تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۳۳۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما
بندر امام خمینی (ره) یکی از بنادر مهم و قابل کشتیرانی کشور است که نقش مهمی در واردات کالا‌های اساسی و ارسال آن‌ها به اقصی نقاط کشور ایفا می‌کند.
 با اینکه فصل پائیز از راه رسیده است و هوای بسیاری از مناطق کشور سرد و در برخی استان‌ها صدای بارش باران و برف به گوش می‌رسد، اما در استان خوزستان همچنان هوای گرم مردم را آزار می‌دهد، حتی گاهی شرجی‌های بالا ۹۰ درصد هم اتفاق می‌افتد و قدرت نفس کشیدن را از مردم این دیار که پشت ماسک‌ها برای در امان ماندن از کرونا ویروس پناه گرفته اند را می‌گیرد.

وجود بنادر، رودخانه‌ها و سواحل قابل کشتیرانی یکی از ویژگی‌های بارز استان خوزستان است که با هوای شرجی و البته نسیم خنکی که در کنار آب‌های خروشان و موج‌ها عبور می‌کند، حس خوبی را به ساکنان شهر‌های بندری القا کرده و استشمام اکسیژن با عطر رطوبت را دلپذیر می‌کند.

خورشید با قدرت بر تن ناآرام دریا می‌تابید، درخشش نور بر تن سرد آب منظره‌ای زیبا را می‌سازد و گویی پارچه‌ای پولکی بر بستر آب پهن شده، موج‌های بیقرار با همه قدرت و توان خود را به ساحل می‌رساندند، اما پس از برخورد با موج شکن‌ها دوباره دل به دریا می‌زنند، انگار تا دنیا دنیاست نباید روی خوش آرامش را ببینند، البته گاهی ناآرامی موج‌ها خبر‌های امیدبخشی را به ارمغان می‌آورند، اما چون توان درک آن‌ها را نداریم، همیشه دریا را متلاطم تصور می‌کنیم.بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

صدای بوق کشتی‌های غول پیکر و اقیانوس پیما از دوردست‌ها می‌آمد، بوی گندم در فضا پیچید، گویی مادربزرگ تنور گِلی را روشن کرده تا خمیر سرد را بر تن گرم تنور بچسباند، موج‌های سنگین یکی پس از دیگری یکدیگر را هُل می‌دادند تا به ساحل برسند و بازگردند، همهمه‌ای در مجتمع بندری امام خمینی (ره) به پا شد، هیچکس دست از پا نمی‌شناخت، تریلر‌ها یکی پس از دیگری روشن می‌شدند و دود سیاهی که از اگزوز‌های آن خارج می‌شد، آسمان را تیره کرد و ابری سیاه فضا را پر کرد و پرده‌ای سیاه جلوی تابش‌های خورشید پهن کرد.

دستگاه‌های مکانیزه تخلیه بار روشن شدند، بارانداز مملو از تریلر‌هایی شد که می‌خواستند سهمیه بار خود را بردارند و به سمت مقصد حرکت کنند، حالا معلوم شد که چه خبر است، کشتی‌ها تحفه‌هایی از کالا‌های اساسی شامل؛ گندم، برنج، ذرت، روغن و... از آمریکای جنوبی، برزیل، آرژانتین، هندوستان و... با خود آورده بودند و اینهمه هیاهو برای استقبال از این کشتی‌های اقیانوس پیما غیرعادی نبود، چون نیاز مردم را از کیلومتر‌ها دورتر با خود آورده بودند.

ملوان کشتی را به اسکله رساند، لنگر در آب انداخت تا چند روزی را در بندر امام خمینی (ره) سپری کند، تیم‌های نظارت بهداشتی برای غربالگری و انجام تست کرونا خود را به کشتی رساندند، اگرچه ویروس کرونا حدود ۲ سال است که دست از مردم برنمیدارد، اما ناظران بهداشتی هم می‌دانند چگونه با این ویروس چموش برخورد کنند تا در جان فعالان این بندر وارد نشود.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

کانتینرها، همچون صندوقچه‌های طلا در کشتی خودنمایی می‌کردند، محموله‌های باارزشی که بازار را تنظیم و از ایجاد تنش و کمبود موادغذایی در فروشگاه‌ها جلوگیری می‌کردند، روغن‌های خام باید راهی کارخانه می‌شدند، برنج و شکر هم که جایشان در فروشگاه‌ها بود، دانه‌های ذرت و گندم هم که باید در سیلو‌ها ساکن می‌شدند تا براساس تقاضا، هر کدام به سوی مقصدی راهی شوند، اما همه یک هدف را دنبال می‌کردند و آن هم سیر کردن شکم میلیون‌ها انسان و دام، زنجیره‌ای مهم و حیاتی که کوچکترین وقفه در آن مشکلات فراوانی را در بازار ایجاد می‌کند.

سکونت ۴۵۰ هزار تن روغن خام و گندم در بندر امام خمینی (ره)

امید جهان نژادیان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: شرکت مادر تخصصی دولتی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون موفق به واردات حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع کالا‌های اساسی شده است که از این میزان کالا، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن را براساس برنامه حمل ابلاغی به استان‌هایی که اعلام نیاز کرده اند ارسال نموده اند.

او میزان موجودی کالا در بندر امام خمینی (ره) را مطلوب توصیف کرد و افزود: در حال حاضر قریب به ۳۰۰ هزار تن گندم و حدود ۱۵۰ هزار تن روغن خام در انبار‌ها موجود است که در مواقع ضروری و براساس برنامه حمل ابلاغی به استان‌های کشور که به این محصولات نیاز داشته باشند، ارسال می‌شوند.

جهان نژادیان اظهار داشت: هم اکنون بازرگانی دولتی مادر تخصصی دولتی ایران ۳ فروند کشتی حامل انواع کالا‌های اساسی را در بندر امام خمینی (ره) پهلودهی کرده است که در روز‌های آینده عملیات تخلیه محموله‌ها آغاز و به انبار‌ها انتقال داده خواهند شد، این در حالی است که عملیات تخلیه کالا روزانه حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار تن انجام می‌شود و آمار قابل قبولی از این بندر به اقصی نقاط کشور صورت می‌گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان متوسط تخلیه کالا‌های اساسی و بارگیری و حمل آن‌ها به سایر استان‌های کشور را ۱۳ تا ۱۷ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: تخلیه کشتی و بارگیری کالا با هماهنگی، تفاهم و تعاملی که همه عوامل مرتبط دارند صورت می‌گیرد.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

۲۸ فروند کشتی در بندر امام خمینی (ره) آرام گرفتند

این مقام مسئول درخصوص تعداد کشتی‌های وارد شده به بندر امام خمینی (ره) از ابتدای امسال تاکنون گفت: واردات محصولاتی از جمله برنج، شکر و روغن در قالب ۲۸ فروند کشتی انجام شده است که از این میزان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به سایر استان‌های کشور صادر شده اند و در حال حاضر با احتساب کشتی در حال تخلیه، موجود گندم به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ موجودی انبار‌ها قدرت تامین نیاز‌های مردم را دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حمل ریلی کالا، روشی مقرون به صرفه و سریع

حسین پور، معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پارسیان ریل شرق یکی از شرکت‌های طرف قرارداد اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان است که روزانه به میزان ۳ الی ۵ هزار تن گندم از طریق مسیر ریلی که بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با سایر روش‌های صادرات کالا در کشور است به سایر استان‌های کشور صادر می‌کند، البته اداره کل غله درصدد است در آینده‌ای نزدیک برنامه حمل ریلی را چندین برابر کند.

او ظرفیت ذخیره سازی انبار این شرکت را که ترکیبی از انبار‌های سرپوشیده، شوتینگ و سیلو‌ها است ۱۰۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: انبار پارسیان ریل شرق در اختیار شرکت مادر تخصصی دولتی ایران قرار دارد و یکی از مهم‌ترین انبار‌های سایت مجتمع بندری امام خمینی (ره) محسوب می‌شود که روزانه به میزان ۷ الی ۹ هزار تن عملیات تخلیه در این انبار انجام می‌شود.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

بکارگیری توان تجهیزاتی شرکت‌های پیمانکاری در تخلیه و بارگیری کالا

غلامرضا شیرالی، پیمانکار تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: با توجه به تاکید شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و اداره کل غله خوزستان مبنی بر تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی از جمله گندم به سراسر کشور، ما با همه توان تجهیزاتی در تامین کامیون و لودر برای جابجایی کالا‌ها به صورت شبانه روزی در منطقه حضور داریم.

او افزود: با استفاده از توان تجهیزاتی که در اختیار داریم، روزانه بالغ بر ۱۳ هزار تن کالا تخلیه و ۱۵ هزار تن بارگیری کالا بدون هیچگونه وقفه و مشکلی انجام می‌شود و همه تلاش خود را برای تامین کالا‌ها و تزریق به بازار مصرف به کار گرفته ایم تا هموطنان برای تهیه موادغذایی مورد نیاز دچار مشکل نشوند.

تامین کالا‌های اساسی یک طرف ماجرا برای رفع نیاز‌های مردم است، اما موضوعی که اهمیت زیادی در حفظ سلامت جامعه دارد، بررسی کالا‌های وارداتی و نمونه برداری از آن‌ها است و کوچکترین خللی در این زمینه می‌تواند جان هزاران نفر را به خطر بیندازد، به همین دلیل کارشناسان و ناظران سازمان غذا و دارو و اداره استاندارد با نمونه برداری‌های دقیق و سنجش سلامتی کالا‌های وارداتی از شیشه عمر هموطنان محافظت می‌کنند.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

ذره بین کارشناسان غذا و دارو، روی کالا‌های وارداتی

عبادی، کارشناس غذا و داروی بندر ماهشهر به خبرنگار ما گفت: در برنامه نمونه برداری از محموله‌های وارداتی اداره کل غله و بازرگانی خوزستان، براساس نامه ابلاغی از استان موظف به انجام نمونه برداری در همه ساعات شبانه روز و حتی روز‌های تعطیل هستیم، بطوریکه در روز‌های اربعین حسینی و حتی ساعت ۲ بامداد نیز برای عمل به وظایف خود در بندر امام خمینی (ره) حاضر می‌شویم.

او به ارسال نمونه‌های دریافتی از محموله‌های وارداتی به سازمان غذا و دارو در استان خوزستان با هدف صحت سنجی سلامت محصولات اشاره کرد و افزود: با اقدام به موقع عملیات تخلیه و بارگیری سرعت بیشتری خواهد گرفت.

ذره بین اداره استاندارد روی کالا‌های اساسی

رضا قیصی پور، مدیرکل استاندارد خوزستان در تشریح چگونکی نظارت بر واردات کالا و تشخیص استاندارد بودن آن‌ها به خبرنگار ما گفت: مثلثی متشکل از شرکت بازرسی، آزمایشگاه تایید صلاحیت شده و استاندارد تضمین شده وجود دارد که اداره استاندارد حدود مجاز ایمنی کالای موردنظر را مشخص می‌کند، سپس آزمایشگاه معتبر مجهز به تجهیزات تایید و کالیبره شده براساس روش‌های موجود توانایی آزمون را دارد.

او با بیان اینکه شرکت بازرسی که تحت صلاحیت اداره استاندارد، به عنوان نهاد حاکمیتی استاندارد قرار دارد و به آن اعتماد کرده و عملیات نمونه برداری و بازرسی کالا را انجام می‌دهد، افزود: در زمینه تولید موادغذایی مثل شیر که در داخل کشور تولید می‌شود، استاندارد‌های ملی تعریف و آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت مشخص شده است، در این هنگام تولیدکننده وقتی از مرجع صدور پروانه مثل سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت می‌گیرد، چون محصول مذکور مشمول مقررات استاندارد اجباری است تا قبل از اینکه از اداره کل استاندارد خوزستان گواهی استاندارد دریافت نکند، اجازه توزیع ندارد و در غیر این صورت متخلف شناخته می‌شود.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

قیصی پور به بررسی دقیق مراحل تولید شامل؛ ورود مواد اولیه تا خروج محصول نهایی اشاره کرد و بیان داشت: نمونه برداری و کنترل استاندارد‌های محصول پس از تولید صورت می‌گیرد و در صورت نبود مشکل و انطباق با موارد استاندارد، اجازه تولید و توزیع کالا را به مدت ۳ سال در قالب پروانه دریافتی و شماره مجوز در اختیار، به تولید کننده داده می‌شود، اما نظارت‌های اداره استاندارد بر محصول رافع مسئولیت استانداردسازی محصولات به عنوان واحد تولیدی نیست.

این مقام مسئول به تداوم نظارت‌ها بر تولید محصولات اشاره و تصریح کرد: در مدت ۳ سال، در چندین مرحله به صورت سر به واحد تولیدی مراجعه کرده و نمونه برداری و آزمون از خط تولید انجام می‌شود، همچنین در برخی موارد به صورت نامحسوس و در قالب طرح کنترل بازار در سراسر استان خوزستان با خرید محصول فروشگاه‌های عرضه کننده، تست کالای مورنظر صورت می‌گیرد، بدون اینکه از خط تولید باشد و مثلا از قبل هماهنگی‌ها انجام شده باشد و اگر کالای موردنظر مردود شد، اقدامات لازم برای واحد تولیدی موردنظر اجرا می‌گردد و واحد متخلف اجازه ادامه فعالیت تا رفع نقص را ندارد، ضمن اینکه در مواردی پروانه استاندارد نیز ابطال خواهد شد.

یک هزار و ۱۰۰ کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری

مدیر کل استاندارد خوزستان به انجام ۱۷ هزار مورد بازرسی در سطح استان طی پارسال اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار کالا و خدمات در کشور تولید می‌شوند که حدود یک هزار و ۱۰۰ مورد از آن‌ها مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند، به عبارت دیگر سایر موارد استاندارد برای آن‌ها تضمین شده است، ولی تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمت الزامی قانونی برای استانداردسازی ندارد، کما اینکه توجه استاندارد‌ها برای تجارت و بندرسازی مثمرثمر خواهد بود، ولی عمل آن به لحاظ قانونی تخلف محسوب نمی‌شود.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

نظارت بر کالا‌های وارداتی چگونه انجام می‌شود؟

او نمونه برداری از کالا‌های وارداتی را تصادفی و اتفاقی و براساس فرمول‌های مشخص و استاندارد‌های آماری عنوان کرد و ادامه داد: نمونه برداری ها به این شکل است که از هر حجم کالا به میزان، تعداد و از محل‌های مشخص نمونه برداری می‌شود و این نمونه باید بتواند معرف همه محموله باشد، به عبارت دیگر همه محموله تست نمی‌شود و فقط چند نمونه چند کیلویی به آزمایشگاه منتقل می‌گردد، ولی نوع نمونه گرفتن تکنیک خاصی دارد.

قیصی پور اظهار کرد: برخی کالا‌ها و محصولات پس از تایید و تولید نیاز به نگهداری و زنجیره سرد در حمل و نقل و فروشگاه‌ها دارند، اما گاهی اتفاق می‌افتد که کالا پس از ورود و نمونه گیری مورد تایید قرار می‌گیرد، ولی پس از عرضه در فروشگاه، به دلیل توزیع و نگهداری نامناسب در سبد کالا‌های غیراستاندارد قرار می‌گیرد.

اجرای فرایند کنترل کالا‌های وارداتی

او در ادامه با بیان اینکه برخی موادغذایی مثل روغن زیتون که میزان واردات و مصرف آن‌ها بالا است، گفت: برخی فروشگاه‌ها روغن‌های زیتون غیرخوراکی را به عنوان خوراکی به دست مشتری‌ها می‌دهند، این در حالی است که غیرخوراکی بودن آن‌ها به لاتین "پومس" نوشته شده و بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند و فروشنده‌ها از بی اطلاعی مردم سوءاستفاده می‌کنند  و در حالی است که این محصول به عنوان غیرخوراکی وارد کشور شده و قرار بر عرضه در فروشگاه‌ها نبوده و این سوءمصرف و تخلف از سوی عرضه کنندگان است، البته نوع مصرف و نگهداری بر کیفیت کالا تاثیر زیادی دارد.

بندر امام خمینی (ره) قلب تپنده اقتصاد دریایی جنوب کشور/ کالا‌های اساسی تحفه کشتی‌های اقیانوس پیما

نقش بندر امام خمینی (ره) در تامین کالا‌های اساسی و فرآورده‌های نفتی و حجم واردات بی نظیر است، اما آنچه امنیت غذایی و سلامت مصرف کنندگان را تضمین می‌کند، زنجیره بی بدیل واردات، تخلیه و بارگیری و نظارت بر کیفیت و سلامت کالا‌ها است تا محصولی سالم، استاندارد و با کیفیت به دست مصرف کنندگان برسد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار