تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۳۰۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به عملکرد حردانی و سلمانی در بازی تیم‌ملی مقابل سوریه
یک کارشناس فوتبال با تمجید از عملکرد حردانی و سلمانی، خوزستانی‌های تیم‌ملی در بازی با سوریه، گفت: استارت معرکه و انفجاری صالح حردانی و ‌پاس تک‌ضرب او به قلی‌زاده را می‌توان کمتر در فوتبال ایران مشاهده کرد و نوید بخش یک فولبک راست را به تیم‌ملی ایران می‌دهد.
امین یزدانی درباره عملکرد صالح حردانی و جعفر سلمانی دو بازیکن جوان و ‌جویای نام خوزستانی در تیم‌ملی مقابل تیم‌ملی سوریه، اظهارکرد: تیم‌ملی فوتبال کشورمان اولین بازی خود جهت راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را مقابل تیم قدرتی و فیزیکی سوریه در ورزشگاه آزادی برگزار کرد و نخستین سه امتیاز این بازی مهم را کسب کرد تا به تنهایی بر صدر جدول گروه A منطقه آسیا تکیه بزند. در این بازی صالح حردانی مدافع کناری راست فولاد خوزستان نیز حضور داشت. بازیکنی که سال گذشته توسط نکونام‌ در ترکیب اولیه این تیم مورد استفاده قرار گرفت و سریعا جایگاه ثابتی در تیم فولاد پیدا کرد. حردانیِ جوان با چنان انگیزه و اعتماد به نفسی برای فولاد به ویژه در لیگ قهرمانان آسیا بازی کرد که چشم‌ها را به سوی خود خیره و همه را نسبت به آینده درخشان خود امیدوار کرد.

وی بیان کرد:‌ او در تیم فولاد با رفت‌وآمدهای دائمی‌اش در کانال کناری سمت راست زمین‌ از این‌ بازیکن سرعتی تکنیکی که از ارسال های باکیفیتی نیز برخوردار است، فولبکی قابل اعتماد و مطمئن ساخت. عملکرد فوق‌العاده حردانی به شکلی پیش رفت که سایر مدافعین کناری فولاد را نیمکت‌نشین محض کرد. این بازیکن ۲۲ساله اگر به حاشیه رانده نشود و فقط به دنبال فوتبال باشد و روی کارش متمرکز شود و ‌همچنین مشاورین خوبی داشته باشد، می‌تواند سال‌ها پست مدافع راست تیم‌ملی کشور را به خود اختصاص دهد و ‌به نوعی آن را بیمه کند.

این کارشناس افزود: به نظر من صالح حردانیِ جوان و با اخلاق، هرچه در فاز تهاجمی فوق‌العاده است اما در کارهای دفاعی مقداری ضعف دارد. مربیانش باید به شکلی تخصصی هم در باشگاه فولاد و هم در تیم‌ملی، روی کارهای دفاعی‌اش بیشتر کار کنند تا در دو فاز دفاعی و ‌هجومی از توازن و بالانس خوبی برخوردار شود زیرا او ‌چنین پتانسیلی را دارد. سرعت حردانی، ‌هوش زمانی و مکانی و خلاقیتش در چنین سطحی از بازی فوتبال، قابل توجه و ‌تامل است. هنگامی که او در ابتدای نیمه دوم بازی تیم‌ملی مقابل سوریه وارد بازی شد، گویی سال‌ها تجربه در تیم‌ملی را به یدک می‌کشید و این نیز فاکتور کلیدی در پیشرفت هر بازیکن جوان می‌تواند باشد.

وی عنوان کرد: اوج کار صالح حردانی را می‌توان در به ثمر رسیدن تک گل ایران ‌به وضوح دید؛ ارسال بلند خلیل‌زاده، استارت معرکه و انفجاری صالح حردانی و ‌پاس تک‌ضرب او به قلی‌زاده را می‌توان کمتر در فوتبال ایران مشاهده کرد. این نشان از شناخت زمان و فضای مناسب بود که این جوان خوزستانی در این مورد بسیار حرفه‌ای عمل کرد و نوید بخش یک فولبک راست را به تیم‌ملی ایران می‌دهد.

وی افزود: به نظرم اگر کادر فنی سابق فولاد در دو فصل اخیرشان به بازیکنان آکادمی فولاد چون حردانی بها و فرصت بازی می‌دادند، قطعا شاهد حردانی‌های بیشتری در فوتبال خوزستان و ایران بودیم.

یزدانی در ادامه نیز درباره جعفر سلمانی، گفت:‌ سلمانی بازیکن چند پسته تیم دراگان اسکوچیچ نیز همانند بازی دوستانه‌ای که تیم‌ملی در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برابر سوریه انجام داد، مجددا از سوی اسکوچیچ در پست غیر تخصصیِ فولبک راست به کار گرفته شد. اساسا سلمانی یک وینگر چپ و معکوس است و حتی به عنوان فولبک چپ هم در زمان سرجیو و ‌حتی خودِ اسکوچیچ در تیم نفت‌آبادان در این پست بازی کرده بود اما قطعا دراگان‌ از بازی گرفتن سلمانی در سمت راست خط دفاعی تیم‌ملی، هدفی را دنبال می‌کند که متاسفانه می‌بینم یکی از سایت‌های مغرض که یا متوجه برنامه تاکتیکی دراگان نیست یا چون جعفر سلمانی به عللی حاضر به مصاحبه با آن‌ها نیست، درصدد تخریب این جوان‌ محجوب و با کیفیتِ شادگانی تیم‌ملی و استقلال تهران است.

وی افزود: اساسا هدف اسکوچیچ از به کار گیری جعفر سلمانی در سمت راست خط دفاعی، علی‌رغم این‌که جعفر بازیکن چپ پای تخصصی است، بیشتر شرکت در کارهای دفاعی است زیرا دراگان تا زمانی که ناچار نشود که تیمش باید از دو سمت کانال کناری زمین بی‌محابا حمله کند تا نتیجه مورد نظر را بگیرد، همواره به یکی از دو فولبک خود اجازه شرکتِ فعال در فاز تهاجمی تیمش را می‌دهد. در نیمه اول این وحید امیری بود که دائما از سمت چپ رو به جلو حرکت می‌کرد و دراگان به جعفر سلمانی کمتر اجازه شرکت در حملات از کانال کناری زمین را می‌داد تا قلی‌زاده نیز کمتر مجبور شود جهت شرکت در کارهای دفاعی به عقب برگردد. البته چنین برنامه‌ای را پپ گواردیولا در تیم من‌سیتی انجام‌ می‌دهد و از کایل واکر به عنوان فولبک کاذب استفاده می‌کند، کاری که‌ دراگان ‌از سلمانی خواسته بود.

این مفسر فوتبال عنوان کرد: از طرفی  اسکوچیچ‌ پی‌ برد که مربی سوری در پایان نیمه اول متوجه شده که عمده حملات ایران ‌از سمت چپ شکل می‌گیرد و حرکت رو به جلو در سمت راست ما انجام نمی‌شود، پس نزار محروس مربی سوریه توانست با ایجاد تراکم و فشردگی، منطقه چپ ما را تا حدود زیادی ببندد. بنابراین دراگان نیز صالح حردانی جوان‌ رعنای رامهرمزی فولاد خوزستان را به جای سلمانی وارد زمین کرد و ‌محمدی را در سمت چپ به کار گرفت و امیری در پست قدوس قرار گرفت.

وی گفت:‌ سرانجام‌ تیم‌ملی با استفاده از این دو فولبک تازه وارد، به ویژه حردانیِ سرعتی و ‌تکنیکی که با حرکت در کناره زمین، راهی جهت رسیدن به دروازه ابراهیم‌ عالمه دروازه‌بان تیم‌ملی سوریه پیدا کرد و تیم‌ملی ما از طریق حرکت آموزشی حردانی از کناره سمت راست، پایه‌گذار تنها گل بازی تیم‌ملی فوتبال کشورمان شد. به نظر من اگر از سلمانی در سمت چپ تیم‌ملی استفاده شود و اسکوچیچ‌ اندکی آزادی عمل به او بدهد، قطعا کیفیت بازی سلمانی به مراتب بیشتر از این‌ها به چشم می‌آید اما هر مربی برای برنامه‌هایش یک راهبرد و استراتژی تعیین می‌کند.پس دراگان بهتر می‌داند که چگونه از بازیکنان خود بازی بگیرد. بنابراین باید به دیدگاه و اختیار مربی در چینش‌ها احترام‌ گذاشت زیرا او پاسخگوی عملکرد و نتایج تیم‌ تحت هدایتش خواهد بود.

یزدانی خاطر نشان کرد: سلمانی در انجام وظایف دفاعی و شعاع حرکتی که اسکوچیچ برای او در نیمه اول تعریف کرده بود، موفق بود و توانست توپ‌های فراوانی را از حریف سوریه‌ای قطع کند و انرژیک نشان داد. در نهایت جعفر سلمانی و صالح حردانی، این دو بازیکن ‌جوان و آینده‌دار تیم‌ملی که به اتفاق کنعانی‌زادگان سه بازیکن خوزستانی تیم‌ملی کشورمان‌ را تشکیل می‌دادند، این نوید را می‌دهد که فوتبال خوزستان همانند سابق تعداد بیشتری بازیکن در تیم‌ملی فوتبال ایران داشته باشد. امیدوارم‌ مربیان خوزستانی بهای بیشتری به جوانان مستعد و جویای نام‌ خوزستان بدهند زیرا معدن فوتبال ایران مملو از بازیکنان باکیفیت است که فقط به اعتماد و چشم‌ بینا نیاز دارند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار