تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۳۰۴۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باز هم یک قهرمانی و زنگ خطر سقوط «فولاد»!
با توجه به جدایی چند مهره کلیدی تیم فوتبال فولاد خوزستان پس از بازی‌های رضایت‌بخش در لیگ برتر و قهرمانی در جام حذفی و زمزمه جدایی چند بازیکن دیگر، به صدا در آمدن زنگ خطر سقوط به دسته پایین‌تر در خلا بازیکن کلیدی باعث نگرانی هواداران و جامعه فوتبالی خوزستان شده است.
باز هم یک قهرمانی و زنگ خطر سقوط «فولاد»!

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بدون شک می‌توان استان خوزستان را دروازه ورود فوتبال کشور دانست و با وجود بازیکنان بزرگی از این استان در سطح فوتبال ملی از دیر‌باز تاکنون هیچ‌گاه این موقعیت نتوانسته است که تیمی همیشه مدعی همانند تیم‌های پایتخت و اصفهان راهی سطح یک فوتبال کشور کنند و هر از چندی با تبدیل شدن یکی از باشگاه‌های خوزستانی به عنوان پدیده شاهد حضور نام خوزستان در سطح یک رقیب جدی هستیم و این مساله با وجود ظرفیت‌های فراوان و همچنین باشگاه‌هایی که کمتری شکایت بازیکن برای مطالبات مالی خود دارند کمی عجیب و نیازمند به واکاوی بیشتر به نظر می‌رسد.

فولاد خوزستان به عنوان یکی از سرآمدان تیم‌های خوزستان در ادوار مختلف لیگ‌های فوتبال کشور به عنوان یک نمونه کامل از جهت امکانات و رفاه مالی است که در کمتر زمانی در این باشگاه خبری از مشکلات مالی برای پرداخت مطالبات بازیکنان بوده است و تاکید و تایید مربیان و بازیکنان شاغل در ادوار مختلف آن گواهی بر این ادعا است.

 

اما با وجود تمام این ظرفیت‌های یاد شده، حتی این باشگاه نیز نتوانسته است همانند تیم‌های پر از مشکلات پایتخت و یا باشگاه‌هایی چون سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز که از جنبه بازیکن‌سازی و آکادمی داری نیز در رده‌های پایین‌تر از این باشگاه هستند در فصول مختلف قد علم کند و جز در چند مقطع همانند جام حذفی اخیر و دو قهرمانی گذشته که پس از آن نیز مهره‌های کلیدی خود را از دست داده است حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

فولاد خوزستان در حالی جام حذفی امسال را با قهرمانی خود و شکست دادن تیم‌های مطرح و بزرگ کشور به پایان برد که این روزها دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی است و تقریبا اکثر بازیکنان مطرح و اصلی این تیم راه کوچ در پیش گرفته و یا جدا شده‌اند و این مساله باعث شد تا جواد نکونام سرمربی این باشگاه نیز طبق آنچه که نارضایتی از وضعیت موجود و عدم حفظ بازیکنان کلیدی پس از جدایی سعید آذری مدیرعامل این باشگاه اعلام شد از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد تا عبدالله ویسی در آغاز ورود و کار خود با این باشگاه خوزستانی با چالشی بزرگ به نام کوچ بازیکنان کلیدی کار خود را آغاز کند.

بنا بر تحلیل و انتقاد بسیاری از اهالی ورزش خوزستان، این خروج یکباره و حجم از بازیکن در این باشگاه بازیکن ساز و احیاگر بازیکنان نیمکت نشین و دچار افت شده تیم‌های دیگر یادآور و زنگ خطر سال 1384 و سقوط این تیم در پی خالی شدن از مهره‌های کلیدی و قهرمان آن سال همچون مبعلی، کاملی، میرزاپور، کعبی، سلیمانی، حمیدی، کلاه‌کج، منتظری، علوی و... باشد.



قهرمانی فولاد در لیگ چهارم و سقوط پس از جدایی بازیکنان

 

فولاد در روزهای اخیر در حالی وارد کارزار نقل و انتقالات جهت حضور در لیگ جدید شده است که تاکنون چند مهره ارزشمند خود از جمله عارف آقاسی، محسن فروزان، زبیر نیک نفس، فرشاد احمدزاده و مهران درخشان مهر را از دست داده است و احتمالاتی از دیگر بازیکنان با تجربه و کلیدی این تیم از جمله لوسیانو پریرا و صالح حردانی نیز به گوش می‌رسد که در اخبار نقل و انتقالات رواج یافته است و حتی ممکن است بازیکن دیگری را نیز در سکوت رسانه‌ای از دست بدهد.

با این وجود برخی از کارشناسان فوتبال خوزستان و هواداران این تیم در این رابطه نظرهای خود را جهت رسیدگی به اوضاع و حساسیت بیشتر باشگاه برای جمع کردن تیمی قدرتمند جهت حضور در لیگ آینده فوتبال و جام باشگاه‌های آسیا بیان کردند.

فولاد صرفا با جوان‌گرایی راه به جایی نمی‌برد/با این شرایط فولاد به آسیا نرود!

حسن سالمی از پیشکسوتان فوتبال خوزستان در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با ابراز خوشحالی از کسب سهمیه مستقیم فولاد خوزستان برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا اظهار کرد: با توجه به تغییرات جدید در کادر فنی و راس مدیریت باشگاه، این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و با توجه به بومی بودن این افراد امیدواریم شاهد تحولات و پیشرفت بیشتر در باشگاه فولاد خوزستان باشیم.

وی افزود: با وجود ارزشمند بودن قهرمانی فولاد خوزستان در مسابقات جام حذفی امسال، ولی 2 قهرمانی در لیگ برتر فوتبال کشور که تب بیشتری داشته و در رقابت با چندین تیم حاصل شد بیشتر به دل هواداران چسبید.


حسن سالمی پیشکسوت فوتبال خوزستان

 

این مربی خوزستانی با اشاره به اتفاقات اخیر در باشگاه فولاد خوزستان بیان کرد: با رفتن جواد نکونام از این باشگاه و جدایی چند مهره کلیدی و احتمال جدایی چند مهره ارزشمند دیگر شاهد متلاشی شدن پیکره این تیم هستیم.

سالمی با ابراز امیدواری از اینکه سرمربی جدید بتواند در فصل جدید تیم را به انسجام فصل قبل برساند تا شاهد نتایج خوب و رضایت بخش باشیم گفت: با توجه به اینکه بازیکنان جدا شده از ترکیب اصلی فولاد بوده‌اند این تیم در فصل آینده با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالات خود کار سختی را در پیش خواهد داشت و امیدواریم مدیریت جدید بتواند با رایزنی و تلاش خود این مشکل را برطرف کند.

وی ادامه داد: قطعا با این شرایط نباید انتظار قهرمانی فولاد در سال آینده در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور را داشت ولی بدتر از این شرایط این است که اگر این باشگاه با این شرایط و در نبود بازیکن قصد ورود در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را دارد، عدم حضور آن بهتر از حاضر شدن است.

سالمی با ابراز امیدواری از باز شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه فولاد خوزستان بیان کرد: امیدواریم در صورت محقق شدن این امر شاهد حضور بازیکنان با کیفیت و با تجربه در مسابقات مختلف باشیم.

وی افزود: بدون شک داشتن آکادمی پایه‌ها در باشگاه فولاد خوزستان یک کار ارزشمند جهت تقویت پشتوانه این تیم است ولی قطعا یک تیم جوان نمی‌تواند تا پایان لیگ در مسابقات دوام بیاورد و به نتیجه برسد و باید در کنار بازیکنان با تجربه و اصلی تیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده تا با کسب تجربه و میدان دیدن بتوانند در آینده این تیم و باشگاه نقش داشته باشند.

سالمی با تاکید بر اینکه ما منتقد هستیم و تخریب‌چی نیستیم و با این رویکرد قصد کمک به پیشرفت فوبتال خوزستان و بیان مشکلات تیم‌ها جهت رفع آن را داریم ادامه داد: به عنوان کارشناس و از روی تجربه خود تیم‌ها را آنالیز کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم و امیدواریم در فصل پیش‌رو با انتخاب و به کارگیری بازیکنان توانمند شاهد نتایج ارزشمند فولاد خوزستان در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا باشیم.

فولاد را در اوج همیشگی می‌خواهیم

با توجه به اینکه پیکره این تیم ارزشمند فوتبال خوزستان از مدیریت، کادر فنی و بازیکنان در پایان این فصل دست خوش تغییرات جدی و محسوسی شده است و هنوز سلیقه مدیران و مربیان تیم برای انتخاب بازیکنان خود مشخص نیست، فوتبال دوستان خوزستانی انتظار دارند که این انتخاب‌ها فرای از صرفا داشتن نام خوزستانی بر بازیکنان مورد نظر و دوری از روابط دوستانه باشد تا تیم اوج گرفته فولاد در لیگ امسال بتواند مانند دیگر رقبای همیشه در اوج نام خود را از این پس به عنوان یک مدعی در لیگ های مختلف به ثبت برساند.

به آینده ویسی-فولاد خوشبینم

ابراهیم تهامی پیشکسوت فوتبال کشور و استان خوزستان نیز با اشاره به شرایط فعلی باشگاه فولاد خوزستان و تغییرات کادر فنی و مدیرعامل اظهار کرد: با توجه به شناختی قبلی که از عبدالله ویسی و کار وی دارم مطمئن هستم که وی می‌تواند تیم را برای بازی کردن در لیگ آینده فوتبال کشور آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان در لیگ امسال به مشکلی نخواهد خورد افزود: اگر مشکل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات فولاد حل شود و باشگاه بتواند چند بازیکن را برای تقویت خود جذب کند به مشکلی نخواهد خورد و من معتقد هستم در لیگ امسال فولاد را در پایین جدول نخواهیم دید.

این مربی خوزستانی با اشاره به امکانات سخت افزاری بسیار مناسب و قوی باشگاه فولاد خوزستان در سطح فوتبال کشور گفت: اگر اجازه داده شود تا عبدالله ویسی بتواند بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند قطعا امسال با تلاش این مربی که در گذشته نیز کارنامه مثبتی داشته است شاهد یک فولاد قدرتمند در لیگ خواهیم بود.

تهامی با تاکید بر اینکه عبدالله ویسی یک مربی تمرین دهنده بسیار خوب است و می‌داند از مهره‌های خود چگونه استفاده کند بیان کرد: آرزوی من نتیجه گفتن و موفقیت تمام تیم‌های خوزستانی در لیگ‌های مختلف فوتبال کشور است و با توجه به شرایط سخت تیم فولاد خوزستان در آینده، انتظار می‌رود هواداران این تیم مانند هواداران سایر تیم‌های خوزستانی همانند صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان با حمایت پرشور خود از این تیم به آن کمک کنند.

دلایل سودای کوچ بازیکنان خوزستانی از خوزستان/امکاناتی که بازیکن نمی‌آورد!

یک نگاه اساسی به نتایج باشگاه فولاد خوزستان در طول ادوار مختلف لیگ برتر نشان از عدم جدی بودن این تیم برای رسیدن به اوج قله‌ها به دلیل عدم به‌کارگیری بازیکنان تراز اول و باکیفیت بوده است و این در حالی است که از این تیم با این امکانات و توان مالی انتظار جنگیدن بازیکنان ذکر شده برای رسیدن به پیراهن این تیم را می‌رود نه آنچه که امروز شاهد آن هستیم که حتی بازیکنان ساخته شده توسط این باشگاه و دیگر تیم‌های خوزستانی با کوچکترین چراغ سبز تیم‌های غیر خوزستانی سودای کوچ در سر بپرورانند!


داریوش فرخ نیا مربی استعدادیاب فوتبال خوزستان

 

آکادمی فولاد سفارشی شده است

داریوش فرخ‌نیا از مربیان فوتبال پایه خوزستان و مربی استعدادیاب تیم ملی با اشاره به اوضاع فعلی باشگاه و بازیکنان فولاد خوزستان پس از جدایی سرمربی خود اظهار کرد: این صحنه‌ها و اتفاقاتی که در روزهای اخیر در باشگاه فولاد خوزستان در حال رخ دادن است برای فوتبال دوستان خوزستانی تازه نیست و روزهای بد و بحرانی فولاد پس از قهرمانی دهه 80 را تداعی می‌کند.

وی افزود: مدیریت سعید آذری و تفکر جواد نکونام در فصل گذشته باعث شده بود تا پس از چند سال باز هم شاهد یک فولاد هماهنگ شده با بازی زیبا باشیم و برای آینده این تیم با استفاده از بازیکنانی که در این باشگاه چهره شده و یا احیا شدند در یک هماهنگی بیشتر امیدوار باشیم.

فرخ‌نیا اضافه کرد: صرفا با استفاده از جوانگرایی نمی‌توان به آینده این تیم امیدوار بود زیرا جوان‌ها در کنار بازیکنان با تجربه می‌توانند راه و روش بازی را یاد بگیرند و این که یک بازیکن بدون تجربه را برای رقابت مستقیم با تیم ها و بازیکنان با تجربه راهی میدان کنیم کفاف نمی‌دهد.

این مربی خوزستانی ادامه داد: اینکه یک بازیکن جوان را برای یک یا چند فصل در گمنامی روی نیمکت قرار دهیم و کمترین بازی در لیگبرتر به وی برسد نمی‌تواند نشان از جوان‌گرایی باشد بهترین جوان‌گرایی این است که این بازیکن پس از استعدادیابی و به دست آوردن شرایط بازی در رده بزرگسالان در اختیار تیم‌های دسته پایین‌تر قرار گیرد تا با یک تجربه کافی در این فصل بتواند برای تیمش مفید واقع شود و حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت آکادمی فوتبال فولاد خوزستان گفت: متاسفانه در استان خوزستان هر کس دست یک آشنای خودش را جهت حضور در تیم‌های پایه می گیرد و بدون نگاه به روزمه و توان آن فرد، وی را به عنوان مربی معرفی می‌کند و این مساله است که باعث می‌شود جوان و نوجوان فوتبال‌دوست خوزستانی برای آغاز تست تیم‌های ذوب آهن و سپاهان ثانیه شماری می‌کند. اگر جهت گیری و روابط در آکادمی فوتبال خوزستان نباشد چه دلیلی باعث فرار استعدادهای فوتبال خوزستان به استان‌های دیگر می‌شود؟

فرخ‌نیا با تاکید بر اینکه برخی از مربیان فوتبال خوزستان جناحی و حزبی عمل می‌کنند و توجهی به سرنوشت فوتبال و آینده مجموعه خود ندارند افزود: لازم است رزومه برخی از مربیان خوزستانی فوتبال را بررسی کنیم و ببینیم در چه سطحی فوتبال بازی کرده و کجای فوتبال بوده است. صرفا داشتن یک کارت مربیگری کفایت نمی‌کند و مربی باید فکر و اندیشه فوتبالی داشته باشد و بتواند به پیشرفت فوتبال در این استان کمک کند.

وی با بیان اینکه رده‌های پیه فوتبال خوزستان برای تقویت آینده این باشگاه نیازمند حضور افراد و مربیان بزرگ است ادامه داد: یک زمان فوتبال پایه استان خوزستان برای تقویت تیم‌های بزرگسالان خود که این روزها برخی از خروجی‌های آن را می‌بینیم افراد و مربیانی همچون نیکولیچ را در خود داشت و امروز به نوعی هر کس به یک دروازه برای رسیدن آشنا و اطرافیان خود به عنوان مربی تبدیل شده است.

این مربی استعدادیاب فوتبال خوزستان با تاکید بر اینکه در این دوره اخیر خروجی آکادمی فوتبال خوزستان را بررسی کنید اضافه کرد: گاها برخی از تیم‌های این آکادمی‌ها با وجود ظرفیت‌های مالی و امکاناتی فراوان در بین 4 تیم و در مقایسه و مقابله با تیم‌های شهرستان‌های کم برخوردار کم می آورند و چهارم می‌شوند و ان نتیجه سرمایه‌گذاری روی پایه‌های فوتبال این باشگاه‌ها خواهد بود و قطعا در آینده بازیکن‌سازی آن نیز نقش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آکادمی فولاد خوزستان که اقدام به استعدادیابی و جمع کردن بهترین بازیکنان از نقاط مختلف استان خوزستان می‌کند باید در مسابقات خود بهترین نتایج را نیز به دست آورد گفت: با توجه به این ظرفیت و بازیکنان من ضعف را در نفرات نمی‌بینم و قطعا ضعف در مربی تیم است و برای آینده فوتبال خوزستان و اینکه امروز تیم بزرگسالان این باشگاه در پی انتقال بازیکنان خود به تیم‌های دیگر این‌گونه خالی از مهره می‌شود، مسئولان آکادمی باید وسواس و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

فرخ‌نیا افزود: فولادی که تمام پیکره اصلی تیم خود را از دست داده است و مهره‌های آن یکی پس از دیگر در حال جذب شدن در تیم‌های دیگر هستند و حتی بازیکنان خوزستانی خود را نیز دارد از دست می‌دهد و مانند گذشته پشتوانه قدرتمندی از آکادمی خود ندارد امسال چگونه می‌خواهد در مقابل حریفان در لیگ برتر و آسیا عرض اندام کند و می‌خواهد با این وضعیت در کجای جدول قرار گیرد؟

وی اظهار کرد: آیا با شرایط پیش آمده باز هم این تیم باید با وارد کردن فشار و استرس به هواداران خود برای سقوط نکردن بجنگد تا خود را در حاشیه امن نگه دارد و باز هم با میدان دادن به چندین بازیکن و مطرح شدن خود با استفاده از ظرفیت‌های این باشگاه و آزمون خطایی که باعث فشار بر مردم فوتبال دوست خوزستان می‌شود مهره‌های کلیدی و توانمند آینده تیم‌های دیگر را تربیت کند؟

فرخ نیا در پایان تاکید کرد: امیدوارم مسئولان جدید این باشگاه با نگاه جدی به بازیکن‌سازی و استفاده از جوانان در کنار بازیکنان با تجربه و سطح اول در این باشگاه و همچنین استفاده از امکانات موجود در باشگاه برای نتیجه گرفتن برای خوشحالی و خواسته هواداران خود تلاش کنند.


حسن سالمی و داریوش فرخ نیا

 

نتایج بی‌ثبات یکی از عوامل کم تماشاگر شدن دیدارهای فولاد خوزستان

بدون شک ارائه یک بازی قوی و کسب نتایج امیدوار کننده در کنار ثبات در حضور بازیکنان و تبدیل شدن به یک مدعی جدی برای تمام لیگ‌ها می‌تواند یکی از اساسی‌ترین عوامل توجه هواداران و مردم خوزستان به این تیم باشد و عدم وجود این مسائل در سال‌های اخیر باعث شده است که فولاد همواره نتواند مانند رقبای تبریزی، اصفهانی و تهرانی خود جمعیت زیادی را برای دیدارهای خود به ورزشگاه بکشاند.

این شرایط در حالی برای این تیم ریشه‌دار خوزستانی رقم خورده است که در بررسی جداول نهایی رده بندی ادوار لیگ تا به امروز به جز در محدود مرحله‌ای، تیم فوتبال فولاد خوزستان نتوانسته است عنوان یکی از 5 تیم رده بالای جدول را به خود اختصاص دهد و این زیبنده نام استانی که خود را مرکز فوتبال کشور و زادگاه بسیاری از بازیکنان بزرگ و بازیکنان شاغل این روزها در فوتبال کشور می‌داند نیست و آینده این تیم یک تغییر اساسی در روند کار و مدیریت را می‌طلبد که می‌توان با این نگاه و انتظار به حضور کادر مدیریتی جدید در این باشگاه امیدوار بود.

 

تلاش رقبا برای جذب بازیکنان فولاد نشان دهنده میزان کیفیت آن است

روح الله بهادر یکی از هواداران باشگاه فولاد خوزستان است که در رابطه با شرایط پیش آمده در این تیم و خروج یکباره چند بازیکن کلیدی می‌گوید: فولاد در لیگ امسال یکی از بهترین ترکیب‌ها را داشت و تلاش تیم‌های دیگر برای جذب بازیکنان این باشگاه در فصل نقل و انتقالات گویای این مساله است.

وی افزود: به نظر من فولاد در لیگی که به پایان رسید حرف زیادی برای گفتن نداشت و صرفا با احتیاط بازی کردن برای ادامه ثبت رکورد نباختن در ورزشگاه خانگی نمی‌تواند امری بسیار ارزشمند باشد و در جایی نیز تلاش‌ها برای پیروزی که حتی منجر به باخت هم شود بسیار ارزشمندتر از ثبت رکورد است و با توجه به این یک امتیازها در هر دیدار نمی‌شود ادعای موفقیت داشت.

این شهروند خوزستانی با بیان اینکه اگر یک روی سکه در جام حذفی که چاشنی شانس را نیز همراه دارد نبود، فولاد امسال نیز با این همه بازیکن نمی‌توانست آسیایی شود ادامه داد: با وجود اینکه فولاد تا روزهای پایانی لیگ برتر جز مدعیان بالای جدول بود، مشاهده شد که در روزهای پایانی لیگ به یکباره تا رده ششم سقوط کرد و نتوانست با این موقعیت یک کارنامه درخشان به ثبت برساند.

بهادر با بیان اینکه فولاد در فصل آتی کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت گفت: در خلا بازیکنان کلیدی، بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و تغییرات به وقوع پیوسته برای قهرمانی و یا کسب نتایج درخشان این تیم در لیگ جدید باید منتظر یک معجزه بود زیرا تیمی که در حضور این همه مهره کلیدی راه به جایی نبود در خلا بازیکن کار سختی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: چرا با وجود این ظرفیت‌های غنی امکاناتی و ورزشی در باشگاه فولاد خوزستان باز هم باید در مقابل تیم‌های استان‌های غنی و برخوردار احساس ناتوانی و از پیش بازندگی داشته باشیم و حس مدعی بودن همیشگی در بین تیم‌های خوزستانی وجود نداشته باشد؟ این کم باوری خود باعث شده است که حتی گزارشگران و اهالی کشوری فوتبال در صحبت‌های خود هیچ‌گاه از بازی‌های تیم‌های خوزستانی به عنوان بازی حساس هفته یاد نکنند مگر اینکه با تیم‌های پایتخت و استان‌های یاد شده بازی داشته باشند.

بهادر با اشاره به لیست ورودی بازیکنان احتمالی فولاد خوزستان جهت شروع لیگ جدید بیان کرد: با وجود خوزستانی بودن برخی از بازیکنان مطرح شده شاهد این هستیم که برخی از آنها در سال‌های اخیر با افت همراه بوده و به این دلیل حتی در تیم‌های خود بازی زیادی انجام نداده با اینکه در حضور خود در باشگاه‌های فوتبال کشور ثبات نداشته‌اند و اینکه مربیان تیم به جای تمرکز روی جذب بازیکنان تراز اول همچنان بر حضور این بازیکنان تاکید دارند نیز جای سوال وجود دارد.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به تجربیات مدیرعامل جدید فولاد خوزستان در سطح مدیریت ورزشی کشور و خوزستانی بودن، امیدواریم این تیم محبوب خوزستانی با کسب نتایج ارزشمند در فصل آینده نشان دهد که این نقدها که تنها بر اثر تعصب روی این تیم بوده و در پی کوچ جمع زیادی از بازیکنان کلیدی آن حاصل شده است و نتایج چیز دیگری را نشان می‌دهد.

گزارش: وحید اورکی

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار