تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۳۱۶۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عامل حفاری غیرمجاز میراث فرهنگی در دزفول دستگیر شد
 فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از دستگیری یک سوداگر اشیای فرهنگی در دزفول خبر داد و گفت: خودروی این عامل حفاری غیرمجاز توقیف و ادوات حفاری ضبط شدند.

 سرهنگ رامین مکناوی روز سه شنبه افزود: طبق گزارش‌های رسیده مبنی بر حضور حفاران غیرمجاز در منطقه کوهستانی دول زنگی شهرستان دزفول، عوامل پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان به محل اعزام و با همکاری پرسنل نیروی انتظامی موفق به دستگیری یک نفر و توقیف یک دستگاه خودرو و کشف و ضبط ادوات حفاری شدند.

وی با بیان اینکه این افراد در ۲ نقطه نزدیک به هم، حفاری‌هایی به طول و عرض ۲ متر و عمق یک متر انجام داده بودند، ادامه داد: باتوجه به کوهستانی بودن منطقه، سه نفر دیگر از مجموع عاملان حفاری غیرمجاز متواری شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: پس از اعلام به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول به‌منظور کارشناسی و پیگیری حقوقی، موضوع پس از مستندنگاری از راه مراجع قضائی برای شناسایی سایر افراد خاطی در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی،  هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی  و فرهنگی ممنوع است.

سرهنگ مکناوی با بیان اینکه حفاران میراث فرهنگی از ۶ ماه تا سه سال حبس خواهند شد، افزود: اشیای مکشوف به نفع وزارت میراث‌فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم و ضبط می‌شوند.

وی ادامه داد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرک و اماکن مذهبی انجام شود، علاوه بر ضبط اشیای مکشوف و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار