تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۳۴۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رهاسازی ۲۳ نوع پرنده از دام شکارچیان در تالاب هورالعظیم
 فرمانده یگان حفاظت تالاب هورالعظیم با اشاره به اقدام شکارچیان متخلف برای صید پرندگان شکاری از رهاسازی ۲۳ نوع پرنده گرفتار در دام شکارچیان در تالاب هور العظیم خبر داد.

علی سجاد جلالی بیان کرد: از ابتدای مهر ماه تا کنون هفت کوخه ( محلی برای مخفی شدن شکارچی) در تالاب هورالعظیم تخریب شد و یگان حفاظت با تخریب این تعداد کوخه موفق شد ۱۴ رشته تور زنده گیری پرنده را کشف و ضبط کند.

وی گفت: بیشترین تخلف در این فصل مربوط به صید پرندگان شکاری همچون بالابان ( از بزرگترین انواع شاهین) و شاهین اصیل ایرانی است. شاهین و انواع پرندگان شکاری در دهه های اخیر در خطر انقراض قرار دارند.

جلالی ادامه داد: این پرندگان شکاری با روش کوخه بازگیری و یا شناطه ای صید می شوند. در روش شناطه ای شکارچی با طعمه قرار دادن یک پرنده تلاش دارد تا پرنده شکاری را به تله بیندازد و در روش کوخه  ،صیاد با حفر گودالی به اندازه خود و تله گذاری پرنده ها را شکار می کند.

فرمانده یگان حفاظت تالاب هورالعظیم اظهار داشت: این یگان با کمک اهالی بومی منطقه به دنبال صیادان متخلف است و با شکارچیان برخورد قانونی می کند. از مردم و دوستداران محیط زیست درخواست می شود موارد شکار پرنده به صورت شناطه ای و یا کوخه نشینی را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

به گزارش ایرنا این روش های شکار پرندگان شکاری بیشتر در دشت‌های خوزستان و شهرهای ماهشهر، هندیجان، رامهرمز، شادگان، آبادان، امیدیه، رامشیر و خرمشهر انجام می شود.

برخی از شکارچیان متخلف به جفت گیری پرنده شکاری بالابان یا دیگر پرندگان شکاری همچون شاهین اقدام می کنند که این امر موجب به خطر افتادن سلامت ژنتیکی بالابان‌های اصیل ایرانی شده است.

برای جلوگیری از قاچاق پرندگان، کنترل زیستگاه‌های حیات وحش در زمان تخم‌گذاری پرندگان افزایش می یابد.

قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه مبادرت کند، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده به مدت سه سال ، پرداخت جزای نقدی نیز در نظر گرفته است.

تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب استان و درمجاورت شهرستان های دشت آزادگان و هویزه است که همه ساله در فصل پاییز و زمستان میزبان انواع پرندگان از کشورهای مختلف است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار