تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۲۳۳۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم دزفول: انتقال آب رودخانه دز غیر کارشناسی است
  نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی انتقال آب دز را غیرکارشناسی دانست و گفت: آب دز در صورت انتقال، تنها باید برای تامین آب شرب جنوب استان خوزستان منتقل شود.

 سیداحمد آوایی روز چهارشنبه در جریان دیدار با وزیر نیرو در خصوص انتقال آب دز بیان کرد: طرح آبرسانی غدیر  از چندسال پیش توسط دولت و نهادهای بالادستی برای تامین آب‌شرب از سد کرخه و پایین‌دست رودخانه دز کلید خورده است.

وی افزود: انتقال آب از سرچشمه‌های دز و کارون اقدام غیرکارشناسی است که با وجود تذکر جدی متخصصان، این امر ادامه یافت و منجر به نابودی بخشی از جلگه خوزستان شد.

وی گفت: در ماه های اخیر با توجه به بحران جدی خشکسالی در شهرهای غربی و جنوبی خوزستان، مشخص شد  انتقال آب نتیجه ای جز نابودی خوزستان و به وجود آمدن ناهنجاری‌ها نخواهد داشت. 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تامین نشدن منافع مردم را خط قرمز دانست و ادامه داد:اجرای هر طرحی، باید مصلحت مردم با مطالعه دقیق و کارشناسانه در نظر گرفته شود.

وی گفت: پروژه آبرسانی غدیر، یک طرح ملی است که توسط دولت و نهادهای بالادستی به منظور تامین آب شرب شهرهای جنوبی خوزستان از سد کرخه در سال های گذشته کلید خورده و قرار است در آینده نیز، بخش اندکی از این انتقال آب، از پایین‌دست رودخانه دز تامین شود.

وی افزود: تصور اینکه مقرر شده تامین آب از دریاچه و یا بالادست رودخانه دز، آن هم برای مصرف کشاورزی و صنعتی باشد به دلیل اشتباه لفظی وزیر پیش‌آمده بود، در حالی که طی مذاکرات صورت گرفته با وی و مدیریت طرح غدیر، انتقال آب از طریق سد کرخه و پایین‌دست رودخانه دز( در محل ایستگاه پمپاژ W۲ اسپیل کرخه در ۳۵ کیلومتری شمال شوش) برای تامین آب شرب شهرهای جنوبی استان، تامین خواهد شد.

آوایی ادامه داد: این طرح باید تنها برای تامین آب شرب مردم شریف خوزستان اجرا شود تا مشکلی برای کشاورزان شمال خوزستان که حجم بالایی از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند به وجود نیاید؛ چنانچه در آینده کار غیر کارشناسی بر خلاف منافع مردم صورت گیرد، ما با تمام توان مخالفت خواهیم کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار