تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۳۴۱۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عوامل بروز پوکی استخوان را چگونه اصلاح کنیم؟
 مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می‌شوند قابل اصلاح هستند و می‌توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری و در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.

دکتر سیما اورنگ  با اشاره به ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) روز جهانی پوکی استخوان و لزوم مهار این بیماری با تشخیص به موقع اظهار کرد: قدرت استخوان‌های بدن را دو عامل اصلی تراکم استخوان و کیفیت استخوان تعیین می‌کند؛ پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و متعاقبا افزایش شکنندگی و مستعد شکستگی، همراه است.

وی افزود: خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مطالعه آیموس نشان می‌دهد در سن ۵۰ سالگی و بالاتر، ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  گفت: شکستگی مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا است. شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده نیز رخ می‌دهد. شکستگی مهره‌ای می‌تواند بدون افتادن یا آسیب خاص، حتی در فعالیت‌های معمول روزانه مانند بستن بند کفش، سرفه یا در اتومبیل به دنبال عبور از موانع رخ دهد.

وی افزود: شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می‌شوند اما می‌توانند بدون علامت باشند که به همین دلیل به آن بیماری خاموش می‌گویند.

اورنگ بیان کرد: شکستگی لگن از جدی‌ترین عواقب پوکی استخوان است که در موارد زیادی منجر به از دست رفتن استقلال فرد و سال‌های مفید زندگی می‌شود.

وی گفت: تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا با تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاحدید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد، می‌تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمام زنان و مردان ۵۰ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می‌شوند قابل اصلاح هستند و می‌توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری و در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.

اورنگ با بیان اینکه تغییرات شیوه زندگی می‌تواند یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد، عنوان کرد: اقداماتی مانند داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش، موجب حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی‌های آینده می‌شود.

وی تصریح کرد: حداکثر توده استخوانی تا سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی به وجود می‌آید و تغذیه سالم مانند مصرف ویتامین D، کلسیم‌، پروتئین، میوه، سبزی و حبوبات، کم کردن مصرف فست‌فود، نمک، نوشابه، سوسیس، کالباس و غذاهای فرآوری شده، فعالیت فیزیکی و ورزش بیشتر، خودداری از مصرف دخانیات و الکل، ژنتیک و هورمون‌های جنسی در افزایش این بانک استخوانی دخیل هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سبک زندگی "استخوان سالم" نه تنها در افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه مهم است.

وی گفت: مردم نباید اجازه دهند پوکی استخوان بر آن‌ها تأثیر بگذارد و اگر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند باید با پزشک خود مشورت کنند.

اورنگ افزود: در زنان بالای ۴۵ سال، تعداد روزهای بستری شدن به دلیل استئوپروز و شکستگی‌های ناشی از آن بیش از مجموع روزهایی است که به دلیل عوارض دیابت، حملات قلبی و سرطان پستان اتفاق می‌افتد.

وی گفت: با افزایش جمعیت افراد مسن در بسیاری از کشورهای جهان، شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است. در ایران نیز با افزایش سن جمعیت، این پدیده قابل انتظار است.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از هر سه زن بالای ۵۰ سال، یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند. همچنین تخمین زده می‌شود که در جهان در هر سه ثانیه یک شکستگی معادل حدود ۲۵ هزار شکستگی در روز و حدود ۹ میلیون شکستگی در سال اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: شکستگی‌های استئوپروتیک موجب افزایش ۳۰ درصدی مرگ در سال اول بعد از رخداد شکستگی می‌شود. افزایش خطر مرگ و میر تا پنج سال بعد از شکستگی نیز وجود خواهد داشت.

اورنگ گفت: سالانه در جهان حدود ۵.۸ میلیون سال از دست رفته به دلیل شکستگی ناشی از استئوپروز رخ می‌دهد. در پی شکستگی لگن نیز ۴۰ درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و حدود ۸۰ درصد افراد نمی‌توانند فعالیت‌های اولیه مانند خرید روزانه را به طور مستقل انجام دهند.

وی افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد با شکستگی‌ها نیز به دریافت خدمات نگهداری دائمی نیاز خواهند داشت.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار