تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۳۱۷۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از مدرسه پاییزه زبان فارسی دانشگاه چمران اهواز استقبال بی‌نظیری شد
  رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: استقبال از مدرسه پاییزه برای ما بسیار شگفت‌انگیز بود و ۴۵۰ نفر از سراسر جهان متقاضی ثبت‌نام در مدرسه فصلی آموزش زبان فارسی داشتیم.

داود پورمظفری اظهار کرد: عمده دانشجویان خارجی در ایران، دانشجویان عراقی‌اند که برای آموزش زبان فارسی به نوعی ملزم هستند چراکه یکی از الزامات تحصیل در ایران آموزش زبان فارسی است. در واقع برای این دانشجویان محرک فرهنگی و علاقه خاصی برای آموزش زبان در این زمینه وجود نداشت بلکه الزامات تحصیل در دانشگاه‌های ایران باعث روی آوردن این دانشجویان به آموزش زبان فارسی می‌شود.

وی با اشاره به هدف بخش دیگری از زبان‌آموزان برای آموزش زبان فارسی، افزود: بعد از فعالیت حدود دو سال و نیم مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز به این فکر افتادیم که مدارس فصلی زبان فارسی را فعال کنیم تا آن دسته از دانشجویانی که در حوزه ایران‌شناسی فعالیت می‌کنند و محرک‌های هنری، فرهنگی، آن‌ها را به سمت زبان فارسی کشانده است و یادگیری زبان فارسی برای آن‌ها هدف نیست، در این مدارس فصلی ثبت‌نام کنند.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بر این اساس حدود ۱۵ نفر از کشورهای مختلف در اولین مدرسه بهاره آموزش زبان فارسی ثبت‌نام کردند. در فصل تابستان به دلیل تعطیلی‌های مکرر نتوانستیم آن را ادامه دهیم اما مدرسه پاییزه از ابتدای مهر برگزار خواهد شد.

پورمظفری با اشاره به استقبال بی‌نظیر از زبان فارسی در سراسر جهان، گفت: حدود یک ماه تا یک ماه و نیم پیش فراخوان ثبت‌نام در مدرسه پاییزه آموزش زبان فارسی منتشر شد که استقبال از آن برای ما بسیار شگفت‌انگیز بود. ۴۵۰ نفر از سراسر جهان متقاضی ثبت‌نام در مدرسه فصلی آموزش زبان فارسی داشتیم. به عنوان مثال دانشجویانی از دانشگاه آکسفورد، شیکاگو، دانشگاه کانادا، دانشگاه‌های اروپای شرقی و مرکزی، آسیای میانه، آسیای شرقی، هند، ترکیه، پاکستان و ... متقاضی آموزش زبان فارسی بودند. این استقبال برای ما معنادار است از این جهت که اگر بتوانیم زبان فارسی را در دسترس همگان قرار دهیم، استقبال از آن بسیار زیاد است.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تصمیم گرفته‌ایم مدارس فصلی زبان فارسی را به صورت مستمر برگزار کنیم و تا جایی که ممکن است تعداد بیشتری را جذب دانشگاه کنیم، گفت: در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی در زمینه تأمین هزینه اعزام اساتید از ایران برای برگزاری کرسی‌های زبان فارسی و سفر خارجی‌ها به ایران وجود دارد، به نظر می‌رسد مدارس فصلی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و با هزینه‌های بسیار کم، مدارس زبان فارسی را به صورت مجازی برگزار کرد.

وی با اشاره به ساماندهی زبان‌آموزان خاطرنشان‌کرد: با توجه به نیروی انسانی محدود و تفاوت زمانی ۱۲ تا ۱۴ ساعته با برخی از کشورها، پس از گزینش از میان زبان‌آموزان، از تعداد ۴۵۰ نفر متقاضی، ۸۰ تا ۹۰ نفر را در ۹ کلاس ساماندهی کردیم.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: تجربه ما باعث آشکار شدن ظرفیت عظیمی در حوزه آموزش زبان فارسی شد. بنابراین از سایر دانشگاه‌های کشور دعوت می‌کنم که به آموزش زبان فارسی تنها به عنوان فرصت اقتصادی نگاه نکنند و به حمایت از کرسی‌های زبان فارسی بپردازند تا دوباره از راه دور و هزینه‌های بسیار کم به صورت مجازی این کرسی‌ها را راه‌اندازی کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار