تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۳۰۵۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرگردانی بیماران با بروز علائم / موارد بستری در خوزستان بالا است
  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم قرنطینه بیماران کرونا گفت: زمانی که فرد به ویروس مبتلا شد نباید در جامعه سرگردان شود اما اکنون مساله بدی که وجود دارد این است که بلافاصله پس از بروز علائم، مردم دنبال این هستند که کجا بروند و این کار موجب انتقال ویروس می‌شود.

دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: وضعیت بیماری در دنیا، کشور و خوزستان تقریباً مشابه و در حال یکه‌تازی است. هرازگاهی خبری از سوش جدیدی از جمله لامبدا می‌رسد و روز گذشته فرمانده قرارگاه عملیات کرونا در تهران از شناسایی یک مورد مشکوک به این سویه خبر داد.

 وی افزود: البته اگر در این خصوص صحبت نمی‌شد هم باید بدانیم زمانی که یک ویروس در نقطه‌ای از دنیا وجود دارد همه باید بنا را بر این بگذارند که ویروس در همه جا پخش شده است. ما هم فکر می‌کردیم که ویروس جهش‌یافته دلتا در کشور وجود ندارد اما بعدها متوجه شدیم که مدت‌ها است این سویه در حال چرخش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در دو هفته اخیر شتاب افزایش بیماری کمی آهسته‌تر شده است و به تدریج منحنی بیماری در حال خم شدن است که این موضوع شاید این نوید را می‌دهد که به تدریج پیک را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم پیک را پشت سر گذاشته‌ایم که به اوج موارد بیماری برسیم و به تدریج مقدار ابتلا کاهش یابد. البته ممکن است گاهی اوقات حرکات سینوسی ایجاد شود.

علوی بیان کرد: البته همچنان موارد بستری در خوزستان بالا است و به تبع آن هرچه تعداد بیماران بیشتر شود تعداد موارد مرگ بیشتر خواهد بود.

وی در خصوص علائم ابتلا در سوش دلتا گفت: علائم بیماری در همه سویه‌ها یکنواخت است اما فراوانی برخی از علائم در برخی از سوش‌ها بیشتر یا کمتر است. گلودرد، سرفه، تنگی نفس، ضایعات پوستی یا گوارشی کم و بیش در همه مبتلایان دیده می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: حالا حالاها با این ویروس مواجه هستیم. این پاندمی یکی‌، دو روز نمی‌ماند. چند قرن است که با التور یا پاندمی آنفلوآنزا مواجه هستیم بنابراین ممکن است کرونا نیز در جامعه ساکن شود و هرازگاهی موجی از آن مشاهده شود.

وی گفت: در پی جهش این ویروس هرازگاهی با یک واریانت جدید برخورد می‌کنیم بنابراین باید بنا این باشد که ممکن است هر نوع واریانتی وارد مملکت شود و برای آن راهبردهای اصلی تعریف شود. راهبردهای اصلی مبارزه با کرونا باید بر اساس یافته‌ها از این بیماری باشد اما برخی راهبردها نیز کلاسیک هستند مثلاً در هر بیماری عفونی و ویروسی، بهترین راه مقابله، واکسیناسیون است. دومین راهبرد، افزایش آگاهی مردم است البته سواد سلامت زمانی ارزش دارد که منجر به حساسیت مردم و درک خطر شود.

علوی افزود: یکی دیگر از راهبردها بیماریابی، قرنطینه بیماران و درمان بیماران است. زمانی که فرد به ویروس مبتلا شد نباید در جامعه سرگردان شود اما اکنون مساله بدی که وجود دارد این است که بلافاصله پس از بروز علائم، مردم دنبال این هستند که کجا بروند و این کار موجب انتقال ویروس می‌شود.

وی گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که ما به سراغ این بیماران برویم و امیدواریم زمانی فرا برسد که بیماریابی فعال شود. هدف ما این است که فرد بیمار در جامعه تحرک نداشته باشد وگرنه تحرک بیمار از درمانگاهی به درمانگاه دیگر یا از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر به جز انتشار بیماری، چه فایده‌ای دارد؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام شود اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در مراکز و اماکن عمومی و ادارات است. یکی از مهم‌ترین کارها در این زمینه نیز جلوگیری از برگزاری تجمعات است اما اکنون با وجود هشدارها، تجمعات چند هزار نفری هم در خوزستان برگزار می‌شود.

وی گفت: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها باید توسط کارشناسان مربوطه تدوین شوند. نباید با ایجاد محدودیت، جمعیت را به جای دیگری سوق دهیم بنابراین متخصصان این موضوع باید این کار را انجام دهند.

علوی در خصوص روند واکسیناسیون در استان خوزستان بیان کرد: از زمانی که واکسن برای کنترل کرونا عرضه شد، بارقه امیدی در جامعه جهانی ایجاد شد که با تزریق واکسن این بیماری کنترل می‌شود و این موضوع حقیقت انکارناپذیری است. در خوزستان نیز بهای زیادی به واکسن داده شده است و از زمانی که فعالیت در این خصوص آغاز شد تا پایان روز گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن به مردم تزریق شده است.

وی افزود: یک میلیون و ۷۰ هزار نفر از این تعداد حداقل تاکنون یک دوز و بیش از ۴۵۱ هزار نفر دو دوز را دریافت کرده‌اند. در صورت گذشت دو هفته پس از تزریق دوز دوم، افراد کامل واکسینه می‌شوند بنابراین زمانی که از واکسیناسیون صحبت می‌شود منظورمان این افراد است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در خوزستان به طور متوسط ۲۲ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند اما این رقم، یکنواخت نیست و در بعضی شهرها حدود ۴۰ درصد مردم و در برخی شهرها کمتر از ۱۰ درصد است. ما با هزار خون دل واکسن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا مردم واکسینه شوند و امیدواریم شهرهایی مانند حمیدیه که از واکسن استقبال نکرده‌اند سریعاً در این زمینه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون در برخی گروه‌های سنی هنوز کامل نشده است، به طور مثال حدود ۹۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسن دریافت کرده‌اند و علی‌رغم تقاضا، هنوز ۱۰ درصد این گروه سنی برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند.

علوی افزود: با توجه به اینکه درصد ابتلا در افراد بالای ۳۰ سال بالا است و ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد مرگ نیز در افراد بالای ۶۰ سال به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد، خواهش می‌کنیم این افراد برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص ابتلای برخی افراد به کرونا پس از تزریق دوز دوم واکسن، گفت: هیچ واکسنی صددرصد از ابتلا پیشگیری نمی‌کند. زمانی که می‌گویند اثربخشی واکسن ۹۰ درصد است، یعنی احتمال ابتلای ۱۰ درصد افراد حتی پس از تزریق واکسن وجود دارد بنابراین اگر جمعیت حدود یک میلیون نفری خوزستانی‌ها که واکسن دریافت کرده‌اند را در نظر بگیریم احتمال ابتلای ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها به کرونا وجود دارد و در صورتی که این تعداد مبتلا شوند، طبیعی است.

وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا پس از تزریق دو دوز واکسن کرونا، بیان کرد: فاصله بین واکسن‌ها باید دو هفته باشد. همچنین باید به بروشور سازنده واکسن توجه شود.

علوی در خصوص تزریق واکسن در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا کسانی که یک کلیه و با کارکرد کمی دارند، گفت: ممنوعیتی برای تزریق واکسن در این افراد وجود ندارد و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت دریافت واکسن هستند.

وی افزود: در یک بازه زمانی نیز گفته می‌شد که زنان باردار و شیرده واکسن تزریق نکنند اما در دستورالعمل جدید، زنان باردار از ۱۲ هفتگی به بعد جزو اولویت‌های دریافت واکسن هستند. این افراد باید واکسن بزنند زیرا در صورت ابتلا به کرونا میزان مرگ و میر در میان آن‌ها بالا است. برای دریافت واکسن در زنان شیرده نیز ممنوعیتی وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تزریق دوز سوم واکسن برای کادر درمان نیز بیان کرد: اثربخشی واکسن شش تا هفت ماه است بنابراین پس از گذشت این مدت افراد در معرض خطر ابتلا باید دوز سوم واکسن را تزریق کنند که این موضوع با وزیر بهداشت مطرح شده و در حال تدارک برای تزریق دوز سوم واکسن کادر درمان شاغل در ICUها، اورژانس‌ها، بخش‌های عفونی و کادر درمانی که تماس مستقیم با این بیماران دارند، هستند.  

وی در خصوص نبود واکسن اسپوتنیک و فرا رسیدن تزریق نوبت دوم برای بسیاری از این افراد گفت: این مساله دغدغه ما است و مراجعه‌کنندگان زیادی داریم که یک هفته از نوبت تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته اما واکسنی برای تزریق نداریم.

علوی تصریح کرد: وزیر بهداشت عنوان کرده است که قراردادی در این خصوص منعقد شده و به زودی محموله واکسن اسپوتنیک به دست‌شان می‌رسد. هر چند گفته می‌شود که فاصله نوبت اول و دوم این واکسن حدود ۲۸ روز است اما حتی تا ۹۰ روز فاصله، مشکلی نیست.

وی در مورد لزوم انجام تست پیش از دریافت دوز دوم واکسن نیز بیان کرد: اگر فردی مشکوک به کرونا نیست، نیازی برای انجام تست PCR قبل از تزریق دوز دوم ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به میزان دوز دریافتی واکسن گفت: مردم مطمئن باشند که واکسیناتورها دوز مورد نیاز که نیم سی‌سی است را تزریق می‌کنند.

وی در خصوص بیماری قارچ سیاه نیز عنوان کرد: این بیماری در افراد دارای نقص ایمنی و دیابت کنترل‌نشده رخ می‌دهد. این عفونت یکی از عفونت‌های شایع اقامت طولانی در بیمارستان است بنابراین بیماران مبتلا به کرونا که مدتی در ICU بستری هستند به دلیل اینکه کورتون دریافت می‌کنند و برخی از آن‌ها بیماری زمینه‌ای دیابت کنترل‌نشده دارند، ممکن است به قارچ سیاه مبتلا ‌شوند و این مساله، چیز جدیدی نیست. خوشبختانه داروی این بیماری نیز در دست است و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی نیز گفت: این طرح موفق و علمی در خوزستان با کمک بسیج و هلال احمر در حال اجرا است. با اجرای این طرح به ازای هر بیمار حدود هفت تا هشت مورد تماس رهگیری و سه تا چهار نفر تست شدند و با تشخیص و درمان بهنگام و حمایت معیشتی، موفقیت‌های زیادی حاصل شد. در حال حاضر این طرح تشدید شده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار