تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۳۱۶۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دلیل آبگرفتگی‌های اهواز چیست؟
  معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تبعات استفاده از شبکه فاضلاب برای تخلیه آب‌های سطحی، گفت: حجم دبی بسیار قابل ملاحظه از مجرای محدود عبور داده می‌شود و این سیستم، آسیب می‌بیند و در نتیجه در سال‌های خشکسالی و تابستان‌ها، ریزش خطوط و پس‌زدگی فاضلاب رخ می‌دهد.

صابر علیدادی در جلسه بررسی پروژه‌های دفع آب‌های سطحی که امروز (۲۳ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در صورت تکمیل طرح توسعه شبکه فاضلاب، توانایی دفع ۴۶۰ تا۵۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز وجود دارد.

 وی افزود: در دو سال اخیر در پی تغییر اقلیم، باران‌هایی در اهواز رخ داد که در پی آن در ۴۸ ساعت ۱۷ میلیون مترمکعب آب در اهواز جمع شد. با این جم بارندگی، بر اساس ظرفیت ۴۶۰ تا ۵۰۰ هزار مترمکعبی شبکه فاضلاب، ماندگاری آب ۱۵ تا ۱۶ روز طول می‌کشد تا این شبکه امکان تخلیه آب را داشته باشد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: همه شهرها باید سیستم فاضلاب و سیستم تخلیه آب‌های سطحی داشته باشند در حالی که از ابتدا، اهواز سیستم تخلیه آب‌های سطحی نداشته است و آب‌های سطحی از طریق شبکه فاضلاب دفع می‌شوند.

وی افزود: ممکن است پس از خشکسالی‌ها، ترسالی‌های شدیدی با بارش در مدت زمان کوتاه و دبی بالا رخ دهد بنابراین نمی‌توان به سیستم شبکه فاصلاب که تنها برای حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز طراحی شده است، اتکا کرد.

علیدادی گفت: در شرایط کنونی، دفع آب‌های سطحی تقریبا در یک شبکه نیمه مرکب و مرکب در حال انجام است اما برای دفع آب‌های سطحی بر اساس بارش‌های دو سه سال اخیر باید سیستم مجزا دیده شود.

وی بیان کرد: در فصل زمستان، برای تخلیه آب‌های سطحی از طریق سیستم فاضلاب، حجم دبی بسیار قابل ملاحظه از مجرای محدود عبور داده می‌شود و این سیستم، آسیب می‌بیند و در نتیجه در سال‌های خشکسالی و تابستان‌ها، ریزش خطوط و پس‌زدگی فاضلاب رخ می‌دهد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تاثیر توسعه شهری در نقاط مختلف در آبگرفتگی اهواز، افزود: در منطقه گاومیش‌آباد، منازل در دره‌ای احداث شده است که در پی بارش‌های شدید، این نقطه دچار آبگرفتگی شد و منازل مردم زیر آب رفت.

وی با بیان اینکه شیب عمومی اهواز جنوبی است، گفت: همزمان با توسعه شهر باید شبکه فاضلاب و سیستم دفع آب‌های سطحی توسعه یابد که به دلیل عدم پیشرفت این دو مورد، چنین اتفاقاتی رخ داده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار