تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۳۱۶۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضل سگ‌های بلاصاحب در شادگان/ آیا امیدی به رفع آن وجود دارد؟
سگ‌های بلاصاحب در شادگان تبدیل به معضلی برای شهروندان شده اند و بسیاری از مردم خواستار جمع آوری این حیوانات از سطح شهر هستند.
  طی چند سال اخیر به دلیل تغییرات محیط زیست شاهد مهاجرت سگ‌های زیادی از مناطق بیابانی و جنگلی به مناطق شهری هستیم.

در خصوص وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر‌ها دلایل متفاوتی وجود دارد، از سویی عده‌ای معتقدند که انسان‌ها به حریم زندگی سگ‌ها وارد شده اند، اما از سوی دیگر برخی اعتقاد دارند که انسان هم حق حیات روی کره زمین و داشتن یک حریم به دور از دیگر حیوانات را دارد.

پیشتر یک حامی حقوق حیوانات در گفتگو با خبرنگار ما علت ورود سگ‌های بلاصاحب به شهر‌ها را مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی آنان عنوان کرده بود که سگ‌ها حتی پس از فروختن گله از سوی چوپان به دلیل وفاداری، از صاحب خود دل نمی‌کنند و همچنان همراه آنان هستند، آن‌ها پس از آنکه پیرامون شهر غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کنند، به شهر‌ها وارد می‌شوند.

شهر شادگان نیز یکی از شهر‌هایی است که مقصد این مهمانان ناخوانده است. در این شهر علاوه بر معضلات و محرومیت‌های زیادی که وجود دارد حالا شهروندان با مشکل «سگ‌های ولگرد» نیز مواجه هستند. سگ‌هایی که شبانه روز به راحتی در نقاط مختلف شهر گردش می‌کنند و با پرسه‌ها و واق واق‌های گاه و بیگاه خود مردم را حسابی کلافه کرده اند.

به عقیده مردم شادگان سگ‌ها علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت کرده اند باعث ایجاد ترس و دلهره زیادی نیز به ویژه برای زنان و کودکان شده اند و علاوه بر آن به دلیل تزریق نشدن واکسن ها، تهدیدی جدی برای سلامت مردم به حساب می‌آیند.

وجود سگ های بلاصاحب در خیابان ها

بار‌ها شاهد حمله سگ‌های بلاصاحب به شهروندان شادگانی بوده ام

محمدامین زارع زادگان شهروند شادگانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این سگ‌ها علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت ما و فرزندانمان هستند، همیشه برای سیر کردن شکم خود در سطل‌های مقابل منازل مسکونی سرک می‌کشند و با این کار خود چهره زشتی نیز در شهر ایجاد کردند.

او افزود: رفت و آمد این سگ‌ها تهدیدی جدی برای سلامت و آسایش مردم است و باید جمع آوری شوند که به نظرم شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد هر چند اگر به نظر آسان نباشد.

محمد خنافره یکی دیگر از شهروندان شادگانی نیز می‌گوید: سگ‌های بلاصاحب شبانه روز در کوچه پس‌کوچه‌های شهر در حال پرسه زدن هستند و اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود تعداد آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا بار‌ها و بار‌ها شاهد حمله این حیوانات به همشهریان خود بوده ام.

استراحت سگ های بلاصاحب در مناطق مسکونی

خطرات بهداشتی سگ‌های بلاصاحب چیست؟

نوراله طاهری رئیس شبکه بهداشت و درمان شادگان نیز در خصوص مشکلات بهداشتی ناشی از پرسه سگ‌های بلاصاحب در شهر‌ها به خبرنگار ما گفت: علاوه بر آلودگی محیطی، پخش شدن فضولات آن‌ها در سطح شهر، آلودگی صوتی و بر هم زدن آرامش ساکنین، بیماری‌های زیادی از جمله بیماری هاری نیز از سگ‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود.

او افزود: بیماری هاری یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده است که از سوی سگ‌های بیمار و هار منتقل می‌شود.

جمع آوری سگ‌های ولگرد برای شهرداری مقدور نیست!

مرتضی زاهدی سرپرست شهرداری شهر شادگان پیش از این در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد به خبرنگار ما گفته بود که بر اساس شیوه نامه‌های صادر شده اتلاف سگ‌ها طبق قانون ممنوع است و باید سگ‌ها را جمع آوری و سپس عقیم سازی نماییم یا به ایجاد مکانی مناسب جهت نگهداری آن‌ها مبادرت ورزیم، که در حال حاضر چنین کاری با توجه به شرایط دشوار و نبود اعتبارات کافی «ناممکن» است.

او شیوه صحیح و جدید جمع آوری سگ‌های بلاصاحب مورد تایید دامپزشکی شهرستان شادگان را در ابتدا شناسایی این حیوانات، سپس درمان، بعد از آن نیز زنده گیری و در نهایت عقیم سازی می داند اما این اقدام نیز برای شهرداری مقدور نیست هر چند شهرداری بر اساس وظیفه خود از پیمانکاران جهت انجام این اقدام دعوت کرده، اما موفق به ایجاد ساز و کار مناسب به این منظور نشده است.

اگرچه به نظر می‌رسد شاید راهی برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در شادگان نباشد، اما شورای شهر می‌گوید که راهکار جمع آوری این حیوانات در دست بررسی است و به زودی نیز نتایج آن اعلام خواهد شد.

محل نگهداری سگ های بلاصاحب

شورا شهر شادگان: جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در حال پیگیری است

حسین اکبری فر عضو شورای شهر شادگان به خبرنگار ما گفت: ما در شورای ششم به محض ورود و شروع به کار، جمع آوری این سگ‌ها را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادیم و در این خصوص نیز از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، دعوت کردیم و یکی از شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده است.

او افزود: هزینه جمع آوری و نگهداری از این سگ‌ها را برآورد کردند و به ما اعلام شد، اما ما در شورا هنوز پیگیر آن هستیم تا شاید با هزینه کمتری این کار صورت بگیرد که به محض توافق، کار شروع خواهد شد، زیرا جمع آوری حیوانات از اولویت‌های بسیار مهم شورای شهر است .

این عضو شورای شهر مطرح کرد: لازم است شهروندان بدانند که بحث اتلاف و کشتن سگ‌ها در کار نیست بلکه جمع آوری است که ضمن عقیم سازی، از آن‌ها در یک مکان مناسب نگهداری می‌شود.

عقیم سازی سگ های بلاصاحب

آیا امیدی به رفع این معضل در شادگان است؟

رهاسازی سگ‌های ولگرد دلایل دیگری نیز دارد، برخی از افراد که به نگهداری از سگ‌ها می‌پردازند، پس از مدتی به دلیل خستگی از آن یا مخالفت اطرافیان با این مسئله ، این حیوان را در گوشه‌ای از شهر رها می‌کنند همان سگ پس از مدتی با دیگر حیوانات ارتباط برقرار کرده و با زاد و ولد بر جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود.

برخی هم معتقدند که سبک زندگی انسان‌ها نیز در افزایش تولید مثل سگ‌های بلاصاحب در شهر‌ها تاثیر داشته است. اسراف گسترده مردم در مصرف غذا‌ها در حالی که عده‌ای غذایی برای خوردن ندارند نیز از همین رو است و با رهاسازی پسماند غذا‌ها در سطل‌های زباله و اسراف در پخت و پز خوراکی‌ها باعث شده سگ‌ها بتوانند از آن تغذیه کرده و به زندگی خود ادامه دهند.

در هر حال وجود سگ‌های بلاصاحب به دلیل تغییرات در سبک زندگی یا تقلید از فرهنگ‌های وارداتی، مهاجرت و اسراف در خوراکی‌ها باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سطح شهر‌ها از جمله شادگان شده است که امید می‌رود با انجام اقدامات از سوی شورای شهر دشوار‌ها در این زمینه برطرف گردد.

 

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار