تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۳۱۴۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: مالیات صنایع بزرگ خوزستان در داخل استان پرداخت شود
 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه پرداخت مالیات صنایع بزرگ مستقر در استان باید در داخل خوزستان انجام شود گفت: بخشی از این مالیات در جهت توسعه استان و بر اساس اولویت های تعیین شده هزینه می شود.

  صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم خوزستان اظهارداشت: موضوع بیکاری به عنوان مهمترین اولویت کاری دولت در استان محسوب می شود.

وی بیان داشت: این استان در اقتصاد ملی و توسعه کشور از جایگاه رفیعی برخوردار است و  موضوع بیکاری از راهکارهای مشخصی برخوردار است که باید به آنها توجه کارشناسی و ویژه شود. 

خلیلیان با اشاره به واحدهای تولیدی راکد و یا نیمه تعطیل متعدد در خوزستان بیان داشت: برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که واحدهای صنعتی متوسط و کوچک بخش عمده ای از صنایع و تولیدات استان را دربر می گیرند که با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند.

نماینده عالی دولت در خوزستان ادامه داد: احیا و استفاده از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی نیازمند آسیب شناسی مشکلات موجود آنها است.

استاندار خوزستان احیا واحدهای راکد و بکارگیری ظرفیت کامل خطوط تولید صنایع کوچک و متوسط در استان را به عنوان یک میانبر برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار در استان عنوان کرد و گفت: این راهکار یک اقدام کارشناسی است که در دیگر کشورهای جهان نیز برای کاهش نرخ بیکاری مورد استفاده قرار گرفته است.

وی بیان داشت: یکی از مولفه های مورد تاکید در بحث اقتصاد کلان، موضوع بهره وری و استفاده از سرمایه گذاری های صورت گرفته است که همواره باید در استان خوزستان به آن توجه کرد.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: همچنین برای خروج واحدها از رکود، باید کار گروهی ایجاد شود تا از طریق آن نسبت به شناسایی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه های مختلف مانند چالش های بانکی، تامین اجتماعی و مالیات چاره اندیشی شود.

خلیلیان با تاکید بر اینکه استفاده از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می تواند با ایجاد ارزش افزوده بیشتر دستاوردهای اقتصادی و تجاری متعددی را برای استان درپی داشته باشد گفت: در زمینه صادرات باید کشورهای همسایه که خوزستان مشترکات فرهنگی متعددی با آنها دارد نیز توجه گردد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در عین حال، موضوع مسکن یکی از سیاست های دولت در خدمت به مردم محسوب می شود که قوانین مربوطه آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

وی بیان داشت: در فرآیند توسعه مسکن، زمین مورد نیاز از سوی دولت تامین می شود که از این طریق ۵۰ درصد هزینه ساخت خانه برای عموم مردم کاهش می یابد.

نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه بخش دیگری از هزینه مربوط به ساخت مسکن از طریق تسهیلات بانکی و همچنین آورده متقاضیان پرداخت خواهد شد گفت: در این مسیر، ساخت و ساز مسکن در شهرهای مختلف کشور و بخصوص استان خوزستان سرعت خواهد یافت.

خلیلیان با تاکید بر اهداف چندجانبه دولت در حوزه اقتصادی بیان داشت: ساخت و ساز مسکن علاوه بر اینکه منجر به کنترل قیمت ها خواهد شد، باعث ایجاد فرصت های شغلی متعدد در این حوزه می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ رشته شغلی در بخش ساختمان وجود دارد گفت: استان خوزستان از ظرفیت لازم برای توسعه فرصت های شغلی در بخش ساخت و ساز را دارد.

استاندار خوزستان در ادامه به موضوع ایجاد ارزش افزوده در بخش پایین دست صنایع پتروشیمی و ایجاد پتروپالایش ها در حوزه فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: استان خوزستان در این زمینه ها دارای ظرفیت های بسیار مناسبی است که قطعا علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی مناسب ، باعث ایجاد ثروت در استان می شود.

پرداخت مالیات صنایع بزرگ خوزستان در داخل استان

خلیلیان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صنایع بزرگ کشور در استان خوزستان ایجاد شده اند گفت: این صنایع در قبال ایجاد آلایندگی و استفاده از ظرفیت های استان مسئولیت هایی دارند.

وی ادامه داد: از جمله این مسئولیت ها، کمک به رشد اقتصادی خوزستان است که در این رابطه موضوع پرداخت مالیات این صنایع در داخل استان با جدیت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان یادآورشد: خوزستان از درآمدهای مالیاتی دولت بهره مند خواهد شد و پرداخت مالیات صنایع بزرگ در استان، باعث افزایش سهم استان از این درآمدها می شود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان یادآورشد: علاوه بر این نیز، انتقال حساب های بانکی صنایع از دیگر استانهای کشور به داخل استان باعث افزایش گردش مالی استان و اختصاص تسهیلات مورد نیاز بانکی به سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد شد.

خلیلیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع متفاوت بودن محل زندگی برخی مدیران صنایع بزرگ استان با محل کار آنها اشاره کرد و گفت: این مدیران باید توجه داشته باشند که در هرکجا که زندگی می کنند باید بدنبال پیدا کردن شغل بگردند.

مانع تراشی دستگاه های دولتی در پیشرفت طرح فاضلاب اهواز قابل قبول نیست

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر برخی از بازدیدهای شبانه خود را به مناطق محروم و همچنین بررسی پروژه های عمرانی استان از جمله طرح فاضلاب کلانشهر اهواز اختصاص داده است گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که در مسیر پروژه شبکه فاضلاب اهواز، شرکت نفت مانع پیشرفت طرح شده است.

وی بیان داشت: مانع تراشی دستگاه های دولتی از جمله شرکت نفت در مسیر این پروژه قابل قبول نیست.

اتمام واکسیناسیون خوزستانی های بالای ۱۸ سال تا آبان ماه

استاندار خوزستان همچنین به ضرورت تکمیل واکسیناسیون همه افراد بالای ۱۸ سال در استان اشاره کرد و گفت: تلاش می شود بر اساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته تا ۱۵ آبان ماه امسال، روزانه ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان خوزستانی موفق به دریافت واکسن (شامل دوز اول و دوم) شوند.

خلیلیان یادآورشد: در این رابطه از کادر درمان نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی، ارتش و سپاه استفاده خواهد شد.

به گفته وی تاکنون ۲ میلیون خوزستانی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تلاش می شود در ماه های آبان یا آذر امسال مدارس و دانشگاه های استان بازگشایی خواهد شد گفت: به مرور با عادی شدن شرایط و فروکش کردن بیماری کرونا در استان همزمان با سراسر کشور، مشاغل پرخطر بازگشایی می شوند.

نماینده عالی دولت در خوزستان به بهبود شرایط کنترل وضعیت کرونا در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: تا ۲ هفته گذشته روند ابتلا به کرونا در استان روزانه ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر بوده که این آمار امروز به پنج هزار و ۶۰ نفر رسیده است.

وی یادآورشد: کاهش آمار مبتلایان استان ناشی از انجام واکسیناسیون های صورت گرفته است.

حقابه خوزستان باید بطور کامل اختصاص یابد

استاندار خوزستان همچنین به موضوع حقابه استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مدیریت منابع آب باید بشکل مطلوب و جدی اجرایی شود.

وی حقابه مورد نیاز و تعیین شده برای خوزستان را مطالبه جدی استان عنوان کرد و گفت: همانگونه که منابع نفتی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور اختصاص می یابد و به عنوان یک سرمایه ملی محسوب می شود، انتظار می رود که حقابه استان خوزستان نیز به همین شکل برای مسئولان کشوری مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این طرح در دورانی که بنده مسئولیت وزارت جهادکشاورزی را برعهده داشته اند دارای ساختار و ردیف های اعتباری شد.

وی ادامه داد: تا پایان دوره مسئولیت من به عنوان وزیر جهادکشاورزی ۸۰ هزار هکتار آن اجرایی شد و بخش دیگری از آن در دولت قبل عملیاتی شد و تلاش می شود فاز دوم آن با جدیدت با سرعت بیشتری به مرحله اجرا درآید.

خلیلیان همچنین به موضوع قیمت گذاری خرید تضمینی خرما و گندم اشاره کرد و گفت: با تصمیم وزارت جهادکشاورزی خرید تضمینی خرما ۹۲ هزار و گندم ۷۵ هزار ریال تعیین شد.

وی بیان داشت: این قیمت گذاری در حوزه گندم باعث می شود که پس از پنج سال، مجدد کشور به خودکفایی در تولید این محصول (گندم) دست پیدا کند.

بازسازی آبادان و خرمشهر بطور کامل محقق نشده است

استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر در جریان هشت سال دفاع مقدس بیشترین آسیب ها را متحمل شده است گفت: بررسی ها نشان می دهد که این شهرها در این مدت بطور کامل بازسازی نشده اند.

خلیلیان یادآورشد: شرایط موجود در این شهرها به شکلی است که ظاهرا به تازگی جنگ تحمیلی پایان یافته است و هنوز آثار آسیب های وارده در خیابان ها وجود دارد.

وی بیان داشت: با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس گذشته اما اقدامات لازم در خصوص شهرهای آبادان و خرمشهر انجام نشده و در این مسلما عادی است اگر مردم اظهار نارضایتی کنند.

تیم های ورزشی خوزستان ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را ایجاد کنند

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استان خوزستان در زمینه ورزش قهرمانی استعدادها و ظرفیت های بسیار متنوع و ویژه ای دارد گفت: در این راستا باید توجه داشت که ورزش همگانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

خلیلیان ورزش همگانی را پشتوانه ورزش قهرمانی عنوان کرد و گفت: ایجاد زمینه حضور همه جوانان و علاقمندان به ورزش در استان باید فراهم گردد.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه بودجه های دولتی نمی تواند به تنهایی پاسخگوی تیم های ورزشی در استان باشد گفت: استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این تیم ها موضوعی است که نیازمند توجه و چاره اندیشی دارد.

استاندار خوزستان به موضوع عرضه برخی از باشگاه های فوتبال مستقر در پایتخت جهت عرضه در بورس اشاره کرد و گفت: استقبال برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ورزش همواره وجود دارد و لازم است زمینه آن ایجاد گردد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار