر خدمت رسانی به مردم می توان به واسطه برنامه‌ریزی‌های کارشناسی، زمینه تجاری سازی ظرفیت‌ها را محقق و در نهایت بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری و کاهش نرخ بیکاری را فراهم کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌های خوزستان تنها محدود به نفت و گاز نیست؛ بلکه این استان امکان بسترسازی لازم برای تقویت صنایع پایین دستی در این حوزه‌ها و همچنین بخش کشاورزی را دارد.


۵۰ درصد مشکلات خوزستان در داخل استان قابل حل است

خلیلیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به گذشت حدود ۲ ماه از آغاز انجام وظیفه به عنوان استاندار خوزستان اشاره کرد و گفت: در این مدت مسائل مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته و در راستای کاهش مشکلات، آسیب شناسی‌های متعددی انجام صورت گرفت که مشخص شد حدود۵۰ درصد

از شرایط استان ناشی از اشکالات مدیریتی درون استانی است.

وی بیان‌داشت: بخشی از مشکلات استان با انجام هماهنگی‌های داخلی و پیگیری‌های لازم در سطح ملی قابل حل هستند که در این راستا می توان به مشکلات ملوانی و ته‌لنجی‌ها در بندر خرمشهر اشاره کرد.

خلیلیان گفت: مجوز ترخیص این کالاها برابر با اختیارات قانونی که استاندار از آن برخوردار است، صادر شد که در نهایت آبادان و خرمشهر از بن بست اقتصادی خارج شد.

وی گفت: مناطقی مانند آبادان و خرمشهر به واسطه گردشگری تجاری، نیازمند فعالیت در حوزه کالای ملوانی هستند و اگر روند اجرایی برای ترخیص کالاها با مشکل همراه است، دستگاه‌های متولی باید ضمن انتقال این مشکلات، راهکارهای کاربردی ارائه کنند تا معیشت مردم دچار چالش نشود.

آبادان و خرمشهر بطور کامل بازسازی نشده است

استاندار خوزستان همچنین با ابراز تاسف از تحقق نیافتن بازسازی خسارات های ناشی از جنگ تحمیلی در شهرهای آبادان و خرمشهر افزود: با گذشت ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس، اما این شهرها همواره دارای آثار مشهودی از خسارات جنگ تحمیلی هستند.

وی بیان داشت: زیرساخت ها در آبادان و خرمشهر باید بروزرسانی شوند تا خدمات رسانی به مردم بهبود یابد؛ در این رابطه نقش سازمان منطقه آزاد اروند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


هفت تپه جان دوباره گرفت

خلیلیان با اشاره به اینکه شرکت هفت تپه با جامعه کارگری قابل توجه به عنوان یک چالش در استان خوزستان محسوب می شود که امروز با پیگیری های دولت مشکلات آن رفع شده  و جان دوباره گرفت گفت: بحران در این هفت تپه برای استان یک دغدغه جدی محسوب می شد و باید در این خصوص

اقدامات و پیگیری های جدی صورت می گرفت.

استاندار خوزستان افزود: در این راستا، پیشنهادات کارشناسی متعددی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت طی هماهنگی هایی با معاون اول رئیس جمهوری، واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی محقق شد.

وی بیان داشت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از هفت واحد کشت و صنعت برخوردار است و بهترین راه حل این بود که هفت تپه نیز به این شرکت واگذار شود تا فعالیت این شرکت در مسیر اصلی خود احیاء و ادامه داشته باشد.

مسئولیت های اجتماعی وظیفه قانونی صنایع بزرگ

استاندار خوزستان همچنین انجام مسئولیت های اجتماعی را یکی از وظایف قانونی صنایع بزرگ در استان عنوان کرد و گفت: این صنایع در مقابل محیط های پیرامونی خود مسئول هستند؛ لذا نقش آنها در توسعه مناطق امری ضروری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان‌داشت: تعداد زیادی از صنایع بزرگ در استان خوزستان هنوز به مسئولیت های اجتماعی خود اشراف ندارند؛ لذا در صورتی که این صنایع نخواهند برابر با وظایف قانونی که دارند در امر توسعه استان مشارکت نکنند، از دریافت خدمات زیرساختی  محروم خواهند شد.

نماینده عالی دولت در خوزستان ادامه‌ داد: برخی از صنایع بزرگ، درحالی که به بهترین شکل ممکن خدمات دریافت می‌کنند اما نسبت به مناطق پیرامون استان بی توجه هستند؛ تا جایی که حتی حساب‌های بانکی آنها در دیگر استانهای کشور در حال گردش مالی است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: انتقال حساب‌های بانکی صنایع بزرگ به داخل استان و پرداخت مالیات آنها در خوزستان، موضوعی است که با جدیت پیگیری می‌شود تا از این طریق منابع بانکی در راستای انجام دیگر سرمایه گذاری‌های مورد نیاز استان تقویت شود.

گفت‌وگو: مهدی ممبنی

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار