تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۳۰۳۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازیکن‌سازی رایگان برای کشورهای عربی!
 فوتبالیست‌های زیادی در این سال‌ها ایران را به مقصد کشورهای عربی و فوتبال اروپا ترک کرده‌اند اما کمترین سود و درآمد نصیب تیم‌های ایرانی شده که برای رشد و پیشرفت بازیکنان میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  سال‌ها از روزگاری که استقلال توانست از طرق فروش مهدی پاشازاده به بایرلورکوزن پول هنگفتی را به جیب بزند، می‌گذرد ولی از آن زمان تاکنون که بارها رکوردهای فروش در بازار نقل و انتقالات جهانی جابجا شده و اعداد و ارقام غیر قابل باوری ثبت شده، فوتبال ایران هنوز در گیر و دار این است که از فروش یک فوق ستاره و استعداد ناب، یک تا دو میلیون دلار درآمدزایی کند.

فوتبال ایران در سالیان گذشته یکی از منابع اصلی تولید بازیکن در منطقه خاور میانه بوده و حداقل هر سال یک یا چند بازیکن راهی فوتبال قطر و امارات (در گذشته دور و در فصل جاری) می‌شوند اما درآمدزایی باشگاه‌ها از منابع نفتی کشورهای عربی چیزی در حدود صفر بوده است و نتوانسته‌اند از این پتانسیل قوی و ارزشمند بهره لازم را ببرند.

در واقع از حدود یک دهه قبل به این سمت، انتقال مهدی قایدی به الاهلی امارات، تنها منبع درآمد تیم‌های ایرانی از طریق فروش بازیکنانی است که چندین سال برای آن‌ها زحمت می‌کشند و کلی سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی در آخر بازیکنان به راحتی هر چه تمام‌تر تیمشان را ترک می‌کنند.

مگر علت این همه تکاپوی پاری سن ژرمن برای تمدید قرارداد کیلیان ام‌باپه این نیست که او در پایان فصل جاری بدون پرداخت یک یورو این تیم را ترک نکند؟ در ایران اما هیچ اهمیتی ندارد که بازیکنی جوان و مستعد در پایان فصل بدون درآمدزایی و به دست آوردن یک ریال، راهی تیمی در آن سوی آب‌ها شود.

* یک لشکر لژیونر و صفر ریال درآمدزایی!

در سال‌های اخیر، لیستی بلند بالا از انتقال فوتبالیست‌های ایرانی به تیم‌های ثروتمند عربی و همینطور برخی تیم‌های اروپایی وجود دارد که هیچ درآمدی برای تیم‌هایی که چندین سال برای رشد بازیکنان خود زحمت کشیده‌اند نداشته است.

مهم‌ترین دلیل این مشکل، قراردادهای کوتاه مدت و وجود برخی بندهای عجیب در قرارداد بازیکنان است که آن‌ها در صورت دریافت پیشنهاد خارجی، می‌توانند بدون پرداخت مبلغ، تیم خود را ترک کنند.

تصور کنید اگر قرار بود از نقل و انتقال این تعداد فوتبالیست لژیونر ایرانی که این روزها شمارشان به حدود ۳۰ نفر می‌رسد، مبلغی در حدود ۵۰۰ هزار تا چند میلیون یورو به تیم‌های ایرانی می‌رسید، وضعیت فوتبال ایران چطور می‌شد؟ همین الان استقلالی ها به واسطه فروش مهدی قایدی، برنامه‌هایی برای جذب بازیکن دارند ولی آیا برنامه‌ای برای تداوم چنین فروش‌هایی وجود دارد؟

قراردادهای دو ساله با بازیکن ۳۵ ساله یا یک ساله با بازیکن ۲۵ ساله در دو تیم استقلال و پرسپولیس، مهم‌ترین خدشه در خلال نقل و انتقالات بازیکن و درآمدزایی باشگاه‌هاست و آن‌ها را از ادامه دار شدن فروش ستاره‌ها و دریافت مبالغ قابل توجه محروم می‌کند.

احمد نوراللهی، علی کریمی، محمدحسین کنعانی زادگان، کاوه رضایی، علی‌ قلی‌ِزاده، صادق محرمی، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی، پیام نیازمند، احسان حاج صفی، کریم انصاری‌فرد، روزبه چشمی، مهدی ترابی، رامین رضاییان، شجاع خلیل زاده، علی علیپور، رضا اسدی، شهریار مغانلو، امید ابراهیمی، امید نورافکن، یونس دلفی و سایرین بازیکنانی هستند که در سال های اخیر به فوتبال کشورهای عربی و همینطور اروپایی منتقل شدند و ریالی برای فوتبال کم درآمد و بدهکار ایران درآمدزایی نداشتند که علت اصلی این موضوع در آینده نگر نبودن باشگاه و مدیران کم دانش آن‌هاست.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار