تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۳۴۰۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آماده سازی بیش از ۱۵هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزی در خوزستان
  مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: ۱۵هزار و ۶۶۲ تن گندم بذری برای کشت پاییزی در خوزستان آماده سازی شده تا نخستین گام برای شروع این محصول راهبردی در استان برداشته شود.

محمدامین معین راد با بیان اینکه بذر آماده توزیع بین کشاورزان گندم کار خوزستانی است، افزود: مراکز خدمات روستایی براساس نیاز کشاورزان، بذر گندم را با قیمت مصوب توزیع خواهند کرد.
وی با بیان اینکه کشت پاییزی در خوزستان راهبردی ترین و مهمترین فعالیت کشاورزی کشور به شمار می‌رود، افزود: با توجه به تامین نیاز کشاورزان درخصوص نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، بذر و سم، یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های کاری تعاون روستایی، تامین نیازهای کشاورزان است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال درمجموع حدود ۵۶ هزار تن گندم بذری توسط تعاون روستایی و بخش خصوصی برای کشت ۵۵۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم آماده شده است.
خدارحم امیری زاده به کشاورزان گندم کار خوزستانی اطمینان داد بذر مورد نیاز آنان که بوجاری و ضدعفونی شده است به موقع در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
سال زراعی گذشته کمبود گندم بذری یکی از دغدغه‌ها و نگرانی های کشاورزان گندم‌کار خوزستانی بود و بسیاری از کشاورزان استان بذر مورد نیاز خود را دیرهنگام دریافت کردند.
براساس برنامه مصوب شورای کشاورزی استان خوزستان امسال یک میلیون و ۳۰هزار هکتار برای کشت پاییزی درنظر گرفته شده ولی با توجه به ناکافی بودن ذخایر آب پشت سدهای استان و پیش بینی پاییزی خشک و کم باران، سطح  زیرکشت پاییزی در استان کاهش خواهد یافت.
بر این اساس امسال سطح زیرکشت چغندرقندر و دانه روغنی کلزا در خوزستان کاهش خواهد یافت ولی کشت گندم در سطح ۵۵۰هزار هکتار همزمان با شروع نخستین بارش پاییزی شروع خواهد شد.

خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر سبب شده ذخایر آب سدهای استان به پایین ترین حد برسند.

سد دز با هفت درصد حجم مفید در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و قادر نیست آب مورد نیاز کشت پاییزی را تامین کند.
سال زراعی گذشته یک میلیون و ۲۵۰هزار تن گندم، یک میلیون تن چغندرقند و ۱۱۰هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان تولید شد.
استان خوزستان با ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی درجایگاه نخست کشوری است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار