تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۳۱۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بخاری هیزمی برای ویلا

آیا بخاری هیزمی کل خانه را گرم می کند؟

 بخاری هیزمی

 

میزان گرمای بخاری هیزمی

بخاری های هیزمی باعث می‌ شوند هیزم به شکل کارآمدتر بسوزد و می‌ تواند در مقایسه با شومینه های باز، گرمای بیشتری ایجاد کند.

در کل شومینه های باز، در آزاد کردن گرما اصلا موفق عمل نمی کنند. معمولاً بخاری هیزمی در اتاق اصلی نصب می ‌شود و طبق ابعاد فضایی که قرار می گیرد باید سایزش را انتخاب کنید. در کنار این مورد، هزینه خرید بخاری هم مهم است. بسیاری از افراد به دنبال راه های مقرون به صرفه برای گرم کردن کل خانه و یک بخاری هیزمی بسیار مفید هستند. اما همیشه این سوال مطرح است که آیا بخاری هیزمی کل خانه را گرم می کند؟

طراحی بخاری هیزمی به گونه ای نیست که همه خانه را گرم کند اما می تواند گرمای اتاق خواب یا فقط یک قسمت از خانه را تامین کند. با این وجود، نصب بخاری هیزمی در نقطه ای مناسب در منزل به همراه کمک به جریان انداختن گرما بین اتاق ها و یا استفاده از مخزن آب گرم، به افزودن دما در کل خانه کمک می کند. عوامل مختلفی هستند که روی میزان گرمای بخاری هیزمی و پخش آن در کل خانه تاثیر می‌ گذارند.

بخاری های هیزمی مدرن در ایجاد گرما برای خانه بسیار خوب و مناسب هستند. این بخاری ها به گونه ای طراحی شده اند که از شومینه های باز سنتی، موثر تر و کارآمد تر باشند. میزان کارآمدی بخاری های هیزمی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است در حالی که این رقم برای شومینه های باز کمتر از ۱۰ درصد است. بخاری هیزمی، با نگهداری گازهای زائد حاصل از آتش درون محفظه برای مدتی طولانی تر به تولید گرمای بیشتر کمک می کند در حالی که تمامی هوای داخل و خارج بخاری هیزمی قابل تنظیم است و این آتش کاملاً قابل کنترل می باشد.

بخاری هیزمی

همین مسئله باعث می ‌شود بخاری های هیزمی گزینه ای محبوب برای خانواده ها شوند و در هر نقطه از منزل که قابل نصب باشند قرار بگیرند اما معمولاً در داخل شومینه های باز قرار می‌گیرند تا از دودکش توکار شومینه استفاده بهینه شود. وقتی نوبت به انتخاب بخاری هیزمی می‌ شود، باید طبق سایز اتاقی انتخاب شود که قرار است آنجا قرار بگیرد. دقت به این امر سبب می شود بخاری هیزمی بلا استفاده یا بیش از حد استفاده نشود و هر دوی این ها منجر به سوختن ناکارآمد آتش می شود که گرمای کمتری هم تولید خواهد شد.

در کل اگر بخاری هیزمی برای یک فضا بیش از حد بزرگ باشد، پس باید با دمای کمتری بسوزد تا برونده گرمایی خنثی شود. آتش با دمای کم که خفه می سوزد، منجر به تولید کریوزوت خواهد شد. از طرف دیگر اگر بخاری هیزمی بسیار کوچک باشد مجبور خواهید بود با دمای بالا آن را به کار بیندازید تا فضا به خوبی گرم شود.

 

چگونه با یک بخاری هیزمی خانه را گرم کنیم؟

برای این که بخاری هیزمی بتواند همه خانه را گرم کند، هم مکان قرار گرفتن آن و هم نحوه انتقال گرما در سرتاسر خانه باید در نظر گرفته شود. برای این که بتوانیم کل خانه را با یک بخاری هیزمی گرم کنیم آن بخاری باید:

  • در طبقه اول یا همکف باشد (طبقه های بالا نباشد)
  • در نقطه مرکزی خانه باشد، جایی که گرما بین اتاق ها پخش شود
  • در داخل محل یک شومینه باز قرار بگیرد

 

چون که گرما به بالا می رود، اگر به دنبال گرم کردن کل خانه با یک بخاری هیزمی هستید، باید آن را در طبقه همکف خانه قرار دهید. نقطه مرکزی طبقه همکف خانه، نقطه مناسبی است چون گرما راه خود را به بالا پیدا می کند و طبقه دوم و بالاتر گرم خواهد شد. معمولاً بخاری های هیزمی در داخل شومینه های جلو باز نصب می شوند. اگر شومینه آماده دارید که دودکش تو کار دارد و در مرکز خانه قرار گرفته، پس بهترین مکان برای نصب بخاری هیزمی تان همین جا است.

 

 

انتقال گرما از بخاری هیزمی

مکان بخاری هیزمی در منزل، روی نحوه گرما دهی آن در کل خانه تاثیر می گذارد اما این که گرما چقدر خوب در سرتاسر خانه منتقل می ‌شود نقش بسیار مهمی دارد. اگر می‌ خواهید بتوانید بخش بیشتری از منزل را با بخاری هیزمی گرم کنید پس باید موارد زیر را در نظر بگیرید تا هوای گرم حرکت کرده و به اطراف برود:

  • لوله های هوارسان به بخاری
  • فن های سقفی
  • فن های کف
  • نصب دمنده در بخاری هیزمی

 

فن های غیر متصل که از بخاری هیزمی جدا هستند می‌ توانند برای کمک به جریان انداختن هوای گرم ایجاد شده توسط بخاری هیزمی در اطراف خانه استفاده شوند. فن های سقفی برای فرستادن گرما از سقف به زمین به کار می روند در حالی که فن های کف، گرما را به طبقات بالا تر می فرستند. مدل های خاصی از بخاری هیزمی هم "دمنده تلفیق شده" دارند. اگرچه بخاری های هیزمی مدرن می ‌توانند گرما را از داخل یک اتاق به خوبی انتقال دهند اما دمنده هم می تواند برای حرکت دادن هوای گرم به اطراف استفاده شود. دمنده ها می ‌توانند در بخاری هایی که فاقد این وسیله اند نصب شوند.

 

نصب مخزن آب در بخاری هیزمی

بسیاری از مدل های بخاری هیزمی هم دارای مخزن آب هستند که برای گرم کردن منزل مفید می باشند. همچنین مخزن آب گرم برای سیستم گرمایش مرکزی هم مناسب است و استفاده های فراوانی دارد. در اینجا چند نکته درباره بخاری های مخزن دار وجود دارد:

  • افزودن مخزن آب به بخاری هیزمی باعث کاهش دمای درون محفظه بخاری می ‌شود
  • بخاری هایی که مخزن آب دارند، دو برابر هیزم بیشتر در مقایسه با سایر مدل های معمولی استفاده می کنند
  • هیزم بیشتر سبب نگهداری و مراقبت بیشتر آتش می شود
  • مخزن آب، سطحی دیگر از پیچیدگی برای بخاری ایجاد می ‌کند و به همین دلیل بخاری نیازمند سرویس کردن مداوم توسط فرد متخصص برای خوب عمل کردن مخزن آب خواهد بود.

 

 

وقتی نوبت به استفاده از بخاری هیزمی مخزن دار می شود تا خانه را گرم کند، مزایای داشتن مخزن باید بر معایب آن سنگینی کند که می تواند شامل مواظبت مداوم بخاری هیزمی ( بیشتر از قبل ) باشد و این که بخاری هم گرمای کمتری منتشر می ‌کند.

:
:
:
آخرین اخبار