تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۳۳۷۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هر کیلو قزل آلا چند؟
چهار دلیل مهم سبب افزایش سرسام آور قیمت ماهی قزل آلا در کشور شده است.

عباس زاده معاون آبزی پروری شیلات مازندران با بیان اینکه قیمت ماهی قزل آلا تقریبا دو برابر افزایش پیدا کرده و به هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان هم رسیده است  گفت: قیمت ماهی قزل آلا در بازار‌های مازندران که یکی از قطب‌های تولید این ماهی به شمار می‌رود نیز همین است.

او افزایش چند برابری قیمت نهاده ها و تجهیزات پرورش ماهی، خشکسالی و کمبود آب، قطع برق و کاهش ماهی ریزی و کاهش عرضه ماهی در بازار را از مهمترین دلایل افزایش سرسام آور قیمت ماهی قزل آلا دانست و افزود: ماهیان عموما در بازار و متناسب با میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شوند.

عباس زاده ادامه داد: قیمت برخی نهاد‌ها، بچه ماهیان و تجهیزات پرورش ماهی چند ماه گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته که این موضوع در قیمت نهایی تولید تاثیر گذار است.

معاون آبزی پروری شیلات مازندران خشکسالی و کمبود آب در مزارع پرورش ماهی را نیز یکی دیگر از دلایل استرس به بازار اعلام کرد و گفت: کمبود منابع آبی که مزارع پرورش ماهی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده سبب شده است تولید و عرضه ماهی در بازار نیز کاهش داشته باشد.

او با بیان اینکه قطع گاه و بیگاه برق نیز سبب ترس پرورش دهندگان ماهی شده بود، گفت: وزن گیری ماهیان به دلیل قطع برق و استرس ناشی از امکان تلف شدن ماهیان کاهش پیدا کرد، دوره رشد آنان بلندتر شد و ماهیان نیز دیرتر از استخر‌ها به بازار‌های مصرف رسیدند.

عباس زاده گفت: میانگین وزنی ماهیان افزایش یافته است چون  پرورش دهنده می‌خواهد قیمت تمام شده ماهی را با وزن بالایی که می‌گیرد متعادل کند.

معاون آبزی پروری شیلات مازندران گفت: بسیاری از پرورش دهندگان تا چند ماه قیل نیز هزینه نهایی تولید هر کیلوگرم ماهی قزل آالا را ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام می‌کردند اما چون بازار مصرف کشش این قیمت را نداشت آن را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کردند.

او با بیان اینکه هشدار‌های لازم در خصوص احتمال شوک به بازار ماهی قبلا داده شده بود، افزود: مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردابی با سرمایه گذرای بخش خصوصی در سوادکوه مدت‌ها است با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر این مرکز بهره برداری می‌شد قیمت بچه ماهیان نیز به تعادل می‌رسید.
معاون آبزی پروری شیلات مازندران افزود: این مرکز بیش از ۵ سال است که برخی مجوز‌های احداث تنها مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردابی کشور را دریافت کرده است اما سرمایه گذار همچنان پشت هفت خان ادارات سرگردان است.

عباس زاده گفت: راه اندازی این واحد‌ها که می‌توانند نیاز داخلی به بچه ماهیان قزل آلا را تامین کنند حتما سبب تعادل قیمت آبزیان در بازار می‌شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار