تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۳۴۱۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنها که فداکاری را جور دیگری معنا کردند
کرونا، واژه ای پرتکرار و هولناک که امروز نقل همه محافل شده و زندگی بشر را تحت الشعاع خود قرار داده با ایثار و فداکاری مدافعات سلامت معنای دیگری پیدا کرده است.
   از دو سال پیش که این ویروس پیدا شد زندگی  مردم شکل دیگری به خود گرفت؛ سبک زندگی همه تغییر کرد تا به هر راهی خود را از شر این بیماری حفظ کنند.

دیگر خبری از دورهمی ها و کنار هم بودن نیست چرا که مردم از کنار هم بودن هراس دارند و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی از خود محافظت کنند تا این ویروس گریبان آنها را نگیرد. ماسک زدن، رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری همچنان توصیه اکید سازمان بهداشت جهانی است.

حضور این میهمان ناخوانده، در مدت یاد شده  زندگی همه مردم را به شکل بدی تحت تاثیر قرار داده  به طوریکه مردم صحبت از زندگی قبل و بعد از ظهور ویروس کرونا می کنند. در این مدت بسیاری از مردم اسیر این ویروس شدند و جان خود را از دست دادند اما عده ای دیگر همچنان از

درگیری با این ویروس در امان مانده اند.

افسردگی و تضعیف روحیه در بین مردم به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده که ناشی از ترس ابتلا به بیماری وعاقبت نامعلوم آن و کاهش روابط اجتماعی بین عزیزان و دوستان است. لغو مراسم های شادی و حتی محدودیت در بیرون رفتن از خانه لذت زندگی برای مردم را سلب کرده است و

تنها امید به آینده داشتن و از بین رفتن این ویروس مردم را در مسیر زندگی قرار داده است.

 اما عده ای در این میان عده ای  وجود این ویروس را انکار می کنند و عده ای هم با ساده انگاری و بی خیالی به استقبال این ویروس ناشناخته می روند تا  زندگی دیگر افراد را در معرض خطر قرار  دهند.

در این میان اما کادر بهداشت و درمان همواره در تلاش برای  نجات جان بیماران و بهبود وضعیت آنها بوده اند. فرشتگانی که همه ما باید خود را مدیون آن ها بدانیم که با ایثارگری و گذشتن از جان خود  انسانیت را معنایی دوباره داده اند چرا که در این مدت با تمام وجود و  از بیماران کرونایی

مراقبت می کردند. بیمارانی که حتی اعضای خانواده برای حفظ جان خود  حاضر به مراقبت از آنان نبودند.

چه بسا این افراد ماهها از دیدار خانواده و فرزندان خود محروم میشدند تا جان بیماری را نجات دهند و خانواده ای را خوشحال کنند.

عده ای از این فرشتگان زمینی در مواجهه با این ویروس مرگبار و جدال با این بیماری، حین انجام وظیفه پرستاری گرفتار این ویروش شده و متاسفانه عده ای نیز جان خود را از دست دادند و آسمانی شدند.

این نجات بخش های زندگی گاهی چنان بار سنگینی را تحمل می کردند که دیگر توانی برای آنها نمی ماند و از نظر روحی تحت فشار زیادی قرار می گرفتند که با توکل بر خدا پا به پای بیماران برای بازگشت سلامتی آنها تلاش می کردند.

چه لبخند ها و شادی هایی که با نجات جان بیماران بر چهره خانواده های بیماران نشست که مدیون کادر فداکار بهداشت و درمان هستند.

خوشبختانه با تلاش محققان و پژوهشگران واکسن به یاری مردم آمد و نویدبخش رهایی از این بیماری شد که تا حدی بار این مسئولیت را از دوش این فرشتگان زمینی کم کند اما این پروسه نیز عزم جدی می خواهد تا همه جامعه ایمن شوند.

کادر درمان در صف اول تزریق واکسن قرار گرفتند و تاحد زیادی بار کاری آنها تعدیل شد و در معرض خطر کمتری قرار گرفتند اما همچنان عده ای کم لطفی کرده و با بی ملاحظگی تلاش های آنها را بی اثر می کنند.

واکسیناسیون ادامه دارد اما عزم جدی می خواهد و مردم باید هرچه زودتر برای واکسینه شدن اقدام کنند تا جامعه به ایمنی لازم دست یابد.

یکی از پرستاران خوزستانی فعال در دوران کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت شیوع ویروس کرونا، کارپرستاری بسیار سخت تر و پر از استرس و ترس آور شده بود و همه چیز تغییر کرد.

زهرا شکوهی افزود: ترس از برخورد با خانواده از جمله دغدغه های مهم این دوران بود، هیچ وقت با هم سر سفره نبودیم و چند ماه اول مادر و پدر و خواهر و برادرخود را ملاقات نمی کردیم.

این پرستار ادامه داد: این که بیماران بدحال و یا حتی برخی از همکاران با تمام تلاش ما جان خود را از دست می دادند بسیار غم انگیز بود و فراموش نشدنی است.

وی گفت: روزهایی با مراجعان زیاد در پنج پیک کرونا تجربه شد اما با توکل به خدا برای نجات بیماران تلاش کردیم.

این پرستار اضافه کرد: ابتلای کادر بهداشت و درمان بعد از واکسینه شدن گزارش نمیشد و امید است با تداوم واکسینه شدن مردم به زندگی عادی خود برگردند.

وی اظهار داشت: پرستاران تلاش می کنند در تمام لحظات  کنار بیماران باشند، به آنها و خانواده ها آرامش دهند و ترس را از آنها دور کنند چون ترس و استرس تاثیر بدی را بر روی بیماران دارد.

این پرستار گفت: بهبود هربیماری برای ما یک خاطره شیرین را رقم میزد اما متاسفانه خاطرات تلخ زیادی را تجربه کردیم به عنوان مثال یک مادرباردار جوان که با تمام تلاش کادر درمان نجات پیدا نکرد همیشه در ذهن ما باقی می ماند.

کادر درمان با تمام قوا برای نجات بیماران تلاش می کند

 رییس بیمارستان رازی اهواز نیز اظهار داشت: کادر درمان با تمام قوا تلاش می کند در حیطه پرستار و پزشکی جان بیماران را نجات دهد اما گاهی برخی بیماران با مراجعه دیرهنگام جان خود را در خطر قرار می دهند و با تمام تلاش تیم پزشکی، عزیز یک خانواده از دست می رود.

ماندانا قنواتی گفت: برای پیشگیری از کرونا سه گام اساسی ماسک زدن، پرهیز از دورهمی، رعایت فاصله اجتماعی به همراه واکسیناسیون باعث کاهش ابتلا به کرونا می‌شود؛ واکسیناسیون در کاهش شدت بیماری و خطر مرگ و میر موثر است.

وی اضافه کرد: مراجعه به موقع بیماران کرونایی در زمان طلایی عامل نجات جان آنها است تا طبق پروتکل‌ها، درمان را آغاز کنند.

نظرات جامعه شناسی در خصوص تاب آوری کادر درمان

یک جامعه شناس نیز در خصوص تلاش های کادر درمان در دوره کرونا گفت: در این همه گیری در حالی که اکثر افراد به میزانی آسیب پذیر هستند اما نیروهای کادر درمان از جمله مشاغلی هستند که به لحاظ شغلی در شرایط بدتری قرار دارند و البته  استرس بالا و ترس از ابتلا و مرگ و همچنین از بین رفتن بسیاری از همکاران و هموطنان باعث از بین رفتن پایداری آنها و به ویژه پایداری عاطفی شد که مهمترین نوع پایداری در بین انسانهاست.

زندی ادامه داد: متاسفانه تحریم ناجوانمردانه کشور ما توسط آمریکا و همفکرانش و بازیهای کشورهای دیگر در بحث فروش واکسن و بدعهدی به ما باعث شد امنیت روانی جامعه نیز دستخوش حساسیت قرار بگیرد و دائما ترس از پیک بعدی و ترس از ابتلا و مرگ اجازه پایدار شدن شرایط جامعه را نمی داد.

وی گفت: این شوک ها تاب آوری را در سطح افراد و جامعه کاهش می داد که بی شک کادر درمان آسیب پذیرترازبقیه بود.

زندی افزود:  توجه جدی به کادر درمان برای شنیدن صدای آنها و اجازه دادن به بیان نگرانی هایشان از سویی و اهتمام جدی وزارتخانه های مرتبط در حمایت همه جانبه ضرورت های لازم است که باید مدنظر باشند.

این جامعه شناس اظهار داشت: همه  اندیشمندان علوم اجتماعی اتفاق نظر دارند که تاب آوری انسانی عبارت است از اطمینان نسبت به امکان وجود فرصت های کافی در حال و آینده ، تا افراد امکان مدارا و سازگاری در برابر حوادث نامطلوب را داشته باشند و از توانایی حفاظت از خود و دیگران برخوردار باشند.

وی بیان کرد: آسیب پذیری آنها از یک سو و نیاز مبرم به وجودشان آن هم برای نجات آسیب پذیران جامعه این مهم را می رساند که مسئولیت در نهادهای ذی ربط بیش از پیش خطیر است و توجه داشته باشیم نهادها ،ساختارها و سیاست های حاکمیتی و حمایت های اجتماعی در توانمندی کادر درمان برای مقابله با تهدیدات و شوک ها و افزایش تاب آوری جایگاه والایی دارند.

زندی گفت: ایجاد محیط توانمند و گسترش خدمات و حقوق مکفی ،ایجاد فرصت های برابر برای پرستاران و کادر درمان و حفظ شان و جایگاه پزشکان دلسوز جامعه  ما و مداخلات علمی موجب تقویت تاب آوری نیروهای درمانی و در نتیجه امنیت و آرامش روانی جامعه در دوران شیوع بیماری هایی مانند کرونا می شود.

این جامعه شناس گفت: با این همه سختی ها و مشقاتی که کادر درمان متحمل شد نکته مهم و مثبتی که باعث شد همه افراد جامعه در برابر این قشر دلسوز جامعه کلاه از سر بردارد از جان گذشتگی آنها بود.

وی بیان کرد: وقتی که پرستار بیماری با سرم در دست به بیماران بخش می رسید ، پرستاری دیگر برای بیماران شعر دکلمه و امید تزریق می کرد ،پزشکی که چند ماه به منزل نرفت و..... اینها همه و همه نشان از قشری فرهیخته و همدل با ایران عزیز بود.

آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در خوزستان

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز موارد بیماری در استان خوزستان در هفته منتهی به ۲۳ مهر ۱۳ درصد و موارد بستری و فوت، ۱۷ و ۲۸ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر کشور ایران به لحاظ روند بیماری در وضعیت خوبی قرار دارد اما این ظاهر قضیه بوده و احتمال وقوع موج دیگر کرونا وجود دارد لذا باید از طریق فضای مجازی و رسانه این موارد را اطلاع رسانی کرد.

بر اساس آخرین گزارش حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن در خوزستان تزریق شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند.

اکنون ۱۲ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار