تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۳۱۸۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عدم ساماندهی صنوف مزاحم شهری ایذه و بلاتکلیفی مردم در مراجعه به شهرداری
 صنوف مزاحم شهری و آلاینده‌ها، یکی از عمده مشکلات مردم در شهرستان ایذه هستند. برهم‌خوردن آرامش خانواده‌ها و بلاتکلیفی در برابر عدم پاسخگویی مدیران شهری، باعث شده است تا مردم در شهری مثل ایذه از اجرای قانون در برابر متخلفین صنفی ناامید شوند.

  اینکه صنوف مزاحم و آلاینده‌ها چهره زشتی از شهر به نمایش می‌گذارند، به عنوان یک مطالبه عمومی، سال‌هاست برای مردم شهرستان ایذه به یک دغدغه عمده تبدیل شده است. نگرانیِ فرهنگی - اجتماعی که هیچ‌گاه توسط متولیان امور شهری در شورای شهر و شهرداری ایذه به آن پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشد.

موضوعی کاملا قابل‌لمس، برای مردم شهری که در آن هیچ‌گونه چارچوب قانونیِ برای ساماندهی صنوف مختلف در آن تا کنون اتخاذ نشده است.

یکی از اهالی معترض به بحث صنوف مزاحم در شهرستان ایذه می‌گوید: ایذه را نمی‌شود یک شهر دانست. چرا که اگر قوانین مدنی بر شهر حاکم بود، شهرداری شهر اجازه نمی‌داد که در قلب شهر صنوفی به فعالیت بپردازند که جایشان در شهرک صنعتی و حاشیه شهر است. می‌خواهم بدانم اگر خانه شهردار ایذه، در همسایه گی یکی از این صنوف مزاحم بود چه می‌کرد؟

او می‌گوید: خانواده ما در دوران کرونا در چندین مرحله مبتلا به این بیماری شدند. بیماری که به‌شدت نیاز به آرامش دارد. حالا تصور کنید صنوفی که در همسایه گی ما فعالیت دارند بدون درک از شرایط خانواده ما و با توجه به اینکه بارهای بار هم به آنها و هم به شهرداری ایذه مراجعه کردیم، زندگی و آسایش ما را مختل کردند. اینکه نمی‌شود هر روز ما نامه به دست از این اداره به آن سازمان برویم و کسی پاسخگوی ما نباشد.

برخی از شهروندان ایذه معتقدند: میلی در شهرداری ایذه وجود دارد که نمی‌خواهد به موضوع صنوف مزاحم ورود کند.

یکی از معاونین شهرداری ایذه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ما قبول داریم که تحمل سر و صدا سخت است، اما تا زیرساخت برای انتقال این صنوف مهیا نباشد، کاری از دست ما ساخته نیست. مدت‌هاست که شهرداری قطعه زمینی برای این صنوف خریداری و در نظر گرفته است، ولی به دلیل نبود امکانات برق، آب، گاز و ... هنوز قابلیت استفاده ندارد. واقعیت این است که هیچ اداره‌ای با شهرداری همکاری نمی‌کند. در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم اقدام به جابه‌جایی این صنوف کنیم، چون جایی برای انتقال آنها وجود ندارد.

قابل‌توجه مدیران شهرداری و شورای شهر ایذه، اینکه در ماده یک آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری این‌گونه آمده است:

«شهرداری‌ها موظف‌اند به‌منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آنها، نسبت به صدور حکم انتقال، جابه‌جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرآیند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام نمایند. در صورت عدم اجرای حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف مذکور، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آنها مطابق مفاد بند (20) ماده (55) قانون شهرداری اقدام کند.»/ایلنا


:
:
:
آخرین اخبار